ادعای شرکت چینی YMTC: ساخت تراشه ارزان QLC با همان دوام خوب TLC

ادعای شرکت چینی YMTC: ساخت تراشه ارزان QLC با همان دوام خوب TLC

می‌دانیم تراشه‌های حافظه ارزان‌تر QLC NAND نسبت به تراشه‌های گران‌قیمت‌تر TLC NAND طول عمر کمتری دارند، اما چه فکر می‌کنید اگر بدانید یک سازنده چینی ادعا می‌کند موفق شده تراشه‌های QLC با دوام مشابه TLC بسازد؟

شرکت چینی YMTC این هفته از تراشه‌های حافظه فلش خود با نسل سوم از معماری Xtracking رونمایی کرد که 128 لایه هستند. شاید تراشه‌های 128 لایه چینی YMTC در مقایسه با محصولات 176 یا 232 لایه رقبا چندان وسوسه کننده به نظر نرسد، اما این شرکت می‌گوید تعداد کمتر لایه‌ها و چگالی پایین‌تر آن بی‌ارتباط با طول عمر بالای تراشه‌هایش نیست.

ساخت تراشه QLC NAND با دوام مشابه TLC NAND توسط YMTC

این سازنده مدعی شده الگوریتم‌های تصحیح خطا و بهینه‌سازی‌ها در سطح کنترلر نیز در این دست‌آورد سهیم هستند و تراشه‌های X3-6070 می‌توانند به ازای هر سلول حافظه 4000 چرخه نوشتن-پاک کردن دوام بیاورند که آن‌ها را از نظر دوام در دسته تراشه‌های گران‌قیمت‌تر 3D TLC NAND قرار می‌دهد. این در حالی است که با تراشه‌های QLC با هزینه‌تمام‌شده پایین‌تر روبرو هستیم و امکان ساخت SSD‌های ارزان‌تر با همان دوام محصولات مجهز به تراشه‌های TLC را می‌دهند.

EpwMIiCcPjHFq4JW.jpg

در ابتدا تصور می‌شد دوام تراشه‌های 3D TLC NAND بین 1000 تا 3000 چرخه نوشتن-پاک‌کردن باشد اما به لطف پیشرفت‌ها در زمینه مواد، کنترلرها و روش‌های تصحیح خطا، امروزه به 4000 چرخه یا حتی بیشتر می‌رسد. در طرف مقابل دوام مورد انتظار برای 3D QLC NAND بین 100 تا 1000 چرخه بود که حالا شرکت چینی YMTC مدعی شده آن را به 4000 چرخه رسانده است.

در صورت صحت این ادعای چینی‌ها، ارائه همان دوام TLC NAND با قیمت تراشه‌های QLC NAND یک تحول مهم است و می‌تواند به کاهش قیمت SSD‌ها کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید