مقاله فناوری

تهدیدهای دیپ‌فیک برای انتخابات آینده

کمیته امنیتی کنگرۀ آمریکا نظر کارشناسان را در مورد تهدید امنیت‌ملی و انتخابات ایالات‌متحده توسط فیلم‌های جعلیِ تولید شده با استفاده نرم‌افزار “دیپ فیک”(شبیه‌سازی متحرک چهره) و سایر انواع محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی، استماع نمودند. شاهدان این جلسه شامل استادان دانشگاه مریلند، دانشگاه بوفالو و دیگر کارشناسان سیاست‌های هوش مصنوعی و دیجیتال بودند.

این کمیته در بیانیه‌ای اعلام کرد موضوع این جلسه، شناسایی تهدیدات امنیتی ملی ناشی از محتوای جعلی تولید شده توسط هوش مصنوعی، راه‌های شناسایی و مبارزه با آن و همچنین نقش بخش‌های دولتی، خصوصی و جامعه به طور کلی در مقابله با آینده‌ای “حقیقتاً مبهم” بود‌ه است.

 این بررسی در میان روند روزافزون انتشار فیلم‌های اینترنتی انجام شد که در آن‌ها شخصیت‌های برجسته چیزهایی می‌گویند که هرگز نگفته‌اند!

 اخیراً ویدئوی دکتر نانسی پلوسی، سخنگوی مجلس نمایندگان، که در آن به نظر می‌رسد وی دچار فلج موضعی شده، در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. این ویدیو پس از آنکه رئیس‌جمهور ترامپ آن را برای تخریب پلوسی در فیس‌بوک پست نمود، بیش از ۲٫۵ میلیون بازدید خورد. جمهوری خواهان و دموکرات‌ها اکنون نگران این فیلم‌های دستکاری شده به عنوان جدیدترین سلاح در جنگ علیه ایالات‌متحده و دیگر کشورهای دموکراتیک غربی هستند.

این کمیته در بیانیه‌ای اعلام کرد: “در حالی که افراد و رای دهندگان دیگر نمی‌توانند به صحت آنچه که در صفحه نمایششان می‌بینند اعتماد کنند، دیپ فِیک، سؤالات عمیقی در مورد امنیت‌ملی و حکومت‌های دموکراتیک برمی‌انگیزد.

آدام شیف سخنگوی کمیته گفت: «سناریوی انتشار گستردۀ فیلم‌های دست‌کاری شده، کابوس انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ است. قانون‌گذاران، اعضای رسانه‌های خبری و مردم تلاش می‌کنند مشخص کنند چه چیزی واقعی است و چه چیزی جعلی.»

شیف تأکید نمود: «اکنون وقت تدوین سیاست‌های مناسب برای شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی در راستای حفاظت از کاربران در برابر اطلاعات غلط است، نه در سال ۲۰۲۱ و پس از انتخابات ۲۰۲۰  پس از آلوده شدن شدید فضای مجازی، که آن وقت دیگر خیلی دیر است.»

نکات برجسته جلسه:

بدون”گلوله نقره‌ای(قطعاً کشنده)” برای شکست دادن دیپ فیک

دانیل سیترون، استاد حقوق دانشگاه ایالتی مریلند شهادت داد که هیچ راهی برای جلوگیری صددرصدی از انتشار گستردۀ دیپ فِیک وجود ندارد، اما ترکیبی از “قانون‌گذاری و آموزش اجتماعی” می‌تواند برای حل و فصل آن مفید باشد.

سیترون تصریح کرد: “اما قانون نقش کمی دارد.” او توضیح داد که قربانیان دعاوی مدنی می‌توانند شکایات خود را از افترا و ضربات روحی و احساسی ناشی از ویدئوها طرح کنند، اما این امر “فوق‌العاده گران است و به موجب آن، سیستم قضایی فشار متحمل می‌شود”.

کارشناسان فرضیه‌های “خطرناک” ارائه می‌دهند

سیترون تأکید می‌کند:«ما تمایل داریم آنچه چشم و گوش به ما می‌گویند باور کنیم.  تأثیرگذاری ویدئو بسیار عمیق است، هرچه ویدئو هرزه نگارانه‌تر باشد، بیشتر دوست داریم آن را به اشتراک بگذاریم. مهم‌ترین بخش در این روند که تمام دعوا سر آن است، کلیک و به اشتراک‌گذاری هرچه بیشتر یک ویدئوست.» او چندین موقعیت فرضی را ارائه داد که در آن می‌توان از دیپ فیک به شیوه‌های مخرب استفاده کرد، از جمله در موارد پورنوگرافی و یا به هنگام عرضه سهام عمومی یک شرکت.

خانم سیترون می‌گوید: “شب قبل از ارائه عمومی سهام، اگر یک دیپ فیک که در آن مدیرعامل یک شرکت تخریب می‌شود منتشر شود، بازار پاسخ خواهد داد و سریع‌تر از آنچه بتوانیم آن را کنترل کنیم وجهۀ آن شرکت تخریب می‌شود و ارزش سهام آن سقوط می‌کند.”

قانون‌گذاران باید با شرکت‌های رسانه‌ای اجتماعی توافق کنند

کلینت واتس از «موسسه تحقیقاتی سیاست خارجی» گفت که سیاستمداران باید تلاش کنند تا “تخریب وجهه آنلاین” افراد توسط ویدئوهای دیپ فیک را سریعاً متوقف کنند. او خاطرنشان کرد که این کار می‌تواند در مشارکت با شرکت‌های رسانه‌ای اجتماعی انجام شود. وات همچنین پیشنهاد کرد که دولت همچنان تلاش خود را برای اعمال تحریم‌های شدید علیه شرکت‌های ترول پراکن و تخریب کنندۀ چهره‌ها ادامه دهد، همان‌طور که در کمپین دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا این اتفاق روی داد.

واتس گفت: “دیدیم که چگونه «سازمان اطلاعات ارتش روسیه» تحریم و از فضای مجازی آمریکا اخراج شد” وی اذعان کرد که هکرها و شرکت‌هایی که کار ترول پراکنی انجام می‌دهند، پس از اینکه دولت ایالات‌متحده آن‌ها را تحریم می‌کنند نمی‌خواهند با این نهادها کار کنند. در واقع، تحریم‌ها باعث کاهش اشتغال در این شرکت‌ها شده‌اند.

کارشناسان نسبت به ذات “فوری” و “لحظه‌ای” دیپ فیک هشدار می‌دهد

دیوید دورمند، مدیر موسسه هوش مصنوعی دانشگاه بوفالو، تصریح می‌کند: ” پیش از آنکه حقیقت بتواند کفش‌هایش را بپوشد، دروغ می‌تواند نصف جهان را دور بزند و این خود یک حقیقت است!”

او گفت: “شخصاً هیچ دلیلی نمی‌بینم که چرا شبکه‌های اجتماعی آن‌قدر سریع یک ویدئو را منتشر می‌کنند، اخبار زندۀ تلویزیون آمریکا با انواع تأخیر پخش می‌شود، هیچ دلیلی وجود ندارد که رسانه‌های اجتماعی همه‌چیز را زنده و بدون تأخیر پخش کنند”. او ادامه داد :”ابزارهایی وجود دارد که شرکت‌های رسانه اجتماعی می‌توانند محتوای صوتی و تصویری جعلی را شناسایی و تصمیم بگیرند آن‌ها را از سایت‌ها حذف کنند، همان کاری که با بدافزارها یا حملات سایبری می‌کنیم. ما در خط مقدم این جبهه قرار داریم.”

در مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۰ در مورد دیپ فیک چه باید کرد؟

کارشناسان در جلسه، به صورت متفق‌القول استفاده از دیپ فیک را نه فقط برای سیاست یا روزنامه‌نگاری، بلکه برای کل جامعه واجد پیامدهای جدی دانستند.

واتس گفت: «اگر در اسرع وقت به مردم امکان یا ابزاری داده نشود که توسط آن واقعیت را از دروغ تمایز دهند، به نقطه‌ای خواهیم رسید که آن‌ها یا همه‌چیز را باور می‌کنند و یا هیچ‌چیز را!.» او به رابطه بین دولت روسیه و مردمش اشاره کرد و گفت کرملین از “شلنگ آتش‌نشانی (کنایه از جریان پرفشار) دروغ ” برای کنترل افکار عمومی استفاده می‌کند.

منبع: CBS

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا