تاریخچه ارزهای دیجیتال،‌ ایده ارزهای دیجیتال از کجا آمد؟

تاریخچه ارزهای دیجیتال،‌ ایده ارزهای دیجیتال از کجا آمد؟

 

تاریخچه ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال پول‌های غیرقابل لمسی هستند که با استفاده از کدنویسی، رمزنگاری شده و ردوبدل می‌شوند. اطلاعات مربوط به تراکنش‌های این پول‌ها روی شبکه‌ای به نام بلاک چین (Blockchian) ذخیره می‌شود. تمام مردم می‌توانند اطلاعات موجود روی بلاک چین را مشاهده کنند و به این ترتیب کسی نمی‌تواند تراکنش‌ها را دستکاری کنند یا پولی را دوبار خرج کند.

ارز دیجیتال بهترین جایگزین برای نظام مالی سنتی است و دست قدرت‌ها و دولت‌ها را تراکنش‌ها کوتاه می‌کند. در ارزهای دیجیتال نیازی به استفاده از یک قدرت مرکزی وجود ندارد. شما برای خرید و فروش به یک صرافی ارز دیجیتال معتبر مانند تبدیل نیاز دارید اما صرافی‌ها قیمت‌ها را تعیین نمی‌کنند و کنترلی روی میزان و نحوه توزیع ارزهای دیجیتال ندارند. سیستم به صورت همتا به همتا یعنی فرد به فرد به فعالیت خود ادامه می‌دهد و تمام کسانی که این ارزها را در اختیار دارند به نوعی در نظارت و مدیریت این شبکه این سهیم هستند. ارزهای دیجیتال انقلابی در نظام مالی هستند.

ایده اصلی از معرفی ارزهای دیجیتال

نخستین بار نام ارزهای دیجیتال در سال 1989 مطرح شد. البته اولین نرم‌افزارهایی که از رمزنگاری استفاده می‌کردند در 1990 معرفی شدند. ساتوش ناکاماتو (Satoshi Nakamoto) در سال 2008 اسنادی را در رابطه با راه‌اندازی یک پروژه انقلابی به نام ارز دیجیتال منتشر کرد و جهانی که تا پیش از آن می‌شناختیم به فراموشی سپرده شد.

در اسناد منتشر شده برای اولین بار مفهوم ارز دیجیتال و تکنولوژِی بلاک چین در معنای امروزی معرفی شد. بیت کوین یک دارایی دیجیتال اپن سورس است یعنی هرکسی می‌تواند به بهبود کدنویسی‌های این شبکه کمک کنید. تمام اعضا نیز بر شبکه نظارت دارند و هیچ تغییری بدون موافقت ۵۱ درصد شبکه اجرا نمی‌شود. تا زمانی که از ارز دیجیتال استفاده می‌کنید نیازی به اعتماد کردن به یک شخص سوم ندارید. زیرا قیمت ارزها به وسیله زنجیره عرضه و تقاضا تعیین شده و اطلاعات در شبکه بلاک چین ذخیره می‌شود.

تاریخچه ارزهای دیجیتال

همه چیز در فضای کریپتو با بیت کوین شروع شد. حتی اگر سرمایه‌گذاری در این فضا را امتحان نکرده باشید حتما نام بیت کوین را شنیده‌اید. بیت کوین در سال ۲۰۰۹ توسط شخص یا گروهی ناشناس به نام ساتوشی ناکاماتو معرفی شد. ارزی که توانست در کمتر از یک دهه توجه همه مردم را به خود جلب کند و به یکی از با ارزش‌ترین دارایی‌ها تبدیل شود.

بسیاری لقب طلای دیجیتال را به بیت کوین داده‌اند و دلیل این نامگذاری شباهت ماهیت بیت کوین به طلا است. ظرفیت بیت کوین محدود است یعنی مثل دلار و ریال نمی‌توانید آن را از بانک‌ها طلب کنید و درواقع هیچ کس نمی‌تواند طلا یا بیت کوین تقلبی وارد بازار کند. تنها ۲۱ میلیون بیت کوین در جهان وجود خواهد داشت و موجودی کم به معنای افزایش تقاضاست. زنجیره‌ای که در طول تاریخ همواره نقش مهمی روی تعیین قیمت کالاها داشته است.

از سوی دیگر درست مانند طلا برای ایجاد بیت کوین‌های جدید به فرایندی به نام استخراج نیاز است. البته در این حالت استخراج بر بستر وب و با استفاده از کامپیوترهای قدرتمند انجام می‌شود. ماینرها یا معدن‌چی‌های بیت کوین با خرید سخت‌افزارهای پیچیده دست به حل مسائل ریاضی پیچیده‌ای می‌زنند و بیت کوین را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

تاریخچه ارزهای دیجیتال،‌ ایده ارزهای دیجیتال از کجا آمد؟

استخراج در فضای کریپتوکارنسی

هنگامی که بیت کوین برای نخستین بار به مردم معرفی شد، شمار کمی به این ارز باور داشتند و از همین رو قیمت آن بسیار ناچیز بود. از سوی دیگر کاربران می‌توانستند تنها با استفاده از سیستم‌های رایانه خانگی بیت کوین استخراج کنند. بسیاری از ثروتمندان امروز بیت کوین کسانی هستند که در سا‌ل‌های نخست معرفی بیت کوین این ارز را جدی گرفتند.

این روزها شمار سرمایه‌گذارانی که به دنبال خرید و فروش این ارز هستند به شدت افزایش پیدا کرده و این بر دشواری استخراج افزوده است.

۲۰۱۱ تولید دیگر ارزهای دیجیتال

پس از معرفی بیت کوین و آشنایی جهان با مفهوم ارز دیجیتال، پروژه‌های دیگری نیز معرفی شدند. ارزهای دیجیتالی که پس از بیت کوین روانه بازار شدند با نام آلت کوین شناخته می‌شوند.

بیت کوین در سال ۲۰۱۳ اولین جهش خود را انجام داد و ترس جا ماندن از غافله را در دل کسانی که از سرمایه‌گذاری در این ارز خودداری کرده بودند نشاند. این ارز در ۲۰۱۳ به قیمت ۱۰۰۰ دلار معامله شد.

با وجود محبوبیت ارزهای دیجیتال و استقبال سرمایه‌گذاران از این بازار، صرافی‌های متعددی نیز معرفی شدند. صرافی‌هایی مانند بایننس و کوین بیس که در سراسر جهان شناخته شده هستند. البته همراه با تحریم ایران، این صرافی‌ها دیگر به کاربران ایرانی خدمات نمی‌دهند و با شناسایی آی پی ایران حساب را مسدود و دارایی را بلوکه می‌کنند.

خوشبختانه با وجود صرافی ارز دیجیتال داخلی نیاز کاربران ایرانی به خوبی تامین شده است. صرافی تبدیل با ارائه خدماتی مانند امکان برداشت آنی، معامله در بازار اسپات و تعهدی خدماتی در سطح همتایان خارجی خود را در اختیار تریدر ایرانی می‌گذارد. در تبدیل می‌توانید با اهرم معامله کنید و حتی از روند نزولی نیز به سود برسید. برای اطلاعات بیشتر باید تبدیلی باشید در غیر اینصورت چنین مفاهیمی برای شما بیگانه خواهند ماند. زیرا تبدیل تنها صرافی است که چنین پکیج کاملی را در اختیار شما می‌گذارد.

تاریخچه ارزهای دیجیتال،‌ ایده ارزهای دیجیتال از کجا آمد؟

آینده اینجاست

بیت کوین شروع ماجرا بود و بسیاری با همین ارز خرید و فروش ارزهای دیجیتال را آغاز کردند. در ادامه ارزهایی مانند اتریوم روی کار آمدند. اتریوم با ایجاد یک بستر بی‌نظیر امکان ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز را میسر کرد و برنامه‌نویسان به زیرساخت‌هایی برای اجرای ایده‌های درخشان خود دست پیدا کردند.

این روزها زمزمه‌هایی در مورد متاورس و ارزهای وب ۳ نیز به گوش می‌رسد. ارزهای دیجیتال آمده‌اند تا نه تنها شیوه پرداخت بلکه سبک زندگی بشر را تغییر دهند. کاربرانی که از متاورس استفاده می‌کنند در یک جهان مجازی ملک می‌خرند و خانه خود را تزئین می‌کنند و از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند.

کاربران برای این که در دنیای مجازی متاورس زندگی خوبی داشته باشند، به پول دیجیتال نیاز دارند تا لباس و ملک بخرند و در کنسرت مجازی خواننده محبوب‌شان شرکت کنند. بسیاری از شرکت‌ها با استفاده از متاورس جلسات کاری خود را برگزار می‌کنند و تجربه دورکاری را به سطح دیگری ارتقا داده‌اند.

زندگی در آینده، زندگی در فضای دیجیتال است. شاید این نوع زندگی را نپسندید اما بهتر است با سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، پولی که آینده را به تصویر می‌کشد در اختیار داشته باشید. برای آشنایی با تازه‌های دنیای ارز دیجیتال، تبدیلی شدند را در برنامه خود قرار دهید و اطلاعات خود را در مورد ارزهای دیجیتال به روز کنید. آینده اینجاست حتی اگر سعی کنید آن را نادیده بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید