زیردریایی گمشده تایتان: تمام سرنشینان پس از انفجار فاجعه‌بار از دست رفتند

پس از آنکه میدانی از بقایا در نزدیکی لاشه تایتانیک کشف شد، مقام‌ها تایید کردند که زیردریایی تایتان منفجر شده و موجب مرگ سرنشینان خود شده است.

اوشن‌گیت، شرکت سازنده‌ی تایتان، زیردریایی ژرف‌پیمایی که روز یکشنبه ناپدید شد، امروز پنجشنبه به‌طور رسمی اعلام کرد که باور دارد پنج سرنشین گمشده «متاسفانه ازدست رفته‌اند.» بنیان‌گذار و مدیرعامل این شرکت نیز دربین جان‌باختگان است. گارد ساحلی ایالات متحده با تایید این خبر، اعلام کرد تلاش چندروزه‌ی بین‌المللی برای امداد و نجات پایان یافته است.

اوشن‌گیت در بیانیه‌ای به‌نقل از سی‌ان‌ان گفت: «اکنون باور داریم که استاکتون راش، مدیرعامل ما و شاهزاده داوود و سلیمان پسرش، هامیش هاردینگ و پل هنری نارگوله متاسفانه از دست رفته‌اند. این مردان کاوشگران واقعی بودند که روحیه‌ی منحصربه‌فرد ماجراجویی و اشتیاق عمیق برای کاوش و حفاظت از اقیانوس‌های جهان داشتند. قلب ما با این پنج تن و تک‌تک اعضای خانواده‌هایشان در این زمان غم‌انگیز است.»

مرگ سرنشینان زیردریایی گمشده‌ی تایتان، پایانی ناگوار و البته قابل پیش‌بینی برای ماجراجویی تلخ آن‌ها است. زیردریایی حامل گردشگران که قرار بود آن‌ها را به بازدید از لاشه‌ی کشتی تایتانیک در کف اقیانوس اطلس ببرد، روز یکشنبه ناپدید شد و بلافاصله عملیاتی بین‌المللی برای امداد و نجات شکل گرفت.

گارد ساحلی ایالات متحده اعلام کرد که یک وسیله‌ی نقلیه‌ی هدایت‌پذیر از راه دور حجمی از بقایا را در کف اقیانوس پیدا کرده است. کارشناسان بعدا این زباله‌ها را به بدنه‌ی خارجی زیردریایی تایتان مرتبط دانستند. بقایای زیردریایی تقریبا ۵۰۰ متر دورتر از سینه‌ی تایتانیک در ساعت ۱۶:۳۰ به وقت ایران یافت شد.

دریابان جان ماگر از گارد ساحلی ایالات متحده امروز پنجشنبه تایید کرد که بقایا به انفجار فاجعه‌بار محفظه‌ی فشار زیردریایی مرتبط هستند. او گفت زیردریایی تایتان احتمالاً در آب‌های اقیانوس اطلس شمالی منفجر شد و هر پنج سرنشین از دست رفتند. تایتان ظاهراً درحالی‌که در نزدیکی لاشه‌ی تایتانیک درحال حرکت بود، منفجر شد.

مقام ارشد گارد ساحلی برای توصیف حادثه به‌طور دقیق از لفظ «درون‌پاشی» استفاده کرد؛ بدین معنا که زیردریایی دراثر فشار خرد‌کننده‌ی آب از سمت بیرون، مچاله و دچار انفجار به درون شد. در اطراف لاشه‌ی کشتی تایتانیک فشار آب تقریباً ۴۰۰ اتمسفر یا ۴۰۰ برابر فشار در سطح دریا است که با قرارگیری ۳۵ فیل روی سر شما برابری می‌کند.

مشخص نیست انفجار همان روز یکشنبه یا در روزهای بعد از آن درحالی‌که تلاش بین‌المللی برای یافتن زیردریایی درجریان بود، رخ داد.

هشدارهای نادیده گرفته‌شده

به‌نقل از نیویورک‌تایمز، اوشن‌گیت پنج سال پیش هشدارهای شدید درمورد استحکام زیردریایی تایتان و توانایی آن در رساندن ایمن گردشگران ثروتمند به لاشه‌ی کشتی تایتانیک در عمق تقریبا ۴ هزار متری زیر آب را نادیده گرفته بود.

در سال ۲۰۱۸، مدیر عملیات دریایی شرکت پس از ثبت شکایت یک سوت‌زن از ایمنی تایتان ازکار برکنار شد. این سوت‌زن احتمال می‌داد که اوشن‌گیت با زیردریایی تایتان، مسافران را به‌طور بالقوه درمعرض خطر شدید قرار می‌دهد.

دیوید لاچریج،‌ کارمند سابق اوشن‌گیت نگرانی‌های خود در مورد زیردریایی توریستی را به اداره ایمنی و بهداشت شغلی آمریکا گزارش کرده و همچنین اسنادی را درباره‌ی ایمنی بدنه‌ی تایتان و انجام‌نشدن برخی آزمایش‌های خاص روی این زیردریایی به دادگاه ارائه داده بود. در همان سال، رهبران صنعت زیردریایی نیز با امضای نامه‌ای درباره‌ی احتمال عدم رعایت استانداردهای ایمنی از سوی اوشن‌گیت هشدار داده بودند.

اما لاچریج بعد از مطرح‌کردن نگرانی‌های خود از شرکت اخراج شد. اکنون که سرانجام معلوم شده زیردریایی تایتان واقعا در حمل ایمن مسافران به کف اقیانوس ناتوان بوده و چنین حادثه‌ی ناگواری را رقم زده است، این پرسش مطرح می‌شود که چرا مدیران اوشن‌گیت ایمنی را در درجه‌ی دوم قرار دادند و هشدارها را جدی نگرفتند.

دیدگاهتان را بنویسید