تکنولوژی در بانکداری و تاثیرات آن بر صنعت بانکداری
تکنولوژی و اینترنت صنعت بانکداری رو را متحول ساخته است. و تکنولوژی در بانکداری امروزی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. فناوری در سال ۱۹۱۸ میلادی به صنعت بانکداری جهان وارد شد، یعنی زمانی که بانکهای فدرال امریکا انتقال وجه را از طریق تلگراف انجام میدادند.
اینترنت در سال ۱۹۷۰ در صنعت بانکداری جهان توسعه یافت و تا سال ۱۹۹۳ اینترنت برای عموم و خصوصاُ تجار محبوبیت بسیاری پیدا کرد. عواملی که بانکداران را به سمت اینترنت روی آورد عبارت بود از: مواجه شدن با مبالغ زیاد و رقابت بین غیر بانکی ها.
تکنولوژی در صنعت بانکداری ایران
تکنولوژی و اینترنت در صنعت بانکداری در ایران به سال ۱۳۵۰ برمیگردد. در آن زمان بانک تهران با در اختیار داشتن ۷ تا ۱۰ دستگاه خودپرداز در اولین شعبه از بانک های خود دستگاه خودپرداز پول را نصب کرده و مسئولیتش را بر عهده گرفته اند.
در سال ۱۳۸۱مجموعه مبادله ی اطلاعات و انجام عملیات های بین بانکی در بین بانک ها انجام شد که به این عمل در بانکداری عضو شتاب گفتند و تصویب شد، به این ترتیب اداره شتاب بانک مرکزی در ۱۳۸۱ تاسیس و راه اندازی شد و با هدف فراهم کردن زیر ساخت تکنولوژی در بانکداری آغاز به کار کرد.
کدام بانک ها در ایران اولین خدمات بانکداری دیجیتال را ارائه کردند؟
بانک ایران زمین در مراسمی با حضور جمعی از مدیر عاملان بانکها، کارشناسان ارشد، رسانه، اعضای هیات مدیره بانک ایران زمین اولین شعبه دیجیتال این بانک را در تهران افتتاح کرد.
در بانکداری دیجیتال بانک ها، به خاطر تسهیل در کارها و رضایت مندی کاربران از فناوری های نوین و به روز برای تعامل ارتباطات بین کاربران استفاده کرده اند. با افزایش اهمیت نقش تکنولوژی در بانکداری و ظهور بانکداری دیجیتال، دریافت خدمات بانکی برای مشتریان بانک ها بسیار آسان تر شد.

بانکداری دیجیتال
خدمات ارایه شده در بانکداری دیجیتال
- اطلاعرسانی: تکنولوژی در بانکداری ابتداییترین سطح خدمات اطلاع رسانی است. بانک ، اطلاعات مربوط به خدمات و در بانکداری الکترونیک ، بانک ها تمام کارهای بانکی خود را برای این که به راحتی در اختیار کاربران باشد و بتوانند از آن استفاده کنند در شبکه های مخصوص بانکداری خود می گذارند و معرفی می کنند.
- تعاملی: وجود تکنولوژی در بانکداری در بانک های الکترونیک باعث تبادل اطلاعات بانکی و سیستمی با مشتری می باشد که این امر باعث تسهیل در روند کارها شده است.
- تراکنشی: تکنولوژی در بانکداری های امروزی باعث شده است که مشتری با وارد شدن به سیستم بانکداری الکترونیک به راحتی بتواند کارهای خود را از قبیل انتقال وجه، افتتاح حساب های مختلف و صدور چک را انجام دهد.
تاثیرات فناوری اطلاعات و تکنولوژی در صنعت بانکداری
فناوری اطلاعات و تکنولوژی در صنعت بانکداری امروزه و همچنین پیشرفت سریع در موسسات مالی و بانکداری دیجیتال سبب تغییرات بسیاری شده اند.
هدف استفاده از فناوری در صنعت بانکداری الکترونیک دسترسی آسان مشتریان بانکها و مؤسسات مالی به حساب خود می باشد و سهولت در ارائه خدمات بانکی می باشد. از جمله: صورت حسابهای خود را بپردازند، پول خود را کنترل کنند و از خدمات دیگر بتوانند بهره ببرند. تکنولوژی در بانکداری این امکان را میدهد که ساعات ارائه خدمات بانکی افزایش یابد و در هر ساعت از شبانه روز به حساب خود دسترسی داشته باشند و پرداخت های الکترونیکی انجام دهند، همچنین دیگر لازم نیست وقت خود را صرف انتظار در بانک ها کنند و میتوانند با بانکداری الکترونیک سریع تر کارهای بانکی خود را انجام دهند و خدمات بهتر و با کیفیت تری دریافت کنند.
امروزه از بهترین تکنولوژی در صنعت بانکداری در ایران میتوان به کارت اعتباری اشاره کرد. کارت های الکترونیک و اعتباری وسیله ای برای تبادل پول بین کاربران شده و از امنیت بالایی برخوردار است و کاربر دیگر نیاز ندارد برای انتقال وجوه به بانک مراجعه کنند.

چشم انداز های آینده تکنولوژی در صنعت بانکداری
چشم انداز های آینده فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری نشان داده است که روندهای تکنولوژی در بانکداری نقش بسیار مهمی در تغییرات تکنولوژیک آینده بانکداری خواهند داشت که به برخی از آنها میتوان اشاره کرد ازجمله:
هوش مصنوعی شهروندی:
بانکها از مدتها قبل به شکل وسیعی از سیستمهای خودکاری که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند، بهره میبرند.
امروزه هوش مصنوعی مجموعهی کاملی از ویژگی های شناختی و انسانی را که شامل درک، حس، عمل و… است میتواند تحت پوشش قرار دهد. این قابلیتها امکان تعامل با مشتریان و کارکنان را به شکلی کاملا طبیعی ایجاد میکنند.
بانکداران و مسئولان بانک ها معتقدند که در سال های آینده نه چندان دور در بانک ها هوش مصنوعی به کمک آنها می آید، در بانک ها به عنوان یک نیروی کار برتر و قابل اعتماد در کنار آنها کار خواهد کرد و باعث تسریع در عملکرد بانک ها میشود.

واقعیت تعمیم یافته
واقعیت تعمیم یافته امکان تجربه هر محیطی را با تمام امکانات (صوتی، تصویری و لامسه، ادراک حسی) در اختیار کاربران قرار میدهد.
واقعیت تعمیم یافته از بهترین و مهمترین مواردی است که در بانکداری دیجیتال مورد توجه می باشد و از آن استفاده های مفیدی میشود که کارمندها برای ایجاد تعاملات بیشتر با کارمندان به کار میگیرند و سبب عملکرد بالای نیروهای کار می شود. بنابراین به جرات میتوانیم بگوییم که استفاده از این فناوری در بانکداری با رفع مشکلات موجود و آسانی کار کارمندان نقش بسیاری در رفع مشکلات بانکها دارد.
صحت دادهها و امنیت بانکداری دیجیتال
یکی دیگر از روندهای تکنولوژی در بانکداری صحت دادهها و تجزیه و تحلیل آنهاست که سیستم بانکی را تحت تاثیر قرار داده است. با پیدایش این تکنولوژی در بانکداری اعتماد افراد تحت تاثیر قرار گرفته است، زیرا اعتماد به صحت دادهها و انجام کار های مهم و ایجاد فضای امنیتی بانک ها از یک سو و افراد سود جو و هکر های بانکی و جعل اسناد و اطلاعات بانکی در سوی دیگر قرار دارد..
کسبوکار بدون اصطحکاک
بررسیها حاکی از آن است که در بانکداری الکترونیک طی سال های گذشته بانک ها توانسته اند نیاز های واقعی کاربران را از حد معمول بیشتر انجام دهند و همکاریهای مختلفی را در زمینههای متعدد انجام دادهاند.
اینترنت تفکر
اینترنت در انتقال تراکنش ها و اطلاعات بانک ها مانند عوامل غیر قابل پیش بینی و عنصری های خارجی و عنصر های داخلی در سازمان است.
کار کردن در محیط های هوشمند و استفاده از اینترنت و هوش مصنوعی از مهمترین مسائلی است که در صنعت بانکداری و تکنولوژی بانکی امروزی باید مورد توجه بسیار قرار گیرد.
آن چیزی که باید در تکنولوژی در بانکداری هوشمند مورد توجه قرار گیرد افزایش ارتباط با کاربران و آسان تر کردن تراکنش های مالی بصورت تمام وقت است.
تراکنش های الکترونیکی و دیجیتال و صرفه جویی در وقت کاربران بهترین مزیت رقابتی در صنعت بانکداری است که به عنوان یکی از روند های تکنولوژی در بانکداری امروزی در حال شکلگیری است.