دانشمندان پاسخ می‌دهند: علامت سؤال غول‌پیکری که جیمز وب مشاهده کرد، چیست؟

مجهولات بی‌شماری برای دانشمندانی که جهان را کاوش می‌کنند، وجود دارد و کشف یک علامت سؤال غول‌پیکر در اعماق فضا هم یکی از این همین مجهولات است. اما این علامت سؤال چیست؟

این علامت درخشان و متمایز که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شده‌ است، به وضوح شکل یک علامت سؤال را دارد و برخی از ستاره‌نگاران را به این فکر می‌اندازد که آیا کیهان سربه‌سر ما می‌گذارد؟ یا شاید به ما انگیزه می‌دهد تا به جستجوی اعماق فضا برای اسراری که ممکن است فاش کند، ادامه دهیم.

اما پس از تجزیه‌وتحلیل تصویر برای مدتی، دانشمندان بر این باورند که به احتمال زیاد این تصویر یک جفت کهکشان را نشان می‌دهد که باهم ادغام می‌شوند و از منظر وب، رویداد شکل یک علامت نگارشی آشنا را به خود گرفته‌ است.

مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور، که جیمز وب را مدیریت می‌کند، گفت:

«این علامت احتمالاً یک کهکشان دور است. یا کهکشان‌های بالقوه درحال تعامل است که برهم‌کنش‌های آنها ممکن است باعث ایجاد علامت سؤال تحریف شده باشد. پیگیری‌های بیشتری لازم است تا با قطعیت مشخص شود که چه چیزی در آنجا وجود دارد.»

تصویری که شامل علامت است، توسط تیم وب در پایان ماه ژوئن منتشر شد، اما به‌تازگی مورد توجه گسترده قرار گرفته‌ است.

علامت سوال

بخش اصلی تصویربرداری نگاهی دقیق به دو ستاره جوان درحال شکل‌گیری فعال (هربیگ-هارو ۴۶/۴۷) که در فاصله ۱۴۷۰ سال نوری از زمین در صورت فلکی ولا قرار دارند، ارائه می‌دهد.

ستاره‌ها توسط صفحه‌ای از مواد احاطه شده‌اند. علامت سؤال را می‌توان تقریباً در پس زمینه و پایین تصویر مشاهده کرد.

تلسکوپ وب اخیراً اولین سال فعالیت خود را با به‌اشتراک‌گذاری یک تصویر خیره‌کننده‌ دیگر از اعماق فضا جشن گرفت.

هدف این پروژه ۱۰ میلیارد دلاری اکتشافات پیشگامانه در مورد منشاء جهان و جست‌وجو برای سیارات دوردست است که شاید میزبان حیات باشند.

دیدگاهتان را بنویسید