چین قانون محدودیت صادرات تراشه های آمریکایی را به باد انتقاد گرفت

چین قانون محدودیت صادرات تراشه های آمریکایی را به باد انتقاد گرفت

مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز شنبه گفت: سیاسی کردن، استفاده ابزاری و تبدیل فناوری و مسائل تجاری به سلاحی در دستان ایالات متحده مانع توسعه چین نمی‌شود، بلکه نتیجه معکوس خواهد داشت.

چین قانون محدودیت صادرات تراشه های آمریکایی را به باد انتقاد گرفت

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از سی جی تی ان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین  تصریح کرد: ایالات متحده از اقداماتی برای کنترل صادرات، مسدود کردن و سرکوب بدخواهانه شرکت های چینی به دلیل نیاز به حفظ برتری در حوزه فناوری سوء استفاده کرد. این عمل نه تنها به حقوق و منافع مشروع شرکت های چینی آسیب می رساند، بلکه به شرکت های آمریکایی نیز آسیب می زند.

دولت آمریکا روز جمعه مجموعه‌ای از قوانین کنترل‌ صادراتی را نهایی کرد که شامل اقداماتی برای قطع ارتباط چین با شرکت های تراشه‌ ساز مشهور آمریکایی در هر نقطه از جهان است.

مقامات ارشد دولتی آمریکا روز پنجشنبه در یک نشست خبری با خبرنگاران، گفتند بسیاری از این اقدامات با هدف جلوگیری از فروش تراشه‌های پیشرفته توسط شرکت‌های خارجی به چین یا تامین ابزارهایی برای ساخت تراشه‌های پیشرفته توسط شرکت‌های چینی انجام شده است. با این حال، آنها اعتراف کردند هیچ وعده مساعدی مبنی بر اجرای اقدامات مشابه توسط کشورهای متحد آمریکا دریافت نکرده اند و گفتگو با آن کشورها ادامه دارد.

یکی از مقامات آمریکایی در این مورد گفت: «ما می دانیم اگر سایر کشورها به ما نپیوندند، کنترل های یکجانبه ای که اعمال می کنیم، به مرور زمان کارایی خود را از دست خواهند داد. اگر رقبای خارجی تحت کنترل‌های مشابه نباشند، خطر آسیب رساندن به رهبری ایالات متحده در حوزه فناوری وجود دارد.»

اقدامات جدید آمریکا همچنین با هدف فلج کردن توانایی چین برای ساخت و نگهداری ابررایانه ها انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید