اهمیت اخبار

باوجود تمام جنجال‌ها در مورد چگونگی استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای قطبی‌سازی جامعه از طریق انتشار اخبار جعلی و تقویت فیلترینگ حبابی به دلیل الگوریتم‌های موافق با سلایق کاربران، آخرین تحقیقات پیو در مورد مصرف رسانه‌های اجتماعی در زمان حساس کنونی منتشر شده و درعین‌حال، بار دیگر لزوم توجه به این حوزه را اثبات می‌کند.

طبق آخرین اطلاعات پیو، که شامل پاسخ‌های بیش از ۴۵۰۰ آمریکایی است، ۶۸ درصد از بزرگ‌سالان آمریکایی می‌گویند اخبار (در واقع پایۀ آگاهی خود از جهان) را از رسانه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند، باید بپذیریم اکنون رسانه‌های اجتماعی به یکی از تأثیرگذارترین منابع خبری در جهان تبدیل شده است.

شایان‌ذکر است که درصد افرادی که اخبار را از پلتفرم‌های اجتماعی دریافت می‌کنند، تا حد زیادی مشابه گزارش پیو در سال ۲۰۱۷ است (۶۷٪). اما این هنوز هم نفوذ قابل‌توجهی است. هدف اخبار و مسائلی که در پلتفرم‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود، رسیدن به مخاطبان انبوه است و می‌توانند بر افکار عمومی و مهم‌تر از همه، رفتار رأی‌دهندگان تأثیر بگذارد.

اهمیت اخبار

صحت اخبار شبکه‌های اجتماعی

این باتوجه‌به تمام پوشش‌های اخیر که ما در سراسر گروه‌های سیاسی روسیه دیدیم کمی تعجب‌آور است و هدف آن تأثیرگذاری بر رأی‌دهندگان آمریکایی از طریق پلتفرم‌های اجتماعی است، اما این داده‌ها دلیل این تأثیرگذاری را نشان می‌دهد. وقتی به مطالب یاد شده، این واقعیت را اضافه می‌کنید که کاربران بیشتر ذیل داستان‌های منفی و تفرقه‌افکنانه اظهارنظر می‌کنند (که شاخصی برای الگوریتم‌های افزایش توزیع پست است) می‌توانید بفهمید چگونه پلتفرم‌های اجتماعی می‌توانند به تشدید تفرقه کمک کنند و ممکن است راه ساده‌ای برای جلوگیری از آن وجود داشته باشد.

اما درحالی‌که کاربران همچنان به پلتفرم‌های اجتماعی به‌عنوان یک منبع محتوای خبری بازمی‌گردند، مطالعه پیو همچنین نشان می‌دهد که شک و تردید آن‌ها در مورد اطلاعات ارائه شده بیشتر شده است. همان‌طور که در بالا اشاره شد، ۵۷٪ از مصرف‌کنندگان رسانه‌های اجتماعی هم‌اکنون اعتقاد دارند که اطلاعاتی که در رسانه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنند، “تا حد زیادی نادرست” است. این مسئله این پرسش را مطرح می‌کند: چرا مردم وقتی باور دارند که این اخبار احتمالاً درست نیستند، بازهم به سراغ آن می‌روند؟

کمک اخبار غلط به دستیابی حقیقت

کمک اخبار غلط به دستیابی حقیقت

براساس تحقیق پیو:”اکثر مصرف‌کنندگان رسانه‌های اجتماعی می‌گویند که اخباری از این دست درکشان را از رویدادهای کنونی تغییر چندانی نداده است، و بیشتر می‌گویند که به آن‌ها (۳۶ درصد در مقایسه با ۱۵ درصد) “کمک” کرده است. بنابراین ممکن است اطلاعات نادرست باشد: اما با این حال به درک بیشتر مسائل کلیدی کمک می‌کند. ممکن است ریسک باشد، اما آن را می‌خوانم، خبرهایی که می‌بینم باورهای تثبیت شده من را تقویت می‌کند، بنابراین مفید است، حتی اگر ۱۰۰٪ درست نباشد.”

اگر معیار را همین بگیریم، روندی که گفته شد درست است. شاید بخشی از این امر به‌وسیله نظریه “هسته حقیقت(kernel of truth)” توضیح داده شود؛ که حتی اگر یک گزارش ۱۰۰٪ درست نباشد، در آن برخی عناصر حقیقت وجود دارد و این برای “هدایت” به سمت حقیقت کافی است. تفسیر این نتیجه دشوار است. در لیست پربازدیدترین شبکه‌هایی اجتماعی که به‌عنوان منبع خبر مورد استفاده قرار می‌گیرند، فیس‌بوک با فاصله زیادی از پلتفرم بعد از خود-یوتیوب-بالاتر است.

قطبی‌سازی شبکه‌های اجتماعی

 قطبی‌سازی شبکه‌های اجتماعی

این کمی تعجب‌آور است، باتوجه‌به اینکه این شبکه اجتماعی دارای بیش از ۲٫۲ میلیارد کاربر فعال است، اما این پلتفرم به‌شدت توسط سیستم خودکار پیشنهاددهی تحت تأثیر قرار می‌گیرد. مشکل این است که الگوریتم، بیشتر آن چیزی را به شما نمایش می‌دهد که با آن تعامل دارید، و براساس سوژه‌هایی است که دوست دارید و این می‌تواند منجر به افزایش قطبی‌سازی شود.

شما می‌توانید این کار را در آزمایش “فید آبی، فید قرمز” معروف واشنگتن‌پست ببینید، که نشان می‌دهد طرفداران هر دو طرف (دموکرات-جمهوری خواه) در سیاست‌ ایالات‌متحده از الگوریتم فیس‌بوک بهره می‌برند، و مطالب هرچه بیشتری را که با دیدگاه آن‌ها مطابقت دارد به آن‌ها “می‌خورانند”.

با نگاهی به این آزمایش، به‌راحتی می‌توان دید که طرفداران هر دو طرف به‌وسیله تصمیم‌گیری الگوریتم به سمت هر یک از دو قطب رانده می‌شوند. اساساً، الگوریتم برای به اشتراک‌گذاری موضوعات عمومی کار می‌کند. اگر سگ دوست دارید، در فید اینستاگرام شما نمونه‌های بیشتری از تصاویر سگ پر خواهد شد. این کار مفید است، زیرا با منافع شما هماهنگ است، اما از دیدگاه محتوای سیاسی مشکوک است. اگر شما نظرات بیشتری از یک‌طرف سیاست را ببینید و از سوی دیگر باخبر نشوید، در چهارچوبی از دیدگاه‌ها کانالیزه می‌شوید.

از نظر ویژگی‌های پلتفرم، همان‌طور که انتظار می‌رود، فیس‌بوک یک منبع بزرگ‌تر برای کاربران “قدیمی” اینترنت است، درحالی‌که سنپ چت و اینستاگرام برای مخاطبان جوان کلیدی هستند.

در تحقیق جامع پیو شواهدی بسیار بیش از آنچه اینجا گفته شد وجود دارد که پیچیدگی روابط ما و وابستگی به رسانه‌های اجتماعی را تقویت می‌کند و در مورد مصرف اخبار می‌تواند مشکل‌ساز باشد. زوایای مختلفی در نظر گرفته شده است و پاسخ‌ها آسان نیست، اما داده‌ها نشان می‌دهد که رسانه‌های اجتماعی، حتی باتوجه‌به نگرانی‌های مربوط به صحت اخبار آن منبع اصلی خبری هستند(توجه داشته باشید: تحقیق در ماه‌های ژوئیه و اوت امسال انجام شد).

منبع: socialmediatoday

دیدگاه شما چیست؟