آیا VPS جایگزین GPS می شود؟

سیستم موقعیت‌یابی بصری (VPS) یک فناوری است که برای ناوبری و موقعیت‌یابی در داخلی استفاده می‌شود، که به دستگاه‌ها کمک می‌کند مکان دقیق خود را در یک محیط داخلی تعیین کنند. برخلاف سیستم‌های ناوبری ماهواره‌ای جهانی (GNSS) مانند GPS که برای تعیین مکان به ماهواره‌ها متکی هستند، VPS از الگوریتم‌های بینایی کامپیوتری و پایگاه داده‌ای از نقشه‌های دو بعدی یا سه بعدی برای شناسایی و ردیابی مکان دستگاه در یک محیط داخلی استفاده می‌کند.

سیستم‌های VPS معمولاً از چندین دوربین یا حسگر عمق برای جمع‌آوری اطلاعات بصری در مورد محیط و موقعیت دستگاه در آن استفاده می‌کنند. سپس سیستم از الگوریتم هایی برای پردازش این اطلاعات، مقایسه آن با نقشه ذخیره شده و تعیین مکان دقیق دستگاه استفاده می کند. این اطلاعات را می توان برای اهداف مختلفی استفاده کرد، از جمله کمک به کاربران در جهت یابی در فضاهای داخلی، پشتیبانی از ردیابی دارایی و مدیریت موجودی، و ارائه خدمات مبتنی بر مکان بهبودیافته و تجربیات واقعیت افزوده.

 

در سال 2019  Scape Technologies مستقر در لندن 8 میلیون دلار بودجه اولیه برای توسعه بیشتر “سرویس موقعیت‌یابی بصری” خود جمع آوری کرد. این استارتاپ فناوری با حمایت مالی Entrepreneur First، Fly Ventures، LocalGlobe و Mosaic Ventures در تلاش بود تا هوش مصنوعی (AI) را به دستگاه‌های دوربین بیاورد تا بتوانند محیط اطراف خود را بشناسند. این فناوری تشخیص مکان در سطح سانتی متر را از نمایش سه بعدی (3D) محیط ها فراهم می کند. در ابتدا به سمت برنامه های کاربردی واقعیت افزوده هدف قرار گرفت، گسترش گسترده تر لجستیک و رباتیک را در بر می گیرد. “Vision Engine” Scape Technologies نقشه های سه بعدی در مقیاس بزرگ را از ویدئوها و تصاویر معمولی ایجاد می کند. سپس دستگاه‌های دوربین هوشمند می‌توانند از طریق رابط برنامه کاربردی (API) Visual Positioning Engine (VPS) موتور ویژن را برای تعیین مکان دقیق جستجو کنند. VPS بسیار دقیق تر از سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) است و چالش دریفت GPS را ندارد. رانش GPS زمانی اتفاق می‌افتد که اطلاعات موقعیتی که از ماهواره‌های GPS به دست می‌آید در طول زمان حرکت می‌کند و باعث می‌شود اکثر برنامه‌ها الگوریتم‌هایی را برای رسیدگی به آن رانش اضافه کنند. رانش همچنین می تواند ناشی از سیگنال های ضعیف ماهواره ها به دلیل پوشش ابر ضخیم یا ساختمان های بلند باشد. از آنجایی که در لندن مستقر است، منطقی بود که اولین نقشه سه بعدی که Scape Technologies ساخته بود، از لندن باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید