نصف تراشه‌های ساخت روسیه معیوب است

نصف تراشه‌های ساخت روسیه معیوب است

به نظر می‌رسد تلاش روسیه برای تولید تراشه آنطور که انتظار می‌رفت پیش نمی‌رود و نصف تراشه‌های تولیدی معیوب هستند. این موضوع باعث شده Baikal به ناچار از سه شرکت روسی دیگر کمک بگیرد.

بر اساس گزارش منتشرشده از سوی روزنامه روس‌زبان Vedomosti، چاپ مسکو، حالا شرکت Baikal Electronics افزون بر GS Group، از دو شرکت Milandr و Mikron نیز در تولید تراشه کمک می‌گیرد. سه شرکت یاد شده در مراحل نهایی تولید تراشه به Baikal کمک می‌کنند و خود این شرکت ویفرها را تولید می‌کند.

ناکامی روسیه در تولید تراشه بومی

روزنامه یاد شده می‌نویسد بیش از نصف تراشه‌های تولید شده در Baikal معیوب هستند و قابل استفاده نیستند. منابع آگاه مدعی شده‌اند علت این موضوع نبود نیروهای فنی با دانش کافی برای کالیبره کردن و کار با دستگاه‌ها است.

پس از تجاوز نظامی روسیه به اوکراین، شرکت‌های بزرگی چون TSMC تایوان همکاری خود را با روسیه متوقف کرده‌اند و نیروهایشان را از این کشور خارج کرده‌اند. این کمپانی‌های غربی و آسیایی حتی از تحویل تراشه‌های موضوع توافق‌های پیشین سر باز زدند که برخی از آن‌ها کاربردهای نظامی داشتند. در نتیجه این محدودیت‌ها و قطع همکاری‌ها، Baikal ناچار شد تمامی مراحل تولید، آزمایش و تکمیل تراشه‌ها را خودش انجام بدهد که ظاهراً نتیجه رضایت‌بخشی نداشته است.

از آنجایی که در روسیه هیچ سازنده دیگری با توانایی تولید و تکمیل تراشه 28 نانومتری حضور ندارد، احتمالاً Baikal سراغ سازنده‌های چینی رفته باشد. این کمپانی از سال 2021 میلادی مراحل پس از تولید ویفرها را در شرکت روسی GS Group انجام می‌دهد اما ظاهراً از عهده برآورده کردن نیاز مقامات روسی برنمی‌آید.

پردازنده Baikal

ظاهراً روس‌ها قادر به تبدیل کردن کسر کوچکی از دای‌های تولیدی به تراشه قابل استفاده هستند، به همین دلیل Baikal سراغ دو شرکت روسی دیگر رفته است تا از آنها در تولید تراشه کمک بگیرد. با این حال با توجه به نبود هیچ سازنده روسی دیگری که قادر به کار با دای‌های 28 نانومتری باشد، احتمالاً روس‌ها از چینی‌ها کمک بگیرند.

معیوب بودن بخشی از تراشه‌های تولیدی تنها به روس‌ها محدود نمی‌شود حتی بزرگ‌ترین سازندگان تراشه در دنیا نیز با این چالش مواجه هستند. با این حال معمولاً سهم تراشه‌های معیوب آن‌ها بسیار پایین‌تر بوده و با توجه به ظرفیت تولید بالا، قادر به تامین میلیون‌ها تراشه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید