مقاله فناوری

پروپاگاندا چیست ؟

آیا تاکنون شاهد نمونه های واقعی تبلیغات بوده اید ؟ تبلیغ کنندگان ، تأثیر گذاران و سیاست مداران اکنون نسل ها است که از فنون پروپاگاندای رسانه ای استفاده می کنند . به بیان ساده تر یک فرد مبلغ تبلیغ کننده برای به دست آوردن نتایج مطلوب از دیگران ، از وسایل عاطفی و اقناعی استفاده می کند . البته هدف از این کار بیشتر به دست آمدن منافع شخصی خودشان است .

ما به عنوان انسان ، وقتی عواطف را هدایت می کنیم ، احساس عقلانیت را از دست می دهیم . و دقیقاً اینگونه است که مبلغین از دیگران استفاده می کنند . اما روند آن به همان سادگی که به نظر می رسد ، نیست . در واقع ، انواع مختلفی از پروپاگاندا وجود دارد . در این محتوا ، ما می خواهیم یک سری از تکنیک های پروپاگاندا را ارائه دهیم .

انواع مختلف از روش های پروپاگاندا

پروپاگاندا کارت انباشته

اکنون ، این روش شاید محبوب ترین روش پروپاگاندا باشد که مورد استفاده قرار می گیرد . این مستلزم حذف عمدی برخی واقعیت ها برای فریب مخاطب هدف است . اصطلاح انباشت کارت از قمار سرچشمه می گیرد و هنگامی رخ می دهد که بازیکنان سعی می کنند کارت ها را به نفع خود جمع کنند . یک ایدئولوژی مشابه به آن توسط شرکت ها استفاده می شود تا محصولاتشان بهتر از آن چه که در واقع هستند ، ظاهر شوند .

اکثر برند ها از این روش تبلیغاتی پروپاگاندای رسانه ای برای پایین آوردن تاثیر جزئیات ناخوشایند درباره محصولات و خدمات خود استفاده می کنند . به عنوان مثال ، برخی از شرکت ها می توانند به شکل هوشمندانه ” هزینه های پنهان ” را مخفی کنند و فقط در مورد مزایای محصولات و خدمات خود صحبت کنند .

پروپاگاندای رسانه ای

آیا تاکنون توجه کرده اید که چگونه برخی برند ها از افراد عادی برای تبلیغ محصولات و خدمات خود به جای افراد مشهور استفاده می کنند ؟

هدف نهایی در این جا نشان دادن وجود فواید محصول برای همه است و برای همه ارزش افزوده خواهد داشت . این روش معمولاً در دنیای تبلیغات مورد استفاده قرار می گیرد زیرا عموم مردم شروع به شک و تردید نسبت به تایید افراد مشهور می کنند . امروزه ، خریداران به جای تصاویر براق نمایش داده شده در تلویزیون ، به دنبال تجربیات واقعی هستند .

پروپاگاندا با تایید افراد مشهور

این تکنیک از پروپاگاندا یک روش پروپاگاندای رسانه ای محبوب است که از چهره های مشهور یا معروف برای تأیید محصولات و خدمات استفاده می کند . در این حالت ، هنگامی که فرد مشهور چیزی را ضمانت می کند ، بینندگان احتمالاً اعتبار و محبوبیت آن شخص را در نظر می گیرند .

این کار اعتماد را ایجاد می کند و اعتبار آن برند خاص را تقویت می کند . در نتیجه ، برخی از برند ها ممکن است از چهره هایی مانند پزشکان و مهندسین ( اصولاً کارشناسان ) نیز برای ارتقاء محصولات و خدمات خود استفاده کنند .

پروپاگاندا عمومی درخشان

کلیات تکنیک درخشان یک تکنیک پروپاگاندا است که مبلغان از جذابیت عاطفی یا اظهارات مبهم برای تأثیرگذاری بر مخاطب استفاده می کنند .

بنابراین آژانس های تبلیغاتی از عباراتی مانند ” الهام بخشیدن از درون ” یا ” شروع روز خود ” برای ایجاد حکایات مثبت استفاده می کنند . این باعث می شود محصول جذاب تر به نظر برسد و در نتیجه فروش بهتری داشته باشد .

برای بهتر جلوه دادن ، برند ها ممکن است برای جلب توجه بیشتر ، از استعاره ها یا عبارات مناسب و یا از ترانه در پروپاگاندای رسانه ای استفاده کنند .

پروپاگاندا از طریق تخریب رقیب

اکنون ، این نوع تبلیغات از رویکردی کاملاً متضاد برای کلیات درخشان استفاده می کند . همان طور که از نام این تکنیک پیداست ، این تکنیک تبلیغاتی شامل استفاده از عبارات تحقیر آمیز برای ایجاد نظر منفی در مورد شخص یا مارک تجاری دیگر است .

در نتیجه ، ممکن است برند در مورد یک ایده نیز منفی صحبت کند . به عنوان مثال ، شرکتی که محصولات گیاهی به فروش می رساند ممکن است در مورد چگونگی غیر انسانی بودن کشتن حیوانات صحبت کند . برای این منظور ، آن ها همچنین ممکن است از مشاغل زنجیره ای مواد غذایی فست فود نیز انتقاد کنند .

پروپاگاندا انتقالی

این نوع تبلیغات با استفاده از تکنیکی برای ارائه ویژگی های خاصی ( این موضوع می تواند مثبت یا منفی باشد ) ، یک ایدئولوژی یا اعتراض به چیز های دیگر و افراد باشد . این نوع تبلیغات از نماد های مختلف زیادی برای رسیدن به نتیجه مطلوب جهت پروپاگاندای رسانه ای استفاده می کند .

تاثیرات پروپاگاندا بر جامعه

تأثیرات آن در درجه اول متقاعد کردن است . ایده اینست که با متقاعد کردن یک فرد به برخی ایده ها ، فرد مطابق با این ایده عمل خواهد کرد . یکی دیگر از تأثیرات تبلیغاتی این است که افراد خود تبلیغات را ادامه می دهند .

تبلیغات نیز ممکن است اثر قطبی کردن مخاطب را داشته باشد . به عنوان مثال ، اگر یک قطعه تبلیغاتی یک وضعیت را بیش از حد به تصویر بکشد ، ممکن است فرد به دنبال این باشد که این مثال را بیش از حد مورد اشاره قرار دهد و ممکن است به طور فعال در برابر اثرات تبلیغی پیش برود . تبلیغات به دلیل یک طرفه بودن و گرایش به درخواست های عاطفی ، با مواجهه با ایده ها یا تصویر های جایگزین ، قرار گرفتن در معرض حقیقت یا واقعیت ها در صورت تبلیغ دروغ ، حضور تبلیغات بیشتر یا جلوگیری از مواجهه ، می تواند مقابله کند.

تاثیرات پروپاگاندا بر سرنوشت جوامع در گذشته

ما به عنوان انسان ، این تمایل ذاتی را داریم که در جمع جا بیفتیم . و دقیقاً این نوع ذهنیت پیرو گله ای است که این تکنیک را دنبال می کند . تبلیغات نیز همه چیز را در مورد ترغیب مخاطب هدف به اقدام کردن دارد . این در مورد ایجاد ترغیب در بین مردم برای تبدیل شدن به بخشی از ” جمعیت ” است .

برای اجرای چنین احساسی ، تبلیغ کنندگان معمولاً از عباراتی مانند ” پیوستن به جمعیت ” یا ” گرایش تازه ” برای محصولات و خدمات خود استفاده می کنند . این موضوع بر سرنوشت جوامع از گذشته تاثیر گذاشته است و جامعه را به سمت این ذهنیت سوق داده است .

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا