مقاله فناوری

تأثیر فزایندۀ هوش مصنوعی بر سینما

در زمینۀ صنایع وابسته به تکنولوژی‌های پیشرفته، می‌توان گفت هوش مصنوعی اکنون تبدیل به غولی شده است که در حال ایجاد تحول همه جانبه در ساختار و نوع نیروی کار در سراسر جهان است. همه چیز از تولیدکنندگان وسائل نقلیه گرفته تا شرکت های لوازم خانگی در حال استفاده از “یادگیری ماشین” برای ساده‌سازی فعالیت‌های روزمره هستند.

استفاده از هوش مصنوعی در صنعت سینما کمتر شناخته و معرفی شده است، این صنعت که پیش‌تر رقابت را به “ویدئواستریمینگ”(جریان بدون وقفۀ ویدئو در اینترنت) واگذار کرده بود، با استفاده از هوش مصنوعی در حال جبران این عقب‌ماندگی و به روز شدن است. فعالان صنعت سینما آموخته‌اند که با این تکنولوژی سازگاری پیدا کنند و روش بازاریابی خود را تغییر دهند تا بینندگان را به صندلی‌های سالن سینما میخکوب کنند. در حقیقت، تعداد زیادی استودیوی فیلم وجود دارد که استفاده از  هوش مصنوعی را تجربه می‌کنند. به طور مشخص، سینما از این فرصت استفاده کرده است تا به‌جای اینکه جای خالی مردم را بشمارد، مردم را به سالن‌های سینما بکشاند. سالن‌های سینما نمرده‌اند بلکه فقط تغییر ماهیت داده‌اند و نکتۀ مهم اینجاست که آنها با کمک هوش مصنوعی این کار را انجام داده‌اند.

تبلیغات شخصی‌سازی شده

یک کاربرد هوش مصنوعی که بیشترین طرفدار را در بازار فیلم و سینما دارد، “شخصی‌سازی” است. کارکرد هوش مصنوعی در تجزیه‌وتحلیل و جمع‌آوری اطلاعات در مورد نوع تصمیم‌گیری و رفتار مشتری واقعاً درخشان و چشمگیر است. بنابراین طبیعی است که یک صنعت غول‌پیکر مانند صنعت فیلم از آن برای درک خواسته های مشتریان و ارتباط با آن‌ها استفاده نماید. به طور دقیق تغییری که در انواع قدیمی بازاریابی فیلم انجام شده این است که به چه شکل به نیازهای مشتریان پرداخته می‌شود؟

مرحلۀ اول در این فرایند “تبلیغات شخصی‌سازی‌شده” میباشد؛ آن دسته از تبلیغات فیلم که در کانال‌های استریمینگ فیلم و ویدئو برای شما ارسال میشود به طور شخصی و فقط برای شما ارسال می‌شود به این دلیل که هوش مصنوعی تشخیص داده که شما از این فیلم لذت می‌برید. علاوه بر این، هوش مصنوعی از روی مقدار پولی که کاربران برای اشتراک می‌پردازند نیز تشخیص می‌دهد که چقدر احتمال دارد یک فیلم توسط یک کاربر خاص دیده شود.

ویلیام پالمر، مدیر اجرایی موویو(۱) می‌گوید: “شاید بهترین اتفاق برای یک فرد سینما رو، این باشد که برای او و دوستانش بلیت پیش‌خرید کنید. اما در انتهای دیگر این طیف، به احتمال زیاد گروهی وجود دارد که سینما رو نیستند و شما باید تصمیم بگیرید آیا این گروه را رها کنید، یا اینکه برای فعال نمودن این پتانسیل تلاش کنید؟ در این مورد ممکن است لازم باشد که برخی از انگیزه‌های مبتنی بر قیمت بلیت یا انگیزه‌های مبتنی بر امتیاز تخفیف را به منظور جذب آن گروه به کار گیرید. ایده این کار این است که مردم بتوانند بلیت و همچنین امتیاز تخفیف بلیت را پیش‌خرید کنند. زمانی که هوش مصنوعی تشخیص دهد، به آن‌ها تخفیف‌هایی بر اساس تجربۀ خریدهای گذشته که از آن لذت برده‌اند، پیشنهاد می‌شود. این‌ها همه به صورت منحصر به فرد و مخصوص همان فرد ارائه می‌شوند و به طور خاص به‌وسیله تجزیه‌وتحلیل اطلاعاتی به دست می‌آیند که توسط هوش مصنوعی جمع‌آوری شده‌اند .“

خدمات مشتری

در صنایع مختلفی که درآمد و سودشان وابسته به رسیدگی به مشتری و خدمات پس از فروش است، میزهای کمک و دستیاران مجازی هوش مصنوعی استفاده می‌شوند. اما همین ربات‌ها هستند که این امکان را برای مردم فراهم می‌کنند که قبل از اینکه حتی به سینما بروند، تخفیف بلیت را دریافت کنند. تصور کنید این اتفاق تجربه رفتن به سینما را چگونه تغییر خواهد داد!

 به عنوان مثال، در مورد تمام زمان‌هایی فکر کنید که در صف پاپ کورن یا نوشیدنی منتظر بودید تا نفر جلویی شما فکرهایش را بکند و تصمیمش را بگیرد که چه می‌خواهد، اگر دیرتان شده باشد این قضیه بسیار آزارنده‌تر است. اما تصور کنید اگر می‌توانستید غذا و خوراکی خود را همراه و هم‌زمان با سفارش بلیت سفارش دهید، آن موقع فقط راه میفتادید، سفارش خود را از روی پیشخوان حاضر و آماده برمی‌داشتید و بدون انتظار کشیدن برای تصمیم‌گیری دیگران، از تجربه سینما رفتن خود لذت می‌بردید.

به‌علاوه برخی اپلیکیشن‌ها در حال همکاری با سالن داران سینما هستند تا برای اپلیکیشن “مووی پس”(۲) -اپلیکیشنی که سینماروها ۱۰ دلار پرداخت می‌کردند تا یک ماه تمام هرروز یک فیلم تماشا کنند بدون آنکه هیچ هزینه اضافی پرداخت کنند- یک جایگزین تولید کنند. متأسفانه این اپلیکیشن صرفه اقتصادی برای سازندگانش نداشت و با اینکه مووی پس هنوز وجود دارد اما سالن‌هایی که با آن‌ها کار می‌کند بسیار محدودتر شده‌اند.

برخی از توسعه‌دهندگان در حال تلاش برای ایجاد برنامه‌های مشابه با عملیات کاربردی بیشتر و در مجموع جایگزین کردن روند سنتی خرید بلیت هستند. با ظهور برنامه‌ای که “سینِمیا”(۳) نامیده می‌شود، سایت ورج(۴) گزارش می‌دهد: “خدماتی که سینِمیا ارائه می‌دهد، دسترسی به هر فیلم را در هر زمان بدون وقفه و بدون محدودیت‌های خرید بلیت در سالن‌های سینما ممکن می‌کند.”

بدیهی است، این یک راه سرگرم کننده برای وادار کردن افرادی که معمولاً به سینما نمی‌روند، به دیدن چند فیلم در هر ماه است که به افزایش فروش بلیت و درآمد صنعت سینما و همچنین آسان‌تر کردن کارها در سالن‌های سینما منجر می‌شود. خرید و پرداخت پول بلیت با “سینمیا” کاملاً ساده است. احتمالاً در آینده بیشتر از این اپلیکیشن خواهید شنید.

آیا هوش مصنوعی در مجموع برای صنعت فیلم خوب است؟

هوش مصنوعی روی هم رفته نگرانی‌های بسیاری در عموم مردم برانگیخته است؛ به طور واضح و مهم‌تر از همه، مردم از این موضوع ترس دارند که دیگر نیاز به شغل‌هایی که قبلاً توسط انسان‌ها انجام می‌شد نباشد و به زبان ساده، کارشان را از دست بدهند. به عنوان مثال، افرادی که در غرفه فروش بلیت کار می‌کنند با کاربردی شدن برخی از برنامه‌هایی که در بالا از آن‌ها  نام برده شد، ممکن است از کار اخراج  شوند. با این حال، استفاده از هوش مصنوعی ممکن است تنها شانس صنعت فیلم سازی برای تطبیق دادن خود با دنیای دیجیتال امروز و زنده ماندن در آینده باشد. علاوه بر این، به عنوان اتفاقی بسیار جالب و شگفت انگیز، در حال حاضر به نظر می‌رسد که هوش مصنوعی در واقع بیش از آنکه شغل از بین ببرد، شغل ایجاد می‌کند! به این معنی که کارکنان و کارفرمایان باید بتوانند مجموعه مهارت‌های خود را با شیوه‌های جدید خدمات‌دهی انطباق دهند. طبیعتاً برخی هنوز نمی‌دانند چگونه باید این کار را انجام دهند.

 از این زاویه، هوش مصنوعی برای صنعت فیلم خوب است. همان‌طور که شرکت فست(۵) گزارش می‌دهد، تکنولوژی هوش مصنوعی به معنای واقعی کلمه به بهبود طرح‌های داستانی مورد استفاده در فیلم‌ها و همچنین نظارت بر فیلم‌هایی که احساسات مناسب و جذابی در مخاطبان ایجاد می‌کنند، کمک کرده است. با استفاده از اطلاعات و داده‌های هوش مصنوعی برای نظارت بر واکنش‌های بینندگان، ارائۀ فیلم‌ها به مصرف‌کنندگان بهبود پیدا کرده است.

در واقع، به‌طورکلی سینما و بازیگری با استفاده از هوش مصنوعی به‌سوی آینده حرکت می‌کنند. همان‌طور که می‌دانیم، هوش مصنوعی در تجربیاتی که در سنت‌های قدیمی بازیگری و نمایش جریان دارد نیز حضور دارد؛ “هنرهای نمایشیِ تعاملی” که در آن مخاطب با استفاده از تکنولوژی عینک‌های واقعیت مجازی، خود در میانۀ صحنۀ نمایش حضور دارد، تجربه‌ای محبوب به وجود آورده و ثبت کرده‌اند.

بنابراین هوش مصنوعی صنایع فیلم و سرگرمی را به کشتن نمی‌دهد بلکه آن‌ها را از مرگ نجات می‌دهد! اگر انسان‌ها یاد بگیرند که چگونه از آن استفاده کنند، عنصر انسانی حتماً لازم نیست برداشته شود. تجربۀ تماشای فیلم در حال پیشرفت است و اگر کسی در مسیر استفاده از تکنولوژی جدید به نفع خود باشد، به حیات خود ادامه خواهد داد. هوش مصنوعی را به عنوان دشمن فرض نکنید، آن را به عنوان ابزاری در نظر بگیرید که می‌توانیم از آن برای لذت بردن از فیلم‌ها به شیوه‌های مختلف و متفاوت(کارآمدتر) استفاده کنیم.

پی‌نوشت:

۱- Movio

۲- Moviepass

۳- Sinemia

۴- Verge

۵- Fast

منبع: bi-kring

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا