مدیرعامل مایکروسافت: برخلاف ادعای ایلان ماسک، کنترلی روی خالق ChatGPT نداریم

ایلان ماسک می‌گوید مایکروسافت کنترل زیادی بر OpenAI دارد؛ درحالی‌که نظر ساتیا نادلا در این مورد کاملاً متفاوت است.

ساتیا نادلا و ایلان ماسک، دیدگاه متفاوتی در مورد مدیریت OpenAI دارند. ماسک می‌گوید غول فناوری ردموندی کنترل زیادی روی OpenAI دارد و نادلا اعتقاد دارد شرکتش هیچ کنترلی روی استارتاپ هوش مصنوعی ندارد. نادلا می‌گوید OpenaI شرکتی غیرانتفاعی به شمار می‌رود که هیئت‌مدیره آن را اداره می‌کنند. او می‌گوید مایکروسافت سهام‌دار اقلیت OpenAI است و حق وتو تصمیمات شرکت را ندارد.

ایلان ماسک ادعا کرد مایکروسافت نقش بسیار مهمی در تصمیم‌گیری‌های OpenAI دارد. او نگران است که شرکت اهل ردموند بتواند از نفوذ خود برای هدایت شرکت هوش مصنوعی استفاده کند و با چنین موضوعی موافق نیست. نادلا با بیانیه‌ی ماسک مخالفت کرد و توضیح داد OpenAI براساس مأموریت خود فعالیت می‌کند و مایکروسافت کنترلی روی آن ندارد.

همان‌طور که گیزموچاینا می‌نویسد، هنوز نمی‌دانیم چه‌ کسی درمورد سطح نفوذ مایکروسافت بر OpenAI درست می‌گوید. به‌هرحال، اختلاف‌نظر بین نادلا و ماسک اهمیت شفافیت و مسئولیت‌پذیری را در توسعه‌ی هوش مصنوعی برجسته می‌کند. درک روش مدیریت شرکت‌های هوش مصنوعی و اظهارنظر درمورد توسعه‌ی این فناوری برای عموم مردم اهمیت دارد.

هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که در زمینه‌های مختلف به انسان‌ها کمک کند. از طرف دیگر این فناوری می‌تواند برای مقاصد شوم نیز مورداستفاده قرار گیرد. اطمینان از توسعه و استفاده‌ی مسئولانه‌ از هوش مصنوعی بسیار مهم است. نادلا و ماسک نظرات متفاوتی درمورد چگونگی اطمینان از استفاده‌ی مسئولانه از هوش مصنوعی دارند. مدیرعامل مایکروسافت می‌گوید شرکت متبوعش به توسعه‌ی مسئولانه‌ی هوش مصنوعی متعهد خواهد ماند.

ماسک درمورد نیت مایکروسافت تردید دارد و می‌گوید این شرکت باید اقدامات بیشتری انجام دهد تا اطمینان حاصل شود هوش مصنوعی در راه درست مورداستفاده قرار می‌گیرد. مناظره‌ی میان نادلا و ماسک احتمالاً با روند توسعه‌ی هوش مصنوعی ادامه خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید