مقاله فناوری

مدیریت داده‌‍‌ها در کسب‌و‌کار صوتی-تصویری: نِتفلیکس به عنوان مطالعه موردی (قسمت چهارم)

بنابراین، شناختن مشتریان، سنگ بنای عملکرد آن‌ها (نتفلیکس) است و امکان بهبود تجربه بیننده و ثابت ماندن کارایی جستجوی محتوا را می‌دهد.

 ۴٫۲ انتخاب منابع داده در نتفلیکس

 اهداف نهفتۀ نتفلیکس درانتخاب منبع داده آن وجود دارد. در مورد نتفلیکس، داده توسط کاربران تعریف می‌شود. ما در مورد سرویسی صحبت می‌کنیم که نیاز به یک دستگاه متصل به اینترنت دارد که تعداد قابل‌توجهی عملیات جمع‌آوری اطلاعات، تعامل، و امکان همگن‌سازی را میسر می‌کند.

هر کاربر متوسط ۶۰-۹۰ ثانیه را صرف تصمیم‌گیری برای تماشای یک ویدئو می‌کند. پس از این زمان شانس مشاهده هر محتوا بسیار کاهش می یابد (Gómez-Uribe؛ Hunt، ۲۰۱۵)؛ این کلید درک عادات مشتریان توسط نتفلیکس است.

می‌توان از سخنان محمد صباح در اجلاس هادوپ (صباح، ۲۰۱۲) و سخنان یلین در مورد چگونگی استفاده از کلان داده‌ (Yellin، ۲۰۱۵)، نکاتی را دربارۀ موارد ذیل دریافت:

– نوع محتوای مشاهده شده یا حذف شده،

 – ویژگی‌های پخش (آیا در سرعت نرمال دیده شده، فوروارد شده و یا از اول پلی شده، متوقف شده و یا رها شده)؛

 – تراکم پخش (تناوب و تعداد ساعات مشاهده در هر جلسه)؛

– امتیازدهی کاربر محتوا را تعیین می‌کند (با در نظر گرفتن امتیازاتی که به محتواهای غیر از ویدئوهای مشاهده شده داده می‌شود)؛

– نوع دستگاه مورد استفاده برای دسترسی (تلویزیون متصل به اینترنت، تبلت، تلفن همراه، یا دیکودِر).

همچنین مسیرهایی که توسط کاربر طی شده ردگیری و ضبط می‌شود: جستجوها، مکان جغرافیایی، زمان و روز، قسمتی که محتوا از آن انتخاب شده و حتی توصیه‌های رد شده.

نتفلیکس تصمیم گرفته مدل کاری خود را بر تقاضا برای کیفیت فنی، و همچنین قابلیت‌ مشاهده از تلفن همراه و قابلیت دسترسی محتوا (Izquierdo-Castillo، ۲۰۱۵) متمرکز کند؛ به همین دلیل کیفیت فناوری را با چک کردن مداوم پارامتر‌های ذیل ارزیابی می‌کند (Govind 2014):

– میزان ذخیره‌سازی محتوا و سرعت انتقال (rebuffer و bitrate) بر رفتار کاربر (ساعت صرف شده در سرویس) چه تاثیری می‌گذارد.

 – راه‌های ایجاد تجارب شخصی‌سازی شده (بسته به تکنولوژی مورد استفاده یا کیفیت پهنای باند آن).

– نحوه بهبود تحویل محتوا (نحوه قرار دادن محتوا در سرورها برای سرعت بیشتر، بهبود صوت، زیرنویس‌ها و غیره)

   این داده‌ها با فراداده (اطلاعات دررون خود داده‌ها) و همچنین اطلاعات فنی و هنری، ویژگی‌های ژانر و  نشانگرهای معنایی (برچسب‌های روایت از فیلم) تلاقی داده می‌شود تا نتفلیکس به همه محتوای اضافه شده به پلت فرم متصل شود(Madrigal، ۲۰۱۴)؛

  از این جا مشخص شود که میزان شناخت ترجیح و علایق مشترکین چه میزان با میزان استفاده بالا ازیک سرویس ارتباط دارد.

  اطلاعاتی که کاربران فعالانه ارائه می‌دهند (در هنگام امتیاز‌دهی به محتوا، پر کردن فرم‌ها در مرحله ثبت‌نام، ورود به عنوان کاربران خاص از یک خانواده یا تصمیم‌ به ثبت نام در پروفایل‌های اجتماعی)، در مقایسه با اطلاعات تولید شده (نه عرضه شده)، به صورت غیرمستقیم (چه چیز پلی می‌شود و چه چیز رها می‌شود، در چه زمانی مشاهده می شود، در چه دستگاهی، اغلب چگونه، و غیره) نشان دهندۀ مسیر درست هستند.

 این حالت نظارت که در محیط کاربری انجام می شود و توسط همۀ دستگاه متصل درک نمی‌شود، بدون قید و شرط پاسخ‌های ارزشمندی را فراهم می‌کند که کسب دانش در مورد انگیزۀ کاربران برای تماشای محتویات (Brogan، ۲۰۱۵) را ممکن می‌سازد. تا آنجا که به تولید و توزیع مربوط می‌شود، این نوع تحقیق قوم‌نگارانه، یک موتور تغییر ساختار سمعی و بصری (Izquierdo-Castillo، ۲۰۱۲) است، که بخشی از آن توسط عامل جدیدی به نام نتفلیکس تولید می‌شود.

۴٫۳٫ عصاره، فرآیند تبدیل و بارگذاری  وسیستمهای ذخیره سازی داده نتفلیکس

 لایۀ فنی مربوط به هندلینگ داده‌ها به عنوان ETL (استخراج، تبدیل و بارگذاری) شناخته می‌شود. این شامل داده‌های توده‌ای(کلان‌داده) در فرآیند مدیریت می‌شود که در آن ویژگی‌های فنی مانند کیفیت اعمال می‌شود؛ این اطلاعات مفید در اختیار ما می‌گذارد زیرا شامل خطاهای (داده های تکراری، نادرست یا نامعتبر) نیست و به اهداف کاری نتفلیکس مرتبط است. فرایند بارگیری در داخل معماری داده‌ها طراحی شده و جنبه‌هایی مانند مدل-‌‌های یکپارچه‌سازی داده یا مکان ذخیره را تعریف می‌کند.

معمولا دو گزینه در این مورد وجود دارد:

– یک مخزن اطلاعات بزرگ (انبار یا فروشگاه)، به طور عمومی به عنوان انبار داده شناخته می شود، یا

– ذخیره سازی در ابر

نتفلیکس اطلاعات مربوط به زیرساخت رایانش ابری را در وب سرویس آمازون (AWS) ذخیره می‌کند. این مدیریت در مقیاس بزرگ جریانی با حجم نزدیک به یک میلیارد ساعت در هرماه را ایجاد می‌کند(Tse، ۲۰۱۵).

مدیریت داده‌‍‌ها در کسب‌و‌کار صوتی-تصویری: نِتفلیکس به عنوان مطالعه موردی

مدیریت داده‌‍‌ها در کسب‌و‌کار صوتی-تصویری: نِتفلیکس به عنوان مطالعه موردی (قسمت دوم)

مدیریت داده‌‍‌ها در کسب‌و‌کار صوتی-تصویری: نِتفلیکس به عنوان مطالعه موردی (قسمت سوم)

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا