رسانه‌های دیجیتال بهترین راه برای ایجاد کسب‌وکار از زمان پیدایش وب‌سایت است. وقتی در نظر می‌گیریم که رسانه‌های اجتماعیِ دیجیتال(مفهومی که اکنون ذیل شبکه‌های اجتماعی تعریف می‌شود) به‌دقت با سوزنی به نام “استراتژی‌های پیچیده بازاریابی ” خلق شده‌اند، می‌توان نتیجه گرفت که این فن‌آوری در ذات خود می‌تواند برای صاحبان کسب‌وکارهای کوچک کارکرد یک تار و پود در هم تنیده برای غنی‌سازی سابقۀ کاری خود، افزایش سودآوری و افزایش وفاداری مشتری را داشته باشد.

چگونه رسانه‌های اجتماعی می‌توانند کسب‌وکار شما را به جلو حرکت دهند؟

زیر سؤال بردن قدرت رسانه‌های اجتماعی در جامعه مانند این است که اهمیت نور خورشید برای کرۀ زمین را مورد سؤال قرار دهیم. شبکه اجتماعی دیگر یک نیاز نیست، بلکه یک درخواست است. فقط تصور کنید که زندگی بدون سیستم‌عامل‌هایی که مردم را از سراسر جهان به هم وصل کند چگونه بود. تصور کنید مجبور به پرداخت صدها هزار تومان در صورتحساب تلفن فقط برای رسیدن چند پیام به عزیزانتان بودید. تصور کنید که باید کل یک آلبوم عکس را از طریق ایمیل ارسال می‌کردید تا دوستان بتوانند ببینند چه اتفاقاتی برایتان افتاده است؛ این جهان بسیار منزوی بود.

خوشبختانه، با طلوع شبکه‌های اجتماعی آنلاین، خبر گرفتن از عزیزان، تعامل با دوستان، اطلاع از آخرین به‌روزرسانی‌ها و خدمات مورد نیاز مشتریان به‌آسانی کلیک کردن یک دکمه است. در ژانویه ۲۰۱۸، ۴٫۰۲ میلیارد کاربر اینترنت در سراسر جهان وجود داشت که ۵۳ درصد از کل جمعیت جهان را شامل می‌شد. کاربران فعال رسانه‌های اجتماعی ۳٫۲ میلیارد و یا ۴۲ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. این اعداد به تنهایی ثابت می‌کنند که رسانه‌های اجتماعی آمده‌اند که بمانند، اگر حتی بیشتر از این شکوفا نشوند.

 با چنین نفوذی اهمیت آن برای جامعه نمی‌تواند نادیده گرفته شود؛ مخصوصاً در دنیای بازاریابی. دسترسی و نفوذ رسانه‌های اجتماعی گنجی در صنایع کسب‌وکار و تجارت است که در آن نیاز به دخالت و متقاعد کردن بازار مهم‌ترین اصل است. با مرگ آهسته چاپ و رادیو، رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان یکی از کانال‌های پیشرو برای بازاریابی و تبلیغات پذیرفته شده‌اند.

اما آیا رسانه‌های اجتماعی واقعاً برای کسب‌وکار من خوبند؟ اگر هنوز این سؤال برایتان مطرح است، به جای درستی آمده‌اید. برای کمک به شما در درک قدرت عظیم قدرت رسانه‌های اجتماعی در جهان تجارت، در اینجا برخی از واقعیت‌ها و اعداد را مرور می‌کنیم.

اثرات رسانه‌های اجتماعی بر روی گسترش نام تجاری

طبق مقالۀ بررسی کلی جهان دیجیتال که در مجلۀ وی آر سوشیال چاپ شد، فیس‌بوک دومین وب‌سایت پربازدید در جهان است و یوتیوب در جایگاه بعدی قرار دارد و البته گوگل پیشرو این لیست است. همچنین فیس‌بوک بیشترین واژۀ جستجو شده در گوگل بوده و یوتیوب مقام بعدی را دارا است. این تعداد ثابت می‌کند که چهار میلیارد کاربر اینترنت فعال هر روز یک‌بار به سیستم‌عامل‌های اجتماعی مراجعه می‌کنند.

رسانه‌های اجتماعی در اشتغال‌زایی درخشان هستند

با توجه به افزایش شفافیت، مشارکت مشتری و تغییر کلی رفتارهای مشتری تحت تأثیر ظهور شبکه‌های اجتماعی، برندها شاهد تغییرات بزرگی در سمت تقاضا هستند. ذهنیت “همیشه روشن” در رسانه‌های اجتماعی باعث ایجاد شغل‌هایی شده است که هرگز قبلاً وجود نداشته‌اند تا بتوانند تأثیرات شبکۀ اجتماعی را در کسب‌وکار مدیریت کنند.

به‌عنوان مثال عنوان شغلی “مدیر رسانه‌های اجتماعی” را در نظر بگیرید؛ این نقش ۱۵ سال پیش وجود نداشت، اما تقریباً هر نام تجاری بزرگی امروز شغلی به همین عنوان دارد  (و اگر چنین نیست، باید باشد). بنگاه‌های کسب‌وکار در رسانه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری می‌کنند زیرا بخش بزرگی از صنعت را به خود اختصاص داده است. کسب‌و‌کارها و ابزارهایی که به شدت برای رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی رسانه‌های اجتماعی کار می‌کنند، در حال تبدیل شدن به ارزش بیشتری هستند و به‌راحتی قابل‌دسترسی هستند.

تأثیرگذاران(اینفلوئنسرهای) رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان شکل کاملاً جدیدی از هنرمندان و منابع مورد اعتماد اطلاعات محصولات تولیدی تثبیت شده‌اند. کاربران آن‌ها را به‌عنوان تبلیغات “دهان به دهان” نگاه می‌کنند و اغلب تصمیم‌گیری‌های خرید را بر اساس نظر آن‌ها انجام می‌دهند. جایگاهی به نام اینفلوئنسر شبکه اجتماعی تنها طی ۵ تا ۱۰ سال گذشته یک شغل قابل قبول بوده است، اما امروزه آن‌ها بخش مهمی از استراتژی نام تجاری دیجیتال هستند. برندهای بزرگ در حال برنامه‌ریزی برای صرف هزینه‌های بین ۲۵،۰۰۰ تا ۵۰،۰۰۰ دلار در سال جاری بر روی بازاریابی ایفلوئنسرها و در مجموع مبلغ ۱۱۷٫۴ میلیارد دلار در کل رسانه‌های آنلاین هستند.

از زمان رونق شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های اجتماعی رشد وسیع اقتصادی جهانی را با باز کردن فرصت‌های جدید و کارآمدتر کردن افراد، مارک‌ها و کسب‌وکار‌ها، رونق بخشیدند.

رسانه‌های اجتماعی به دلیل دموکراتیزه کردن اطلاعات، هم‌سطح حرفه‌ای‌ترین سطوح فعالیت تجاری قرار می‌گیرد.

قبل از رسانه‌های اجتماعی، برای برندها بسیار دشوار بود که به طور مداوم اطلاعات خود را به یک مخاطب هدف انتقال دهند. رسانه‌های اجتماعی شکلی از ارتباط را برقرار کرده‌اند که مثل موم در مشت ما قرار دارد، جایی که اطلاعات، ایده‌ها و سایر محتویات می‌تواند فوراً، در سراسر جهان به اشتراک گذاشته شود. این دسترسی گسترده اطلاعات و داده‌ها فرصت‌های بسیار زیادی را به‌ویژه در ظرفیت‌های حرفه‌ای ارائه می‌دهد.

امروزه پلتفرم‌هایی مانند لینکدین  و گلسدور  میعادگاه جویندگان شغل هستند. به‌عنوان‌مثال، هر دو سیستم‌عامل به کاربران کمک می‌کنند با مقایسه حقوق و دستمزد – ارزش‌ و سطح کاری را بدانند که این  قبل از رسانه‌های اجتماعی وجود نداشت. شاغلان نیز تشویق می‌شوند که حقوق، مزایا، تجارب مثبت یا منفی، و غیره را به اشتراک بگذارند تا بعداً برای توده‌ها در دسترس قرار ‌گیرد.

قدرت حمایت رسانه‌های اجتماعی و گسترش محتوای تولید شده توسط کاربر باعث ایجاد شفافیت بیشتر در بازار کار شده است. حرفه‌ای‌ها می‌توانند تجربیات و افکار خود را در مورد عملکرد روزمره و یا اطلاعات دیگری که ممکن است نویدبخش یک شغل امیدوار کننده باشد، را با دیگران به اشتراک بگذارند. این شفافیت منجر به بهبود گسترده در بازار کار، مانند پرداخت حقوق عادلانه و استخدام کارآمدتر شده است که به نوبه خود منجر به بهبود وضعیت کارکنان می‌شود.

رسانه‌های اجتماعی و قابل رقابت کردن برندها در سطح جهانی

درحالی‌که اینترنت امکان برقراری ارتباط با مردم را در سراسر جهان را فراهم کرده است، رسانه‌های اجتماعی برای این ارتباط دلیل ایجاد کرده است. حضور آن از اصول اولیه فراتر رفته است و برندهای قدرتمند را قادر به گسترش مرزهایشان و دسترسی به مخاطبان جهانی با فقط یک پست نموده است.

دو موسسه تحقیقاتی “هوتسوت” و “وی آر سوشیال” گزارش داده‌اند که ۳٫۰۲۸ میلیارد کاربر رسانه اجتماعی در سراسر جهان وجود دارد. ۳ میلیارد نفری که کاربران می‌توانند با آنان وارد تعامل و نهایتاً معامله و فروش شوند. زیرا بسیاری از کاربران برای دریافت توصیه نسبت به محصول، تحقیق و الهام گرفتن به سراغ رسانه‌های اجتماعی می‌روند.

برندها همچنین می‌توانند محتوای یکدیگر را متقابلاً تبلیغ کنند تا به کاربران در نقاط متعددی متصل شوند که همگام با اهمیت روزافزون مفهوم “تجارت اجتماعی” اهمیتی دوچندان میابد. از طریق  تجارت اجتماعی، برندها به طور مستقیم از طریق شبکه‌های اجتماعی به فروش می‌رسند. این فرایند با تسهیل خرید و ترغیب مشتری برای خرید بیشتر، حاشیۀ سود برند‌ها را افزایشش می‌دهد.

رسانه‌های اجتماعی نقش حیاتی در زندگی مصرف‌کنندگان در سرتاسر جهان بازی می‌کنند. این مرحله از سرعت طلای دیجیتال هنوز هم جا برای بلوغ دارد. رسانه‌های اجتماعی رو به رشد هستند و در سال‌های آینده به رشد اقتصاد جهانی ما کمک خواهند کرد.

با در نظر گرفتن تمام این حقایق، داده‌ها و آمارها، چه از طریق شناخت برند یا وفاداری به آن انکار نفوذ رسانه‌های اجتماعی برای مصرف‌کننده غیرممکن به نظر می‌رسد. اگر به استراتژی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی توجه زیادی نکرده‌اید، اکنون بهترین زمان است.

با در نظر گرفتن تمام این حقایق، داده‌ها و آمارها، چه از طریق شناخت برند یا وفاداری به آن انکار نفوذ رسانه‌های اجتماعی برای مصرف‌کننده غیرممکن به نظر می‌رسد. اگر به استراتژی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی توجه زیادی نکرده‌اید، اکنون بهترین زمان است.

منابع

adweek

forbes

دیدگاه شما چیست؟