پردازنده دسکتاپی کوالکام با قیمت اقتصادی در راه است

کوالکام اگرچه بیشتر به عنوان تولیدکننده پردازنده موبایلی شناخته می شود، اما تصمیم دارد بزودی در عرصه پردازنده دسکتاپی که روی لپ تاپ ها قرار می‌گیرد، حضور یابد.

با این حال، بر اساس گفته های منبع صنعت Kamila Wojciechowska (از طریق Android Authority)، کوالکام ممکن است برنامه های بیشتری برای سری اسنپدراگون ایکس پلاس داشته باشد. مشاور می گوید که کوالکام در حال کار بر روی نوع دوم و قدرتمندتر چیپست X Plus به نام X1P-42-100 است. این پردازنده دارای هشت هسته پردازنده Oryon خواهد بود که در X1P-64-100 شش هسته بیشتر است. شایان ذکر است که X1P-42-100 فاقد چهار هسته موجود در همتای خود است.

در حالی که این می تواند عملکرد بهتری برای X1P-42-100 داشته باشد، در مقایسه با X1P-64-100 خطوط PCIe کمتری دارد. همچنین گفته می‌شود که X1P-42-100 دارای محدودیت‌هایی در قابلیت‌های رمزگذاری و رمزگشایی ویدیو است، که ظاهراً با کدگذاری 4K/30 FPS و رمزگشایی 4K/60 FPS محدود شده است.

در مقابل، شایعه شده است که X1P-64-100 کدگذاری 4K/60 FPS و رمزگشایی 4K/120 FPS را ارائه می دهد. بسیاری از جزئیات دیگر در مورد X1P-42-100، مانند سرعت فرکانس پردازنده و مشخصات پردازنده گرافیکی، فعلاً در دست نیست. افشای اطلاعات Wojciechowska فراتر از سری X است و نشان می‌دهد که کوالکام همچنین روی یک چیپست سرور با نام رمز «SD1» کار می‌کند. ظاهراً این پردازنده دارای 80 هسته Oryon بر روی یک سوکت LGA 9470 پین است و از فرآیند تولید 5 نانومتری TSMC (N5P) استفاده خواهد کرد.

این گزارش همچنین نشان می دهد که SD1 از 16 کانال رم DDR5-5600 پشتیبانی می کند، دارای 70 خط PCIe 5.0 و قابلیت اجرای دو چیپست به طور همزمان است. علاوه بر این، Wojciechowska اشاره می کند که SD1 ادغام Compute Express Link (CXL) 1.1. با این حال، جزئیات دیگر در مورد سیلیکون در این مرحله نامشخص است.

پردازنده دسکتاپی جدید کوالکام در راه است

در دیگر خبرها کوالکام تصمیم دارد بزودی سری پردازنده دسکتاپی اسنپدراگون ایکس خود را معرفی کند. این سری شامل دو مدل خواهد شد و به تازگی تاریخ معرفی آنها فاش شد.

علاوه بر این، صحبت از اسنپدراگون ایکس پلاس است که برای نوت‌بوک‌های ویندوزی مبتنی بر ARM مقرون‌به‌صرفه‌تر مورد هدف قرار خواهد گرفت. در حال حاضر، این شرکت یک ویدیوی تیزر کوتاه به اشتراک گذاشته است که به یک اعلامیه بزرگ برای سری پردازنده های Snapdragon X اشاره می کند. این ویدئو که در حساب رسمی اسنپدراگون X منتشر شده است، یک چیپست CPU را نشان می‌دهد که به یک “X” سه بعدی تبدیل می‌شود با عنوان “در ساعت 24/4 منتظر باشید.”

کوالکام مستقیماً معرفی اسنپدراگون ایکس الیت و ایکس پلاس را در تیزر تایید نکرد، اما گمانه زنی ها نشان می دهد که رونمایی بزرگ واقعاً در 24 آوریل رخ خواهد داد. نکته مهمی که به این گمانه‌زنی‌ها اضافه می‌کند، لو رفتن اخیر لنوو یوگا اسلیم 7 است که شایعه شده است که تراشه اسنپدراگون X Elite را در خود جای داده است. طبق گزارش ها، نوت بوک آینده لنوو می تواند اولین لپتاپ جدید کوالکام باشد.

تراشه Snapdragon X Elite قبلاً به دلیل قابلیت‌های اختصاصی هوش مصنوعی برای رایانه‌های شخصی، دارای عملکرد چشمگیر 45 TOPS از NPU معرفی شده بود. بنچمارک ها نشان می دهند که در Geekbench با اختلاف قابل توجهی از تراشه M3 اپل پیشی گرفته است. با کمال تعجب، در Geekbench، حتی با Core i7-13700HX، Core i9-13900H و آخرین پرچمدار موبایل AMD Ryzen 9 8945HS برابری کرد.

اگر این اعداد با عملکرد واقعی مطابقت داشته باشند، SoC جدید کوالکام می‌تواند رقابت جدی برای بازیگران مطرح صنعت ایجاد کند. علاوه بر این، کوالکام اخیراً مهارت خود را در نرم افزار ویرایش ویدیو Davinci Resolve در یک رویداد نمایشی به نمایش گذاشته است. حتی شایعه ای در مورد ویژگی هوش مصنوعی ویندوز 11 وجود دارد که ممکن است انحصاری دستگاه های مجهز به اسنپدراگون X Elite باشد.

دیدگاهتان را بنویسید