احتمالا با مسیریاب ویز به خوبی آشنا هستید. مسیریابی حرفه ای با قدرت پیشنهاد مسیرهای خلوت برای رسیدن به مقصد. این برنامه برای رانندگان تاکسی های آنلاین بسیار کاربردی و محبوب است، زیرا به راحتی امکان مسیریابی و یافتن راههای خلوت را برای آنها که شبانه روز مشغول رانندگی هستند فراهم کرده است. گفته می‌شود که این نرم‌افزار ساخته ی یک شرکت اسرائیلی است که گویا در سال ۲۰۱۳ توسط گوگل خریداری شده.

اگر از ویز زیاد استفاده کرده باشید، حتما متوجه شدید که برخی علائم در مسیر وجود دارد که نشان دهنده ی اتفاقات، حضور برخی کاربران، دوربین های سرعت و یا حضور پلیس در محل است. اما علاوه بر این موارد، امکان کامنت گذاری نیز در این اپلیکیشن فعال شده است؛ یعنی می‌توان در مسیر، اقدام به انتشار کامنت نمود و این کامنت تا مدتی در همان نقطه که ارسال شده  برای دیگران قابل نمایش باشد.

کامنت هایی که در مسیرهای تهران مشاهده میشود اکثرا دارای الفاظ رکیک نسبت به ترافیک، برخی اتفاقات و همچنین شرکتهای تاکسی اینترنتی هستند. افرادی که خود را کاربران و رانندگان برخی شرکت‌های تاکسی آنلاین معرفی میکنند، در این اپلیکیشن باهم گپ و گفت کرده و گاهی نسبت به پایین بودن کرایه این شرکتها اعتراض دارند.

البته موضوع کامنت ها محدود به این موارد نمی شود، جدیدا افرادی با اعتراض نسبت به قیمت پایین کرایه‌ی شرکتهای اینترنتی، بقیه رانندگان را دعوت به اعتصاب و خاموش نمودن برنامه‌ی تاکسی های اینترنتی خود میکنند. اقدامی که مشابهش در ایام اغتشاشات دیماه سال گذشته (۱۳۹۶) اتفاق افتاد و عده ای از طریق درج کامنت در محلهایی خاص، کاربران دیگر را به حضور در این اغتشاشات دعوت میکردند. البته حق داشتن اعتراضات صنفی کاملا امری منطقی و معقول است اما نه از طریق اپلیکیشنی که مختص مسیریابی است و مشخص نیست پیام را چه کاربری با چه اکانت و پیشینه ای ارسال کرده است.

گرچه داشتن امکانات مختلف این نرم افزار مانند ارسال پیغام درباره ترافیک، درخواست کمک برای خرابی ماشین و… می تواند برای رانندگان کمک قابل توجهی باشد اما مهم، استفاده درست از این قابلیت ‌هاست، به نظر می‌رسد فعلا این نرم افزار حداقل در قسمت ارسال نظرهایش به حمل و نقل یا بهتر بگوییم تسهیل عبور و مرور نه تنها سودی نمی‌رساند بلکه چه بسا با انتشار فراخوانهای اعتصاب و یا تجمعات در محلهای مختلف به ترافیک دامن بزند. امری که راهکار علاج آن چیزی نیست جز افزایش سواد رسانه‌ای کاربران، یعنی توجه به این اپلیکیشنها تنها به اندازه کارایی آن، مثلا اینکه بدانیم ویز تنها یک مسیریاب است نه یک شبکه اجتماعی معتبر!

دیدگاه شما چیست؟