جذب مخاطبان چندگانه

 

مشکلی به‌عنوان “مخاطبان چندگانه” برای افرادی وجود دارد که در تلاش برای حفظ یک رابطه سالم با گروه‌های متنوعی از فالووِرها با فرهنگ‌های مختلف و دیدگاه‌های اجتماعی مختلف هستند،. (Rui & Stefanone). افرادی که سعی می‌کنند همه فالُوِرهای خود را راضی کنند، به‌طورکلی از پست‌هایی استفاده می‌کنند که حاوی نظرات مورد موافقت عمومی باشد. این پست‌ها طراحی شده‌اند تا فالوور را افزایش دهند و ریزش فالوور را به حداقل برسانند   )  Rui & Stefanone، ۲۰۱۲)

شیوۀ اجرای این ایده به این صورت است که پست‌ها به دو دسته تقسیم شوند: ۱:کسانی که می‌خواهند فرد مشهور را در حالت آرمانی ببینند؛ به‌عنوان مثال فردی که رئیسش او را در رسانه‌های اجتماعی فالو کرده، ‌احتمالا به رئیس پیام مستقیم نمی‌دهند، اما هنگام پست گذاشتن این را در نظر می‌گیرد که رئیس پست را می‌بیند.

و ۲: کسانی که ممکن است بُعد آرمانی فرد را دوست نداشته باشند؛

افراد مشهور با این هدف پست نمی‌گذارند که گروه‌های خاصی از مردم را مستقیماً راضی کنند، بلکه هر پست را با این آگاهی ارسال می‌کنند که توسط گروه خاص و محدودی از مردم دیده می‌شود.

برای افراد مشهور اغلب بسیار مهم است که گروهی از پیروان را نرنجانند زیرا ممکن است تأثیر منفی بر وجه‌شان داشته باشد. افراد مشهور نهایت سعی خود را می‌کنند تا دل همه مردم را به دست بیاورند و روشنفکر و متین به‌ نظر برسند. این را حتماً در هنگام تحلیل نوشته‌های سلبریتی‌ها به‌خاطر بسپارید؛ یک پست ممکن است نسخه‌ای تلطیف شده از شخصیت واقعی فرد مشهور باشد، زیرا افکار واقعی آن‌ها ممکن است بسیاری از طرفداران را برنجاند.

ویترین اجتماعی

“گافمن” یکی از محققان اولیه ارتباطات بود که‌ نظریه مراحل مختلف ارتباطات را مطرح کرد (Hogan، ۲۰۱۰) که می‌تواند استعاره‌ای از فعالیت‌های مختلفی باشد که یک فرد در طول زندگی انجام می‌دهد. مرحله اول نسخه ایدئال از خود است. پیشخوان یا ویترین حالتی آرمانی از فرد است که دوست دارد از خود نشان دهد درحالی‌که پشت‌صحنه شخصیت واقعیِ سلبریتی است. گافمن این دیدگاه را در سال ۱۹۵۹ مطرح نمود، اما هنوز هم، به‌خصوص در مورد رسانه‌های اجتماعی کاربرد دارد. هرچند این رویکرد یک سؤال را پیش می‌آورد،؛ آیا رسانه‌های اجتماعی صحنه جلویی هستند یا پشت‌صحنه؟ رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان تفریح و استراحت دیده می‌شوند، اما بیشتر آن‌ها صحنه و پیشخوان جلویی هستند (هوگان، ۲۰۱۰). کلر (۲۰۱۴) معتقد است: “رسانه‌های جدیدی مانند توییتر و سایر رسانه‌های اجتماعی می‌خواهند شما را قانع کنند که فوری و معتبر هستند، اما آن‌ها در واقع اساساً غیر همزمان و جعلی هستند. برای اهداف این مطالعه، تمام پست‌ها را تلاش سلبریتی برای ارائه شخصیت ایدئال در نظر می‌گیریم.

برای این مطالعه سه سؤال تحقیقاتی مطرح شد.

تاثیرگذارترین شبکه اجتماعی جهان کدام است؟

۱- چه پلتفرمی باید مورد استفاده قرار گیرد تا شاهد روابط فرد مشهور باشیم؟

این سؤال برای حدس زدن پلتفرمی که افراد مشهور برای ارتباط انتخاب می‌کنند بسیار مهم است.

همان‌طور که قبلاً گفته شد، برای اینکه یک شخص مشهور بتواند مشهور باقی بماند، باید طرفداران آن‌ها را به‌طور مطلوب ببینند. طرفداران بیشتر احساس ارتباط با کسی می‌کنند که با او تعامل دارد.

۲- چطور افراد مشهور از طریق محتوایی که ارتباط بین فردی را در یک پست به نمایش می‌گذارند شخصیت خود را ایجاد می‌کنند؟

“رویه و استفانون” (۲۰۱۲) دریافتند که بسیاری از رفتارهای آنلاین مربوط به مشاهده واقعیت از طریق شبکه‌های مستند واقع‌گرای تلویزیون است که بسیار توسط مخاطبان تحسین می‌شود، این بدان معنی است که هر چه افراد مشهور در رسانه‌های اجتماعی انجام می‌دهند، فالوورها ممکن است تلاش کنند آن را بازسازی کنند.

“کلر” ایده‌ای به نام “قدرت مشهور” را طرح می‌کند اگر یک هنرمند مشهور برند خود را براساس مفاهیمی چون “پذیرش بدن” (عدم تلاش برای تعیین فرم‌های آرمانی بدن و پذیرش فرم طبیعی بدن) و “توانمندسازی زنان” بنا کند، فاولوورهای فرد مشهور به‌احتمال‌زیاد در ساخت برند شخصی خود از او الهام خواهند گرفت.

 

۳- چه پلتفرمی برای تعامل با سلبریتی خوب است؟

درحالی‌که برخی افراد فقط می‌خواهند تماشا کنندۀ تعامل افراد مشهور باشند، دیگران می‌خواهند خود با افراد مشهور ارتباط برقرار کنند. در این تحقیق می‌خواهیم بررسی کنیم کدام پلتفرم و چرا برای تعامل طرفداران با سلبریتی‌ها خوب است.

در این تحقیق در اینستاگرام هر پست در طول چهار هفته مورد بررسی قرار گرفت.  به‌طور متوسط ۱۴ پست برای هر فرد با انحراف معیار ۴٫۴ مورد تحلیل قرار گرفت. اکثر افراد مشهور در توییتر خیلی بیشتر از اینستاگرام پست می‌کنند.

از این مطالعه می‌توان نتیجه گرفت که هر دو رسانه اجتماعی توییتر و اینستاگرام روابط بین فردی را به روش خاص خود هدایت می‌کنند؛ توییتر برای نشان دادن ارتباط مستقیم با طرفداران استفاده می‎شود، همچنین برای نشان دادن آنچه طرفداران در مورد جنبه‌های زندگی یک شخص مشهور فکر می‌کنند. همچنین توییتر برای مخاطب قرار دادن طرفداران به‌طورکلی بیشتر از اینستاگرام مورد استفاده قرار می‌گیرد. اینستاگرام بیشتر برای نشان دادن روابط فیزیکی با کسانی استفاده می‌شود که شخص مشهور آن‌ها را شخصاً می‌شناسد. مشاهیر ممکن است تولد آشنایی را در اینستاگرام تبریک بگویند یا اَعمال کسی را که می‌شناسد تحسین نمایند. براساس این نتایج، در پاسخ به سؤال اول که در بالا آمد، توییتر پلتفرمی است که به‌احتمال‌زیاد بستر اصلی روابط بین فردی خواهد بود.

 

دیدگاه شما چیست؟