مقاله فناوری

تاثیرات اینترنت بر خواب و سلامت

استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی و اینترنت یکی از جدی ترین مشکلات جوامع امروزی، بخصوص برای قشر جوان و نوجوان می باشد. شاید بتوان گفت حدود ۹۰ درصد از جوانان، امروزه به صورت شبانه روز در شبکه های اجتماعی و غرق در اینترنت می باشند. فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بسیار وسوسه‌کننده هستند و باعث می‌شوند که کاربران آنها نتوانند به موقع به رختخواب بروند و در نتیجه خواب کمتری داشته باشند و سلامتی‌شان را به خطر اندازد. براساس تحقیقات و بررسی های انجام شده عملکرد پایین جوانان و مبتلا شدن به افسردگی و ایجاد روحیه ای ضعیف در آنها از تاثیرات اینترنت بر خواب و سلامت روانی به شمار می آید. استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی به گونه ای گسترده شده است که استفاده نکردن از این شبکه های اجتماعی امری غیرعادی و نامعمول به شمار می آید. از جمله مهمترین تاثیرات استفاده از شبکه های اجتماعی و اینترنت، کم خوابی در جوانان می باشد که این امر عوارض و مشکلات بسیاری را برای افراد به وجود می آورد. در ادامه مقاله در خصوص تاثیرات اینترنت بر خواب و عوارض کم خوابی اطلاعاتی ارائه خواهیم کرد لطفا با ما همراه باشید.

تاثیرات اینترنت بر خواب

استرس و اضطراب

از جمله تاثیرات اینترنت بر خواب و روان افراد می توان به بروز استرس و اضطراب در افراد در اثر کم خوابی اشاره نمود که این مورد در سال های اخیر در میان جوانان به وضوح قابل مشاهده و لمس بوده است. کم خوابی از جمله مواردی می باشد که به شدت سلامتی را تهدید می کند. از آنجایی که خواب یکی از مهم ترین نیازهای بدن می باشد، بروز هرگونه خلل در کیفیت خواب باعث بروز مشکلات و صدمات جدی در بدن خواهد شد. می بایست توجه داشت که اینترنت و صرف کردن وقت در شبکه های اجتماعی می تواند مزیت هایی را در کنار معایبش به دنبال داشته باشد اما به هیچ وجه جزء جدا نشدنی زندگی نبوده و استفاده از آن نباید به حدی برسد که تهدیدی برای سلامت انسان به شمار آید. با گسترش روز به روز محتوای اینترنت و و افزایش محبوبیت شبکه های اجتماعی بحت تاثیرات اینترنت بر خواب نیز جدی تر می شود و با گذشت زمان بر تعداد افرادی که کمتر از ۷ الی ۹ ساعت خواب دارند افزوده می شود که این آمار به شدت نگران کننده می باشد.

تاثیرات اینترنت بر خواب

کاهش تمرکز

دانشمندان استفاده از اینترنت پر سرعت را یکی از عوامل اصلی نابودگر الگوی خواب می پندارند و براساس مطالعات و بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیده اند که افرادی که به اینترنت پر سرعت دسترسی دارند در مقایسه با افرادی که به اینترنت پر سرعت دسترسی ندارد به طور متوسط ۲۵ دقیقه کمتر می خوابند. این افرادی علاوه بر اینکه کم خوابی دارند از کیفیت خواب خود نیز راضی نبوده و با گذشت زمان شاهد بروز علائم غیر عادی و مشکلات روحی و جسمی در خود می شوند؛ که می توان گفت کاهش تمرکز نیز یکی از این مشکلات می باشد؛ که یکی از رایج ترین آسیب های تکنولوژی در افراد می باشد. با توجه به این که افراد زمان بسیار زیادی را در شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی می گذرانند به مرور زمان تمرکز ذهن خود را به صورت قابل توجهی از دست می دهند. به خصوص زمانی که از خواب خود گذشته و در طول شب خود را درگیر شبکه های اجتماعی و جستجو در وب سایت های مختلفی می کنند که سبب ایجاد اختلال در ذهن و در نتیجه سبب کاهش تمرکز می شود. درگیر کردن بیش از حد ذهن و استراحت دادن بسیار کم به آن در طول شبانه روز سبب ایجاد اختلال های جدی در ذهن می شود.

مشکلات روحی و روانی

به عقیده بسیاری از منتقدان استفاده بسیار زیاد از اینترنت سبب ابتلای افراد به افسردگی و گوشه گیری و احساس انزوا در آنها می شود. در سال های اخیر با افزایش قابل توجه استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی و رایج تر شدن کم خوابی و استراحت کم در طول شبانه روز، شاهد بروز اخلاق بد و رفتارهای نامناسب در افراد می باشیم. می توان گفت یکی از دیگر تاثیرات اینترنت بر خواب، افسردگی و پرخاشگری می باشند.

متاسفانه بی خوابی جنسیت نمی شناسد و تاثیرات اینترنت بر خواب برای افراد یکسان می باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده استفاده از اینترنت و فضای مجازی قبل از خواب می تواند بر الگوی خواب صدمه های بسیاری وارد سازد که این موضوع برای افرادی که در طول شبانه روز ساعات طولانی در اینترنت می گذرانند به خصوص جوانان و نوجوانان که اهمیت داشتن یک الگوی خواب و سلامت خواب را به درستی در نمی یابند، موضوعی نگران کننده به شمار می آید. افرادی که بخاطر حضور در شبکه های اجتماعی الگوی خواب خود را بر هم می زنند با مشکلات روحی و روانی بسیاری مواجه می باشند که نتیجه این امر ایجاد رفتار و خصلت های نامناسب در افراد می شود که در دراز مدت نیز تاثیرهای جدی بر سلامت ذهن و مغز انسان خواهد داشت.

برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی می بایست با یک برنامه ریزی دقیق و مناسب میزان استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی را در طول روز محدود کرده و از استفاده از تلفن همراه پیش از خواب بپرهیزیم. راهکار های متعددی برای کنترل میزان استفاده از اینترنت و تغییر عادت های استفاده از اینترنت می توان ارائه داد از جمله تعیین یک وقت محدود و زمان خاص برای استفاده از اینترنت و یا جایگزینی بخشی از زمانی که روزانه در شبکه های اجتماعی صرف می کنیم با فعالیت های مفیدی همچون فعالیت های ورزشی، هنری و یا افزایش میزان مطالعه.

پیشگیری از کم خوابی و ایجاد یک الگوی خواب صحیح کار دشواری نیست منتهی می بایست با یک برنامه صحیح و مداوم، عادت های صحیح خواب را به تدریج به زندگی روزمره خود وارد کرده و با اصلاح عادت های غلط کنترل زندگی و زمان خود را از شبکه های اجتماعی و تلفن همراه خود پس بگیریم.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا