پیشنهاد سردبیرمقاله فناوری

تفاوت‌های رفتاری زنان و مردان در رسانه‌های اجتماعی

تاکنون به این نکته فکر کرده‌اید که چرا زنان در پینترست بیشتر از مردان‌اند؟ یا اینکه چرا ترول‌ها معمولاً مرد هستند؟

در این مقاله، به برخی از رفتارهای خاص جنسیتی در رسانه‌های اجتماعی، انگیزه‌های پشت چنین رفتارهایی و جایگاه آن‌ها در درک گسترده‌تر ما از رفتارهای اجتماعی مردان و زنان نگاهی می‌اندازیم.

خبر در برابر دوستی‌

تحقیقات نشان می‌دهد که مردها بیشتر از رسانه‌های اجتماعی برای جستجوی اطلاعات استفاده می‌کنند درحالی‌که زنان از این بسترهای اجتماعی بیشتر برای ارتباط با مردم استفاده می‌کنند. مطالعات همچنین نشان می‌دهند که وقتی مردان در رسانه‌های اجتماعی حساب کاربری باز می‌کنند، بیشتر به‌دنبال ایجاد روابط جدید هستند، درحالی‌که زنان بیشتر روی حفظ روابط موجود خود تمرکز دارند.  

تحقیقات انجام شده توسط فیس‌بوک این نکته را روشن می‌کند که کاربران زن بیشتر تمایل دارند که موضوعات شخصی خود را به اشتراک بگذارند(به‌عنوان‌مثال مسائل خانوادگی، روابط‌ شخصی)، درحالی‌که مردان بیشتر درباره موضوعات انتزاعی بحث می‌کنند(به‌عنوان‌مثال، سیاست). تیم تحقیق فیس‌بوک  ۱٫۵ میلیون از استاتوس‌های منتشر شده در پلتفرم خود را تجزیه و تحلیل کرده و آن‌ها را در موضوعات مختلف دسته‌بندی کرد. سپس هر موضوع براساس اولویت‌های جنسیتی و واکنش‌های مخاطبان مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که نه تنها مردان و زنان موضوعات خاصی را ترجیح می‌دهند، بلکه موضوعات “زنانه”(به‌عنوان‌مثال جشن تولد یا تفریحات خانوادگی) تعداد لایک بیشتری را از سایر کاربران دریافت می‌کنند، درحالی‌که در مقایسه با آن موضوعات “مردانه”(به‌عنوان‌مثال ورزش یا تفکرات عمیق) نظرات بیشتری را دریافت می‌کنند.

با این وجود ما نمی‌توانیم این‌گونه نتیجه بگیریم که زنان تا آن اندازه به مباحث انتزاعی بی‌علاقه هستند که نخواهند آن‌ها را به اشتراک بگذارند. یکی از دلایل اینکه کاربران زن در فضای آنلاین کم‌حرف هستند، ممکن است بازخوردهای منفی باشد که از سوی دیگر کاربران دریافت می‌کنند. در حقیقت، زنان هنگام ابراز نظرات خود، نظرات توهین‌آمیز بیشتری دریافت می‌کنند. یک مثال واضح در این زمینه آزمایشی است که روزنامه‌نگار بریتانیایی، مارتین بلام در توییتر انجام داد. بلام یک حساب کاربری جعلی ایجاد نمود و وانمود کرد که در آن توییت‌هایی را از زنان و مردان سلبریتی‌ منتشر می‌کند. هنگامی که او خود را به‌عنوان یک زن معرفی می‌کرد، نظرات توهین‌آمیز و حتی ضدزن بیشتری دریافت می‌نمود.

تحقیقی مشابهی که توسط گاردین انجام شد نتایج یکسانی با آزمایش مارتین بلام داشت. تجزیه و تحلیل نظرات ۷۰ میلیون از خوانندگان وب‌سایت گاردین نشان داد که از هر ۱۰ روزنامه‌نگاری که مورد توهین قرار گرفته‌، ۸ نفر آن‌ها زن بوده‌اند.

سلفی زنانه

بسته به اینکه زنان و مردان دوست دارند در رسانه‌های اجتماعی دربارۀ چه چیزهایی صحبت کنند، پلتفرم انتخابی آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود. کاربران زن به طور کلی پلتفرم‌های تصویری را ترجیح می‌دهند، درحالی‌که مردان به رسانه‌های نوشتاری گرایش بیشتری دارند. در واقع، پینترست، فیس‌بوک و اینستاگرام کاربران زن بیشتری دارند؛ درحالی‌که در فروم‌های گفتگوی آنلاین مانند ردیت یا دیگ کاربران مرد بیشتری عضویت دارند.

بنابراین چرا زنان بیشتر برای تولید و به اشتراک‌گذاری محتوای تصویری گرایش دارند؟ کاترین تیدنبرگ، جامعه‌شناس دانشگاه تالین، بر این باور است که پاسخ ممکن است به نقش سنتی زنان در خانواده برگردد؛ در تمام جوامع در طول تاریخ مادران همواره مسئول گرفتن عکس‌های خانوادگی بوده‌اند. از این جهت، اینستاگرام یک دنباله مدرن از یک تمرین زنانه است که با محبوبیت یافتن عکاسی آغاز شد.

شاید این مسئله بتواند به توضیح این موضوع کمک کند که چرا زنان نسبت به مردان سلفی‌های بیشتری از خود به اشتراک می‌گذارند: برای مثال در یک پژوهش تحقیقاتی که روی سلفی صورت گرفت، ۳۸۰۰ سلفی اینستاگرام از ۵ شهر مختلف در سراسر جهان مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد تعداد سلفی‌های زنانه همواره به شکل قابل توجهی بیشتر است. حتی یک مطالعه اخیر در دانشگاه ایالتی اوهایو نشان می‌دهد، مردانی که زیاد سلفی می‌گیرند احتمالاً شخصیت‌های خودشیفته یا جامعه‌ستیز دارند.

فریب خوردن به خاطر چند لایک بیشتر

هر محتوایی را که به اشتراک می‌گذاریم(مخصوصاً عکس‌ها) با این انگیزه ارسال می‌کنیم که روی دیگران تأثیر خوبی بگذاریم.

با این حال، زنان و مردان از نظر عرضۀ خود در رسانه‌های اجتماعی با هم متفاوت هستند. برای مثال، زن‌ها بیشتر عکس‌های پرترۀ خود را درحالی‌که مستقیم به دوربین نگاه می‌کنند، روی صفحه خود ارسال می‌کنند؛ اما مردان بیشتر عکس‌های تمام قد را ترجیح می‌دهند که دیگران را نیز در کنارشان نشان می‌دهد. همچنین کاربران مرد بیشتر عکس‌های خود را در فضای باز می‌گیرند و به اشتراک می‌گذارند، زیرا آن‌ها را در یک فضای ماجراجویانه‌تر نشان می‌دهد.

این تفاوت‌ها حتی در میان کاربران جوان بارزتر است؛ مطالعات متعدد نشان داده‌اند که نوجوانان اغلب کلیشه‌های جنسیتی را به کار می‌برند تا وجهۀ خود را در رسانه‌های اجتماعی شکل دهند. برای مثال، دختران نوجوان تمایل بیشتری برای انتشار عمومی عکس‌های اغواگرانه از خود دارند، درحالی‌که پسرها بیشتر تمایل به اشتراک گذاشتن تصاویری مرتبط با رفتارهای پرخطر، الکل و رابطۀ جنسی دارند. همچنین دخترها بیش از پسرها گرایش به انتشار عکس‌های “بانمک” و “بامزه” دارند.

یک مطالعه در دانشگاه نورث‌وسترن نشان می‌دهد که مردان معمولاً در رسانه‌های اجتماعی به علت تمایل به خودبزرگ‌بینی بیشتر کارهای خلاقانه، مانند نوشته‌ها‌، آهنگ‌ها یا ویدیوهای خود را به نمایش می‌گذارند. این گزارش نشان می‌دهد تقریباً دو سوم مردان کارهای خود را به‌صورت آنلاین منتشر می‌کنند درحالی‌که تنها نیمی از زنان این کار را انجام می‌دهند.

زن‌ها می‌گویند: “وای خدای من”، مردها می‌گویند: “اینه”

رسانه‌های اجتماعی همچنین نشان می‌دهند که مردان و زنان در پلتفرم‌های اجتماعی بسیار متفاوت ارتباط برقرار می‌کنند.

مردان بیشتر از زنان از زبان آمرانه و گفتار رسمی استفاده می‌کنند و در تعاملات مجازی خود بیشتر از عبارات منفی بهره می‌گیرند، درحالی‌که زنان تمایل به استفاده از کلمات گرم‌تر و مثبت بیشتری دارند.

همچنین زنان بیشتر از کلمات احساسی‌ استفاده می‌کنند. اخیراً در مطالعه‌ای، ۱۵.۴ میلیون استاتوس از ۶۸.۰۰۰ کاربر فیس‌بوک مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که کلماتی که احساسات مثبت(مانند “هیجان‌زده”، “خوشحال”، “عشق”)، روابط اجتماعی(مانند “دوستان”، “خانواده”) و قیدهای تأکیدی(مانند “خیییلی”، ” خیلیییییی”، “مسسسخره‌”) را توصیف می‌کنند، غالباً توسط زنان به کار می‌روند. و در مقایسه با آن، موضوعات مردانه حقیقت‌محور بوده و کلماتی مرتبط با سیاست(مانند “دولت”، “مالیات”)، ورزش و رقابت(مانند “فوتبال”، “فصل”، “بردن”، “مبارزه”) را شامل می‌شدند.

علاوه بر همه این نشانه‌ها، شناسایی جنسیت کاربران فضای مجازی تنها براساس سبک نوشتاری آن‌ها نیز امکان‌پذیر است. پژوهشگرانی از دانشگاه جان هاپکینز زبان کاربران توییتر را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که زنان بیشتر از ایموجی‌ها استفاده می‌کنند و تأکید بیشتری روی علائم نگارشی دارند، برای مثال اختصارنویسی، چندین علامت تعجب(!!!) و علامت درنگ(؟!). اصطلاحاتی مثل “وای خدای من” و “خیلی خنده‌دار بود” اغلب توسط زنان استفاده می‌شود اما کلمات تأیید کننده مانند “اینه” را اغلب مردان استفاده می‌کنند.

یافته‌های تحلیل محتوای ۱۴.۰۰۰ کاربر توییتر نیز با این مطالعه مطابقت دارد. پژوهشگران ۱۰.۰۰۰ گزارۀ واژگانی مورد استفاده(هم تک‌واژه‌ها و هم گزاره‌های شبه‌واژه‌ای چون ایموجی‌ها و علائم نگارشی) را شناسایی کردند و متوجه شدند که کاربران زن بیشتر از ضمیرهای شخصی(مانند “تو”، “من”) استفاده می‌کنند و بیشتر املاهای غیراستاندارد واژه‌ها(مانند “امکااان نداااررره”) و واژه‌های دوپهلو (مانند “هوووم”، “اوووم”) را به کار می‌برند. اما از سوی دیگر در این پژوهش، استفاده از کلمات اهانت‌آمیز، تهاجمی و تابو در میان کاربران مرد در فضای مجازی رواج بسیار بیشتری داشت.

اما این نکته هم حائز اهمیت است که مردان در فضای مجازی بیشتر در معرض ترول شدن یا زبان آزاردهنده قرار دارند. استاد روانشناسی، مارک گریفیت، می‌گوید ترول کردن بیشتر مردان شاید ناشی از این حقیقت باشد که مردها از اینترنت به‌عنوان راهی برای بیرون ریختن خشم خود استفاده می‌کنند، کاری که برخلاف زن‌ها نمی‌توانند در روابط رودرروی خود انجام دهند.

جالب است که، زبان مردان در رسانه‌های اجتماعی مالکانه‌تر به نظر می‌رسد. در مقایسه با کاربران زن فیس‌بوک، زمانی که کاربران مرد دربارۀ «همسر» یا «دوست» خود حرف می‌زنند، بیشتر از ضمیر ملکی «م»(مانند “همسرم” یا “دوستم”) استفاده می‌کنند.

به طور خلاصه

مردان و زنان در زندگی واقعی به شکل‌های متفاوتی ارتباط برقرار می‌کنند که به طور طبیعی بازتاب دهنده این است که چگونه از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. آن‌ها مسائل متفاوتی را به اشتراک می‌گذارند، پلتفرم‌های اجتماعی متفاوتی را ترجیح می‌دهند و حتی از زبان به شکل متفاوتی از یکدیگر استفاده می‌کنند. برخی یافته‌ها شاید بدیهی به نظر برسند و برخی دیگر غیرمنتظره باشند؛ از نظر شما کدام یافته از همه شگفت‌انگیزتر بود؟

منبع: Social Media Today

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا