مقاله فناوری

خوب و بد رسانه‌های اجتماعی ، از زاویۀ برنامه‌های «آمریکن گات تلنت» و «صدا»

حذف شدن ناگهانی یکی از شرکت‌کنندگان نوجوان و کم سن و سال مسابقه «استعدادیابی آمریکا» یا همان «آمریکن گات تلنت» به نام گریس واندروال از این مسابقه شوک و ضربۀ بزرگی به او وارد کرد، وی مدتی پیش از شرکت در این مسابقه در شبکه‌ها اجتماعی یوتیوب و فیس‌بوک سر و صدا کرده بود. درست است که او بچۀ عصر دیجیتال است، اما او هنوز یک “بچه” است.

برندگان آمریکن گات تلنت موفقیت خود را تا حد زیادی مرهون شبکه‌های اجتماعی هستند. شبکه‌های اجتماعی به برندگان آمریکن گات تلنت کمک کرده‌اند به نام‌هایی آشنا تبدیل شوند تا حدی که نام‌های سختشان نیز بدون اشتباه تلفظ و نوشته می‌شود.

اما به‌رغم این کمک و تأثیر مثبت در موفقیت شرکت‌کنندگان آمریکن گات تلنت، این داستان می‌تواند برعکس باشد و این استعدادهای جوان از این تکنولوژی صدمه ببینند.

آمریکن گات تلنت

«گریمی»(خواننده، یوتیوبِر و شرکت کنندۀ برنامه استعدادیابی «صدا» در آمریکا) بیش از هرکس دیگری نمایانگر نوع تأثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی است؛ شبکه‌های اجتماعی او را به شهرت رساندند و سپس باعث مرگ او شدند! یکی از طرفداران او در شبکه‌های اجتماعی او را بعد از یکی از کنسرت‌هایش به قتل رساند.

رسانه‌های اجتماعی با توهم صمیمیت و نوید دسترسی نامحدود به هر نوع اطلاعاتی، خیال ذهن‌های نامتوازن را مغشوش می‌سازند؛ انسان‌هایی منزوی که در کنج خانه‌هایشان آرمیده‌اند و آرامش و التیام زخم‌های عمیق روحی خود را در صفحه‌های کوچک نمایشگر می‌جویند. گویی رسانه‌های اجتماعی برای دعوت از افراد غریبه، تحت تعقیب و ناخواسته به زندگی ما برنامه دارند؛ ده سال پیش چنین چیزی غیرقابل تصور به نظر می‌رسید.

آیا گریس واندروال برای چنین چیزی آماده بود؟ واقعاً ؟ براساس آنچه من دیدم، لرزش بر اندامش در شب آخر مانند برگ خزان، ایستادنش پشت صحنه)جایی که چراغ‌ها او را پیدا نمی‌کردند و نشستنش روی زمین هنگامی که نام او در مقابل یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های زنده تلویزیونی تاریخ به عنوان برنده اعلام شد) جملات معصومانه و به غایت منفعل او، «خوشحالم که فقط بالاخره تمام شد» گمان می‌کنم جواب منفی است.

 در مقابل «جکی اوانچو» را داریم که بعد از برنده شدن در مسابقه آمریکن گات تلنت، تمام تعهدات قبل از مشهور شدنش توسط والدینش کنسل شدند و او اکنون فقط گه‌گداری در مراکز سطح بالای هنری دیده می‌شود، این نشان می‌دهد که او قویاً قصد دارد که از زندگی خود در مقابل عواقب احتمالاً سهمگین شهرت محافظت کند و یک زندگی استوار و با ثبات را بر پایۀ استعداد و هنر خود بنا بگذارد.

آمریکن گات تلنت

ستاره‌های دنیای هنر برای دسترسی به مخاطبان به توییتر می‌روند

 برنامه‌های و شبکه‌ها تلویزیونی به وسیلۀ رسانه‌های اجتماعی، استعدادهای هنری را وادار به فعالیت بهتر و بیشتر می‌کنند.

حساب‌های استعدادها به ویژه در توییتر متمرکز شده‌اند. وقتی صحبت از استعداد برنامه‌های تلویزیونی می‌شود ، ۶۳ درصد از حساب‌های رسانه‌های اجتماعی آن‌ها در توییتر قرار دارند. وقتی به سراغ ورزشکاران می‌رویم ، ۸۴ درصد از حساب‌های توییتری افراد مشهور را به خود اختصاص می‌دهد.

حساب‌های استعدادها و ورزشکاران نسبت به انواع حساب‌های دیگر  56 درصد  و نسبت به حساب‌های مشاغل ۵۳ درصد سهم بالاتری از فعالیت و تعامل در توییتر دریافت می‌کنند.

با اینکه سهم حساب‌های شبکه‌های تلویزیونی و برنامه‌های استعدادیابی در اینستاگرام تقریباً مساوی است، اما اکثریت با ۸۸ درصد متعلق به حساب‌های لیگ‌های ورزشی و ۶۶ درصد برای حساب‌های تیم‌های ورزشی است.

«شاون کیسی»، مدیر شرکت نیلسون سوشیال معتقد است: «دانستن نحوه عملکرد ویژه تلویزیون و حساب‌های مرتبط با برنامه‌های تلویزیونی در بستر رسانه‌های اجتماعی فرصت‌های بی‌شماری را برای برنامه نویسان ایجاد می‌کند. اندازه‌گیری تأثیر یک حساب در رسانه‌های اجتماعی دیگر یک راز نیست. اکنون، استعدادهای هنری تلویزیونی و همچنین شبکه‌ها می‌توانند نحوه تعامل حساب اجتماعی خود را برنامه‌ریزی و تعیین کنند و از بینش‌های به دست آمده از این طریق برای بهینه‌سازی استراتژی و رویکرد رسانه‌‍ای-اجتماعی خود استفاده کنند. سرانجام می‌توانیم فضاهای مغفول ماندۀ بیشتری را در حوزۀ تأثیرات اجتماعی تلویزیون پرکنیم.»

منابع:

TV Worth Watching

Broadcasting Cable

برای مطالعه بیشتر در خصوص سلبریتی‌ها می‌توانید به این دو مقاله مراجعه کنید: فرهنگ سلبریتی ها چگونه جایگزین ارزش‌های غالب مردم شده است؟ و اگر این مطلب را بخوانید، دیگر نمی‌خواهید سلبریتی شوید!

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا