درگیری در صنعت تراشه جدی‌تر شد؛ مجموعه قوانین جدید آمریکا به تصویب رسید

به نظر می‌رسد که سخت‌گیری‌های ایالات متحده بر صنعت تولید تراشه چین در حال افزایش است. وزارت بازرگانی آمریکا اخیراً مجموعه قوانینی جدیدی را تصویب کرده که بر اساس آن شرکت‌های تولیدکننده تراشه فعال در آمریکا حق کمک یا توسعه فعالیت در کشور چین را ندارند.

وزارت بازرگانی ایالات متحده به تازگی مجموعه قوانینی جدیدی را وضع کرده که از هرگونه دسترسی و سودآوری بودجه ۵۲ میلیارد دلاری صنعت تولید تراشه در آمریکا برای کشور چین و سایر کشورهایی که خطر بالقوه برای این کشور محسوب می‌شوند، جلوگیری کند.

درگیری چین و آمریکا در حوزه تراشه‌های نیمه هادی

سال گذشته دولت آمریکا یک کمک هزینه و بودجه ۵۲ میلیارد دلاری را برای توسعه صنعت تراشه آمریکا تصویب کرد و اکنون دولت جو بایدن (رئیس جمهور فعلی ایالات متحده) می‌تواند پس از تصویب مجموعه قوانین جدید، این بودجه را در اختیار صنعت تراشه قرار دهد.

۳۲ میلیارد دلار از این بودجه به شکل کمک مالی برای شرکت‌های تولید کننده ارسال خواهد شد تا از وضعیت فعلی اقتصاد آمریکا عبور کنند. مابقی این بودجه نیز بر اساس قانونی Chips and Science به بخش‌های مرتبط با این حوزه از جمله تحقیق و توسعه، نیرو کار و همچنین پرداخت بدهی‌های بانکی کلاک تخصیص داده می‌شود.

ترس آمریکا از پیشرفت چین در حوزه تراشه‌های نیمه‌هادی ؟

به گزارش Reuters، این مجموعه مقررات که برای اولین بار در ماه مارس پیشنهاد شد، با محدود کردن دریافت‌کنندگان بودجه ایالات متحده و جلوگیری از هرگونه سرمایه‌گذاری در فرایند توسعه نیمه‌هادی‌ها در کشورهای خارجی با احتمال ایجاد خطر برای آمریکا مانند چین و روسیه، به نوعی امنیت این صنعت را تضمین می‌کند.

در اکتبر سال ۲۰۲۲، وزارت بازرگانی ایالات متحده همچنین مجموعه قوانین کنترلی جدیدی را در زمینه صادرات تنظیم کرد که چین را از تراشه‌های نیمه‌رسانای خاصی که با استفاده از فناوری آمریکایی تولید شده بودند، منع می‌کرد. هدف از این تلاش‌ها به نوعی کند کردن روند پیشرفت فنی و نظامی پکن بود.

درگیری چین و آمریکا در حوزه تراشه‌های نیمه هادی

جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا روز سه‌شنبه به کنگره گفت:

ما باید کاملاً هوشیار باشیم که حتی یک پنی از این کمک‌های مالی به کشور چین و روند پیشی گرفتن آن‌ها از ما کمک نمی‌کند. اگر دریافت‌کنندگان بودجه محدودیت‌ها را نقض کنند، وزارت بازرگانی می‌تواند جوایز فدرال را پس بگیرد.

وزارت بازرگانی می‌گوید شرکت‌های آمریکایی تا ۱۰ سال آینده نباید خط تولید پردازنده‌های فوق پیشرفته را در کشورهایی مثل چین و روسیه راه‌اندازی کنند. این وزارتخانه می‌گوید برخی از قطعات نیمه‌هادی نظیر تراشه‌های کوانتومی و پردازنده‌های مبتنی بر فناوری‌های تولید پیشرفته برای امنیت ملی حیاتی هستند و باید محدودیت بیشتری روی صادرات آن‌ها اعمال شود.

دیدگاهتان را بنویسید