مقاله فناوری

مدیریت داده‌‍‌ها در کسب‌و‌کار صوتی-تصویری: نِتفلیکس به عنوان مطالعه موردی (قسمت سوم)

ویژگی‌های اصلی داده‌های بزرگ عبارتند از حجم، تنوع، صحت و سرعت (مارتینز مارتینز، لارا ناوارا، ۲۰۱۵):

 –  حجم: مقدار زیاد داده‌هایی که در دسترس است ؛

 –  تنوع: منابع رسانه‌ای بسیار متنوع: تصاویر، متون، موسیقی، ارقام، صفحات گسترده، انواع مختلف زبان و غیره؛

– کیفیت داده‌ها: صحت مطالب که مفید بودن برای کاربر بستگی به آن دارد؛

– بار دیگر، اهمیت سرعت به چشم می‌آید: بارگیری داده های بیشتر، احتمال افزایش سرعت تصمیم گیری را  بیشتر می کند. این یک استعارۀ معروف برای بخش اطلاعات کسب‌و‌کار است.

 

  1. استراتژی نتفلیکس در تجزیه و تحلیل داده ها به عنوان مطالعه موردی

 پروسۀ توزیع وی. او. دی در یک شرکت با دانستن سودمندی داده‌ها، با یک رویکرد استراتژیک آغاز می‌شود که در آن اهداف تعیین می‌شود و منجر به پایه‌ریزی پارامترها و شاخص‌های عملکرد می‌شود که به عنوان KPI (شاخص‌های عملکرد کلیدی) نیز شناخته می‌شود.

 همانطور که قبلا ذکر شد، اِعمال این رویه بر نتفلیکس، شامل درنظر گرفتن کاربر به عنوان مُوَلّد داده است. داده‌های موسسه ۱T در سال  ۲۰۱۶  نشان دهنده ۱۲۵ میلیون ساعت مشاهده در روز توسط ۸۱ میلیون مشترک در سراسر جهان، است. داده‌های کاربران در نتفلیکس آنقدر بزرگ شده‌اند که فراتر از  مقادیر کَمّی صرف هستند. در عمل، هر یک از این ساعت‌ها با استفاده از یک دستگاه متصل به اینترنت (استریمینگ) به مجموعه‌ای از اطلاعات فردی متصل می‌شود که بعد از کنترل و تحلیل، در درک روابط و شناسایی اهداف به نتفلیکس کمک می کند. این به شرکت اجازه می‌دهد فرایندهای مدیریت داده را با توجه به آرمان های خود طراحی کنند.

۴٫۱   کلان داده در اهداف نتفلیکس

نتفلیکس، که خود را  “تلویزیون اینترنتی پیشرو در جهان” می‌داند، کسب‌و‌کار خود را بر اساس حق اشتراک به جای تبلیغات بنا نهاده

 

تنفلیکس به منظور حفظ اعضا، دستیابی به اعتماد بلندمدت و کسب رضایت مشتری و ارزیابی مثبت از محصولات خود، از داده‌های جمع‌آوری شده از کاربران استفاده می‌کند نه مذاکره با آژانس‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی، Gómez-Uribe)، Hunt، ۲۰۱۵٫(

 بسیار حیاتی است که بدون فراموش کردن هدف اصلی، مجموعه‌ای کامل از اهداف زیرمجموعه‌ای را لیست کنیم که به طور مستقیم با هدف اصلی مرتبطند تا سازگاری آن تضمین شو.

بنابراین، داده‌ به عملکردهایی مانند موارد زیل خدمت میکند

:

– کنترل کیفیت حقوق به دست آمده(۲۰۱۴(Govind

– اندازه مطلوب کاتالوگ :

 همانطور که جنی مک کیب در راهنمای سریع نتفلیکس برای برنامه‌نویسی توضیح می‌دهد

  McCab)، ۲۰۱۳( نتفلیکس به دنبال کامل بودن ویدئو‌ها نیست، اما اطمینان می دهد که محتوای ارائه شده جالب و قابل مصرف است.

؛ چرخش کاتالوگ ویدئوی نتفلیکس و عناوین تجدیدناپذیر که در میان کاربران کمتر محبوب است بر همین اساس انجام می‌شود (با در نظر گرفتن نظر اکثریت مخاطبان و هرینه‌های جاری)

– صفحات ماهانه حاوی اطلاعات در مورد ویدئوهای آینده بسیار در میان کاربران محبوبیت دارند.

– ارائه پیشنهادات شخصی‌سازی شده و خاص هر مخاطب در مورد محتوا و کمک به آنها که بدون گیج شدن در انبوه ویدئوها، انتخاب خود را بکنند.

– تولید محتوا با در نظر گرفتن علایق مشتریان.

تمام این عناصر در ترکیب با یکدیگر، ضمانت اجرای اولویت های نتفلیکس هستند که شامل موارد ذیل میشود:

-جذب و جلوگیری از لغو اشتراک توسط کاربر.

-بالاتر از همه، سیستم پیشنهاد دهنده بار اصلی حفظ مشترکان و حفظ وفاداری درازمدت را به دوش می‌‎کشد.

همانطور که گومز اوریب در کتاب هانت (۲۰۱۵) اشاره می کند، لغو عضویت در طول یک ماه استفاده آزمایشی بیشتر اتفاق میفتد زیرا نتفلیکس به مشتریان قدیمی خیلی خوب سرویس پیشنهاد ویدئوی خود را ادامه می‌دهد اما به اعضای جدید نه، چون شناخت خوبی از آن‌ها ندارد.

بنابراین آن تحلیل داده‌ای که به آنها امکان “شناخت” مشتری را می‌دهد یکی از کلید‌های استراتژیک که موفقیت سرویس VOD است.

با عدم وابستگی به تبلیغات، سود نتفلیکس به طور مستقیم وابسته به عدد مشترکینی است که حق عضویت پرداخت می‌کنن. همانطور که “مک کیب” در راهنمای برنامه‌ریزی نتفلیکس اشاره می‌کند، برای سودآور بودن عضویت مشتریان، بالاترین نرخ مشاهده باید تضمین شود.

 

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا