کاربران شبکههای اجتماعی با چه نوع محتوای ویدیویی بهتر ارتباط برقرار میکنند؟
فیلمهای شبکههای اجتماعی میتوانند بسیار جذاب باشند. برای مصرفکنندگان، جذابترین محتوای ویدیویی در زمینه اجتماعی چیست؟ در اینجا برخی از چیزهایی که باید بدانید آوردهایم.
ویدئوهای فیسبوک مخاطب را درگیر خود میکند
موسسه تحقیقاتی نیوز ویپ ثابت کرده است که ویدئوها میتوانند جذابترین نوع محتوا در فیسبوک باشند. فیلمهای بومی (تولید شده در خود فیسبوک) هم عکسها و هم لینکها را با اختلاف بالا شکست دادند و خوب است یادآوری کنیم که بهتر است بر اشتراکگذاری ویدئوهای تولید شده بجای پیوندهای خارجی (به عنوان مثال از یوتیوب یا ویمئو) در خود فیسبوک متمرکز شوید.

فیسبوک ما را برای به اشتراک گذاشتن فیلمهای بومی تشویق میکند و طبیعتاً اگر ویدئوهایتان جذاب و مرتبط باشند میتوانند به تعامل بسیار خوبی منجر شوند.
میزان جذب شدن مخاطب در انواع ویدیو در فیسبوک
موسسه تحقیقاتی نیوز ویپ ۱۰،۰۰۰ فیلم برتر با بیشترین تعداد به اشتراکگذاری در فیسبوک را بررسی کرد تا محبوبترین انواع ویدیو را کشف کند.

روشهای زیادی برای به اشتراک گذاشتن یک فیلم در فیسبوک وجود دارد. ویدئوهای بومی تقریباً محبوبترین گزینه هستند. طبق این گزارش، آنها بیش از ۹۷ درصد از کل فیلمها را شامل میشوند. فیلمهای زنده رتبه بعدی را دارند و فیلمهای تعبیه شده مقام آخر را دارند!
جای تعجب نیست که فیلمهای بومی بسیار محبوب هستند و به همین دلیل است که صفحات برتر آنها را به فیلمهای دیگر هستند. فیلمهای زنده بسیار عقب هستند اما این بدان معنی نیست که آنها برای جذب مخاطب انتخاب خوبی نباشند. تفاوت در میزان فراوانی استفاده صفحات پرطرفدار از فیلمهای زنده در مقایسه با فیلمهای بومی است. با این وجود، فیلمهای زنده میتوانند هنگام پوشش یک رویداد یا گفتگو با طرفداران به عنوان بخشی از یک استراتژی جذب مخاطب شما بسیار مفید باشند.
مدت زمان فیلم
یکی از متداولترین سؤالات در رسانههای اجتماعی و بهترین شیوههای انتشار فیلمهای شبکههای اجتماعی مربوط به طول مدت زمان یک ویدئو است.
فیسبوک ۱۳۲ ثانیه
طبق گزارش نیوز ویپ، میانگین طول ۱۰۰ فیلم برتر به اشتراک گذاشته شده در فیسبوک ۱۳۲ ثانیه است.
وقتی تجزیه و تحلیل روی تعداد ۱۰،۰۰۰ فیلم برتر انجام شد، مدت زمان به ۱۱۶ ثانیه رسید که کوتاهتر بود.
جالب اینجاست که ما تمایل داریم که تصور کنیم که مردم به طور میانگین بیش از چند ثانیه ویدئوها را تماشا نمیکنند.
این منجر میشود همواره بخواهیم فیلمهایی ارسال کنیم که کمتر از یک دقیقه باشند. با این حال، نگاهی به محبوبترین فیلمهای شبکههای اجتماعی نشان میدهد که فیلمهایی که دو دقیقه طول کشیدهاند نیز میتوانند بسیار جذاب باشند به شرط اینکه در تمام طول ویدئو وحدت موضوعی خود را حفظ کنند.

علاوه بر این، اخیراً فیسبوک همه را ترغیب کرده است که ویدیوهایی حتی بیش از سه دقیقهای را به اشتراک بگذارند تا زمان درگیر شدن مخاطب بالاتر برود. ما شاهد تغییر رویکرد به سمت فیلمهای طولانیتر در شبکههای اجتماعی هستیم که این به نوبه خود باعث میشود چالشی جدید برای حفظ علاقۀ بینندگان در طول این مدت زمان ایجاد شود.
توییتر 35 ثانیه
توییتر یک بستر اجتماعی بسیار متفاوت از فیسبوک است. کوتاه بودن بسیار اهمیت دارد و همین مسئله در مورد محتوای ویدیویی در توییتر نیز صادق است. متوسط طول فیلمهایی که در توییتر زیاد به اشتراک گذاشته میشود چهار برابر کوتاهتر از فیسبوک و فقط ۳۵ ثانیه است.
هنگام برنامهریزی محتوا برای توییت، استراتژی متفاوتی از فیسبوک باید به کر گرفته شود زیرا سرعت توییت های متغیر در فیدهای ما، تمرکز روی فیلمهای طولانیتر را دشوارتر میکند. بنابراین، ایجاد ویدیوهایی که از همان ثانیه اول جذاب هستند برای اطمینان از اینکه طرفداران خود را راضی نگه میدارید بسیار مهم است.
- فیلمهای شبکههای اجتماعی لزوماً نباید از کیفیت عالی برخوردار باشند بلکه نکته مهمتر این است که جذاب و مرتبط با عنوان درج شده ذیل یا بالای آن باشند.
- فیلمهایی بسازید که تماشای آنها در دستگاههای تلفن همراه آسان باشد. حتماً برای کسانی که آنها را بدون صدا را تماشا میکنند، زیرنویس اضافه کنید.
- مدت زمان مطلوب برای هر کانال را در نظر داشته باشید اما از امتحان کردن ایدههای دیگر نترسید.

مفهوم محتوای ناپایدار(Ephemeral content) در رسانههای اجتماعی
محتوای ناپایدار در حال درنوردیدن طوفانوار دنیای دیجیتال است. شبکههای اصلی رسانههای اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک و واتساپ مفهوم اسنپچت را برای به اشتراک گذاشتن محتوای ناپدید شونده کپی کردهاند. و اما برای آن دسته از شما که با مفهوم محتوای ناپایدار ناآشنا هستید، محتوای ناپایدار اکنون به شکل استوری و لایو استریم در اینستاگرام و فیسبوک توسط کاربران اجرا و استفاده میشود، عنوان محتوای ناپایدار از این رو در مورد فیلمهای شبکههای اجتماعی به کار برده میشود که آنها ظرف ۲۴ ساعت توسط پلتفرم از بین میروند، به این معنی که از معرض دید مخاطبان حذف میشوند و فقط در بایگانی حساب کاربریتان توسط خود شما قابل دسترس هستند.
از آنجا که محتوای ناپایدار یا فیلمهای شبکههای اجتماعی باعث ایجاد اثر فومو (ترس از دست دادن یک اتفاق جالب) میشوند، کاربران را به شدت تحریک به ایجاد محتوای ناپایدار خودشان میکند.
رشد محتوای زودگذر
دلایل بیشتری از آنچه در بالا گفته شد وجود دارد که مردم عاشق محتوای ناپدید یا همان فیلمهای شبکههای اجتماعی شونده هستند:
- برای موبایل مناسب است
- گذرا بودن آن مانند خود زندگی است و بنابراین بسیار واقعگرایانه است
- از ترافیک زیاد فید اصلی جلوگیری میکند
مدیرعامل فیسبوک مارک زاکربرگ در سال ۲۰۱۸ با این جملات به محبوبیت محتوای ناپایدار اذعان میکند: «تغییر مهم دیگری که ما در سراسر صنعت شبکههای اجتماعی شاهد آن هستیم رشد استوریها است. ما انتظار داریم که استوریها در مسیر خود از پستهای فید (به عنوان رایجترین روشی که مردم در همه برنامههای اجتماعی محتوا به اشتراک میگذارند) پیشی بگیرند. به این دلیل که استوریها قالب بهتری برای به اشتراک گذاشتن سریع چندین کلیپ ویدیویی در طول روز است. رشد استوریها دید ما را به واتساپ و اینستاگرام به عنوان تولیدکنندگان آنها به کلی تغییر خواهد داد.»
برای مطالعه بیشتر در زمینه محتوای ویدئویی در شبکههای اجتماعی میتوانید به مقاله «چگونه محتوای ویدئویی لایو بهتری در شبکههای اجتماعی منتشر کنیم: ۱۰ نکته از حرفهایها» مراجعه کنید.