استفاده از هوش مصنوعی برای فیلمنامه‌نویسی مجاز می‌شود؟

ظاهراً انجمن نویسندگان آمریکا موسوم‌ به WGA، قصد دارد استفاده از فناوری هوش مصنوعی را برای نوشتن فیلمنامه‌ مجاز کند.

انجمن نویسندگان آمریکا (WGA) که درواقع به‌عنوان اتحادیه‌ی کارگری نماینده‌ی نویسندگان سینما و تلویزیون فعالیت می‌کند، پیشنهاد داده است که اجازه‌ی استفاده از هوش مصنوعی مثل ChatGPT برای کمک به نوشتن فیلمنامه فراهم شود.

به گزارش فیوچرسیم، پیشنهاد WGA در جریان مذاکرات اخیر این نهاد با اتحادیه‌ی تهیه‌کنندگان فیلم و تلویزیون، نماینده‌ی استودیوها و شرکت‌های تولید فیلم مورد بحث قرار گرفته است.

به‌هرحال هنوز نتیجه‌ی پیشنهاد WGA مشخص نیست و به‌نظر می‌رسد اکثر افراد مؤثر در این تصمیم‌گیری، به‌دلیل آزمایشی بودن اطلاعات و مذاکرات پرتنش، بسیار محتاط هستند.

جان راجرز، نویسنده‌ی تلویزیون و سینما در توییتی نوشت: «جزئیات پیشنهاد WGA در جریان مذاکرات فعلاً دردسترس رسانه‌ها قرار ندارد.»

برخی امیدوار هستند به‌جای ممنوعیت کامل هوش مصنوعی، WGA روش استفاده از آن را مشخص کند. در پیشنهاد این سازمان آمده است که نویسندگان اجازه‌ی استفاده از فناوری هوش مصنوعی را برای نوشتن فیلمنامه دراختیار خواهند داشت و حتی امتیاز نوشتن چنین فیلمنامه‌هایی به نویسندگان انسانی تعلق خواهد گرفت.

به‌عنوان مثال اگر مدیر استودیو یک فیلمنامه‌ی تولیدشده با هوش مصنوعی را دراختیار یک نویسنده‌ی انسانی قرار دهد تا آن را بررسی و ویرایش کند، نویسنده‌ی انسانی همچنان اعتبار نوشتن آن فیلمنامه را دراختیار خواهد داشت.

اساساً پیشنهاد انجمن نویسندگان ایالات‌متحده، هوش مصنوعی را به‌عنوان ابزاری برای نویسندگان درنظر می‌گیرد. اگر WGA مسیر خود را به سرانجام برساند، نوشته‌های تولیدشده با هوش مصنوعی به‌عنوان آثار ادبی یا منبع مطالب در نظر گرفته نخواهند شد.

همان‌طور که اشاره شد، جزئیات پیشنهاد WGA برای مجاز کردن استفاده از هوش مصنوعی برای فیلمنامه‌نویسی فعلاً به‌طور عمومی ارائه نشده است و به‌همین دلیل نمی‌توانیم با اطمینان در مورد چشم‌انداز این نهاد صحبت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید