مقاله فناوری

چگونه اعتیاد به شبکه های اجتماعی را ترک کنیم؟

از جمله مشکلات حاد برای جوانان در این روزها اعتیاد به شبکه های اجتماعی می باشد که می توان گفت تعداد بسیاری از نرم افزارها و شبکه های اجتماعی در گوشی موبایل های جوانان جای کرده اند که زمان و وقت بسیاری از افراد را اشغال می کنند و می توان گفت اعتیاد به شبکه های اجتماعی سبب کمبود وقت برای رسیدگی به فعالیت های روزمره، دور شدن از زندگی واقعی، ایجاد استرس و اضطراب در نوجوانان، وارد شدن در رابطه های مجازی و دروغین، ایجاد انگیزه های خیانت و دورویی، از بین رفتن بنیاد خانواده و از هم گسستن پیوندها می شود؛ و از جمله مهمترین اثرات منفی برنامه های مجازی و شبکه های اجتماعی کاهش اعتماد به نفس در جوانان شده است حال می خواهیم راهکارهایی برای ترک اعتیاد به شبکه های اجتماعی در این مقاله برای نوجوانان و جوانان کشورمان ارائه دهیم. روانشناسان بر این باور هستند که اعتیاد به اینترنت و غرق شدن در شبکه های اجتماعی بر سلامت روان و موفقیت های جوانان و افراد آسیب های جدی وارد می سازد از این رو تمامی توصیه ها در این زمینه بر این مبنا می باشد که مدت زمان فعالیت در شبکه های اجتماعی محدود و بسیار کم شود و حتی برای رهایی از دنیای مجازی و تخیلی از تمامی نرم افزارهای اجتماعی خود رهایی یابند و حساب های کاربری خود را غیر فعال و مسدود کنند. در ادامه مقاله به برخی از راه های ترک اعتیاد به شبکه های اجتماعی را برای شما عزیزان ارائه کرده ایم لطفا با ما همراه باشید.

پذیرفتن اعتیاد به شبکه های اجتماعی

بسیاری از افراد به شدت وابسته فضاهای مجازی می باشند به گونه ای که در تمامی ساعات شبانه روز غرق در گوشی موبایل خود می باشند و همین که چشم از خواب باز میکنند به سمت گوشی موبایل خود شیرجه می زنند و در ساعات دیر وقت از نیمه های شب نیز نمی توانند دست از موبایل خود بکشند که این امر بسیار نگران کننده می باشد. برای رهایی از شبکه های اجتماعی در گام اول باید قبول کنیم که این موضوع آسیب های جدی برای زندگی و سلامت روحی مان دارد و بپذیریم که اعتیاد شدید به این نرم افزارها سبب اصلی رفتارهای ناسالم و پرخاشگری ما شده است در این صورت می توانیم به راحتی و بدون اذیت شدن خود را از این دام خطرناک نجات بدهیم. ما می توانیم با نگاه کردن به زندگی واقعی خود به غیر صفحات شبکه های اجتماعی لذت بخش ترین موضوعات را مشاهده و درک کنیم و با دید مثبت و با روحیه شاداب به زندگی و آینده بیندیشیم. در فضاهای مجازی تنها کار افراد مشاهده تصاویری از زندگی دیگران و غبطه خوردن به صحنه هایی که به احتمال ۵۰ درصد دروغ می باشد. این موضوع در زندگی افراد انعکاس منفی داشته و سبب مریض شدن و به روحیه بدی دچار شدن، می شود.

اعتیاد به شبکه های اجتماعی

خاموش کردن اطلاعیه ها

برای ترک اعتیاد به شبکه های اجتماعی در گام دوم می توانید اطلاعیه های موبایل خود را خاموش و غیر فعال کنید. این گام سبب می شود شما بدون آگاهی از اطلاعیه های مربوط به شبکه های مجازی و بدون کنجکاوی در خصوص این اطلاعیه ها به فعالیت های روزمره خود برسید. این مسئله را برای خود روشن کنید که برای زیستن و کسب موفقیت های بسیار در زندگی خود به پروتئین، ویتامین و تلاش بسیار و اهداف عالی نیاز دارید و با سپری کردن تمامی اوقات خود در برنامه های مجازی نمی توانید به این خواسته های اصلی زندگی خود دست یابید. زمانی که اطلاعیه ها را غیرفعال و خاموش می کنیم می توانیم با افکاری به دور از مشغله ها و ذهن درگیری ها، با تمرکز بیشتر به فعالیت ها و امور روزانه خود بپردازیم. هنگامی که نوتیفیکیشن ها بر روی موبایل تان ظاهر می شوند شما را تحریک می کنند که گوشی خود را برداشته و برای آگاهی از جریان های اخیر وارد برنامه مجازی شوید که این موضوع تمامی نداشته و به دنبال اطلاعیه، پیام های دیگری را دریافت و در نتیجه ساعات پی در پی را در شبکه های اجتماعی صرف خواهید کرد؛ اما با خاموش کردن نوتیفیکیشن ها دیگر خبری از این پیام ها نخواهد بود و شما می توانید از این زندگی مجازی به دور باشید.

اعتیاد به شبکه های اجتماعی

پیدا کردن سرگرمی های جدید برای جایگزینی شبکه های اجتماعی

برای ترک اعتیاد به شبکه های اجتماعی می توانید سرگرمی های جدیدی را وارد زندگی خود کنید که تاثیر بسیار زیادی را بر روحیه شما داشته و در ترک فضای مجازی به شما کمک خواهد کرد. وقتی که زمان برای سپری کردن اوقات خود در فضای مجازی دارید پس می توانید با وارد کردن سرگرمی های مفید و جدید به زندگی خود جایگزین مناسبی را برای شبکه های اجتماعی داشته باشید. توجه داشته باشید که برای سپری کردن و پر کردن اوقات فراغت خود هزار و یک کار مفید و به درد بخور پیش روی شما وجود دارد از جمله این فعالیت ها می توان به آموزش و یادگیری هنرهای دستی، یادگیری موسیقی، استعداد و مهارت در موضوعات علمی، استعداد های ویژه در دنیای ورزش و غیره اشاره نمود که همه این موارد می تواند نقش به سزایی در شکوفایی استعداد های نهفته شما داشته باشند.

غنی سازی روابط واقعی

و در آخر برای ترک اعتیاد به شبکه های اجتماعی می خواهیم به غنی سازی روابط واقعی اشاره کنیم. شما می توانید برای فراموش کردن خوشی هایی که در فضای مجازی با افراد ناشناخته داشتید برای ساختن خاطره های خوش به غنی سازی روابط با خانواده و دوستان واقعی خود بپردازید و به جای دنبال کردن عکس های دیگران در فضاهای مجازی به دنبال ثبت عکس های ماندگار از خود و خانواده تان باشید. از این طریق می توانید به جای داشتن روابط پوچ در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی فرصت لمس روابط واقعی و تبادل واقعی و حضوری با دوستان و خانواده تان را داشته باشید که این امر به استحکام روابط بین شما و خانواده و دوستانتان کمک خواهد کرد.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا