خرید اکتیویژن بلیزارد در آستانه نهایی شدن؛ مایکروسافت بالاخره بزرگ‌ترین قرارداد صنعت بازی را جوش داد

به نظر می‌رسد قرارداد خرید Activision Blizzard توسط مایکروسافت به مراحل نهایی خود رسیده است؛ چرا که امروز سازمان رقابت و تجارت بریتانیا (CMA) نیز آن را تایید کرد. این سازمان در ماه آوریل گذشته با نهایی شدن این قرارداد مخالفت کرده بود اما مایکروسافت بالاخره امروز توانست موافقت آن را جلب کند و به این ترتیب یک گام بزرگ به سمت نهایی شدن این قرارداد بردارد.

در ژانویه سال 2022 میلادی بود که مایکروسافت اعلام کرد قصد دارد با پرداخت 68.7 میلیارد دلار، شرکت Activation Blizzard را که هم اکنون امتیاز ساخت چندی از بزرگ‌ترین عنوان بازی‌ها را در اختیار دارد خریداری کند. این قرارداد که بزرگ‌ترین معامله تاریخ در صنعت بازی به شمار می‌رود آنطور که مایکروسافت انتظار داشت پیش‌ نرفت و خیلی زود بسیاری از سازمان‌های تنظیم کننده در کشور آمریکا، بریتانیا و قاره اروپا با آن مخالفت کردند.

البته مایکروسافت با تلاش چند ماهه توانست با پیروزی در دادگاه، مجوزهای لازم برای نهایی سازی این قرارداد در کشور آمریکا را بدست بیاورد. سپس نوبت به اتحادیه اروپا رسید که موافقت خود با خریداری Activation Blizzard توسط مایکروسافت را اعلام کند. اما سازمان رقابت و تجارت بریتانیا (CMA) چندی قبل اعلام کرد که با نهایی شدن این قرارداد مخالف است و آن را تایید نخواهد کرد. براساس گزارش‌های جدید منتشر شده این سازمان امروز رای نهایی خود را منتشر و اعلام کرد که با اقدامات جدید مایکروسافت، مخالفتی با خریداری Activation Blizzard توسط آن ندارد.

براساس گزارش Gamespot، سازمان رقابت و تجارت بریتانیا در آن زمان اعلام کرده بود که تصاحب Activation Blizzard توسط مایکروسافت به رقابت شرکت‌های مختلف در حوزه گیمینگ ابری آسیب می‌زند و از این رو با آن مخالف است. پس از این اتفاق بود که مایکروسافت با شرکت Ubisoft قراردادی را به امضا رساند که به آن اجازه می‌دهد به مدت 15 سال بازی‌های Activision Blizzard را در سرویس گیمینگ ابری خود در دسترس کاربران خارج از قاره اروپا قرار دهد.

طبق اطلاعاتی که امروز از سوی سازمان رقابت و تجارت بریتانیا منتشر شد این قرارداد سبب شده است که نگرانی‌های آن بابت رقابت در حوزه گیمینگ ابری کاسته شود؛ چرا که حق امتیاز انتشار بازی‌های Activision Blizzard در این سرویس‌ها به مدت قابل توجهی به شرکتی قدرتمند و مستقل سپرده شده است. سازمان رقابت و تجارت بریتانیا یا CMA اعلام کرده است که این قرارداد سبب می‌شود مایکروسافت نتواند رقابت در حوزه گیمینگ ابری را متوقف کند.

به این ترتیب این سازمان نیز که یکی از مخالفان پر و پا قرص این قرارداد بود به جمع موافقان آن پیوست تا مایکروسافت بتواند یک گام بزرگ به سمت نهایی شدن قرارداد خرید Activation Blizzard بردارد. پس از موافقت نهایی این سازمان با این قرارداد، مدیرعامل مایکروسافت و همچنین مدیر و کارمندان Activision Blizzard رضایت و خرسندی خود را اعلام کردند. با توجه به اینکه قرارداد خرید این شرکت در آستانه نهایی شدن است خرید و فروش سهام آن متوقف شد و انتظار می‌رود بزودی مدیر اجرایی اکتیویژن بلیزراد نیز این شرکت را ترک کند.

مایکروسافت به منظور نهایی شدن این قرارداد باید در دادگاه کمیسیون تجارت فدرال یا FTC شرکت کند. گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که مخالفت این کمیسیون با این قرارداد بعید به نظر می‌رسد و مایکروسافت هم اکنون نهایی شدن این قرارداد را جشن گرفته است. این شرکت پس از نهایی شدن این قرارداد امتیاز عرضه بازی‌هایی مهمی همچون Call of Duty، Diablo، Overwatch و Candy Crush را در دست خواهد داشت. مایکروسافت تضمین کرده است که حداقل به مدت 10 سال بازی‌های Call of Duty را برای کنسول‌های پلی استیشن نیز عرضه کند.

دیدگاهتان را بنویسید