پیشنهاد سردبیرمقاله فناوری

بررسی جالب فیلیمو و نماوا

فیلیمو و نماوا، دو رقیب جدید و یکه‌تاز بازار VOD ایران را احتمالاً می‌شناسید. این دو سرویس که حدوداً کار خود را از سال ۱۳۹۳ و با فعالیت‌های محدود شروع کردند، امروزه به رقبایی سرسخت برای یکدیگر تبدیل شده‌اند، رقبایی که هرکدام برای یکه‌تاز شدن در بازار نوظهور VOD در ایران، دست به اقداماتی گاها پرخرج زده‌اند. حال سؤال مهم این است که این اقدامات پرخرج توانسته کدام یک را در بین مخاطب موفق‌تر جلوه دهد؟ برای پاسخ به این سؤال در این مطلب سعی کردیم با استفاده از فعالیت کاربران در جستجوهای گوگل، مقایسه‌ای جالب از میزان اقبال کاربران ایرانی را به این دو رقیب تازه‌وارد داشته باشیم.

به گفته‌‌ی کارشناسان حوزه رسانه، تولیدات ویدیویی، محتوای آینده فضای مجازی هستند. کم شدن حوصله‌ی کاربران و همچنین جذابیت این قالب باعث می‌شود تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی، هرچه بیشتر به این حوزه یعنی فیلم و کلیپ، علاقه‌مند گردند. همچنین علاوه بر دلایل گفته شده، مصرف بالای دیتا هنگام تماشای ویدیو یک ارمغان بزرگ برای اپراتورهای اینترنتی به شمار می‌آید؛ از این رو، می‌بایست شرکت‌ها و اپراتورهای ارائه‌دهنده‌ی اینترنت را نیز به شمار علاقه‌مندان این نوع تولیدات اضافه نمود. اتفاقی که اگر به دقت در همین کشور خودمان بررسی کنید، شواهد بسیاری از آن خواهید یافت. امروزه هیچ اپلیکیشن یا اپراتور اینترنتی را نمی‌بینید که به راه‌اندازی سرویس فیلم و سریال نپرداخته باشد. از روبیکا و بازار گرفته تا سرویس ویدیویی ایرانسل.

حال در بین تمامی علاقه‌مندان به ارائه سرویس‌های ویدیویی، فیلیمو و نماوا توانسته‌اند گوی رقابت را از سایرین بربایند. این دو سرویس که حالا پس از بسته شدن سایت‌های دانلود فیلم، فضا را از همیشه کم رقیب‌تر یافته‌اند، تمامی تلاش خود را برای تبدیل شدن به گزینه اول مخاطبان برای دیدن فیلم و سریال به کار گرفته‌اند. انبوه کاربران جدیدی که به لطف گسترش گوشی‌های هوشمند و همچنین خدمات اینترنت پرسرعت به ناگاه وارد دنیای مجازی شده‌اند، تجارب اولیه خود را در برخورد با سرویس‌های ویدئو درخواستی از سر می‌گذرانند. این تجارب اولیه بسیار مهم است، چرا؟ با ذکر مثالی از تلگرام برایتان شرح خواهیم داد.

در چند سال گذشته، به ناگاه کاربران زیادی در ایران وارد فضای مجازی شدند، این کاربران از طریق گوشی‌های هوشمند، حضور در فضای مجازی را بدون داشتن کمترین سواد رسانه‌ای تجربه کردند. در همین لحظات اولیه‌ی این تجربه شیرین، یک پیام‌رسان آبی رنگ، خودنمایی کرد. استفاده از این پیام‌رسان، لحظات شیرینِ کاربران تازه‌وارد به فضای مجازی را تکمیل کرد. بنابراین تمامی این کاربران، استفاده از فضای مجازی را هم‌زمان با استفاده از تلگرام تجربه کردند. تجربه‌ای همراه با یک خاطره شیرین که دیگر نمی‌تواند از ذهن آنان پاک گردد. درنتیجه این کاربران تمام تلاششان را خواهند کرد تا در هر صورت از این پیام‌رسان استفاده کنند، حتی پس از بسته شدن. درواقع تلگرام برای بسیاری از کاربران ایرانی یک یار ثابت در برخوردهای اولیه با فضای مجازی بوده است. شاید این اتفاق یکی از محکم‌ترین دلایل رواج تلگرام، آن‌هم پس از مسدود شدن در بین کاربران ایران است؛ زیرا افراد ادراک خود را از فضای مجازی که با تلگرام همراه بوده است، نمی‌توانند به این راحتی‌ها با اپلیکیشن‌های دیگر تعویض کنند. حال این اتفاق برای سرویس‌های ویدئو درخواستی یا همان VOD ها در حال وقوع است.

امروزه کاربران تازه‌وارد به فضای مجازی، برای دیدن فیلم و سریال می‌توانند همان تجربه را که با تلگرام داشته‌اند، با سرویس‌های ویدئو درخواستی هم داشته باشند؛ شاید خود این شرکت‌ها آن‌قدر که دنبال جذب این کاربران‌اند، به فکر جذب افراد حرفه‌ای و فیلم بین نباشند؛ زیرا افراد حرفه‌ای در زمینه فیلم دیدن به سختی می‌توانند با شرایط خاص این شرکت‌ها در ارائه محتوا کنار بیایند، اما افرادی که تازه در حال ورود به دنیای مجازی و همچنین تماشای فیلم‌های آنلاین‌اند، می‌توانند مشتریان خوبی برای جذب و سرمایه‌گذاری در آینده باشند. حالا در ادامه خواهیم دید که کدام یک از این دو شرکت توانسته در جذب کاربران تازه‌وارد بهتر از دیگری عمل کند.

برای بررسی میزان اقبال کاربران نسبت به دو سرویس فیلیمو و نماوا، از امکان گوگل ترند استفاده کردیم. در این سرویس، با وارد نمودن دو واژه‌ی “فیلیمو” و “نماوا”، میزان جستجوی این دو کلمه توسط کاربران ایرانی را بررسی کردیم.

فیلیمو و نماوا

همان‌طور که در تصویر بالا مشخص است، میزان جستجوی فیلیمو از نماوا در حالت کلی و در دو سال گذشته تا به امروز، بیشتر بوده است؛ تنها در زمان پخش سریال “هیولا” جستجوی واژه نماوا کمی از فیلیمو سبقت گرفته که این موضوع هم احتمالاً به دلیل تهیه‌کنندگی سریال هیولا توسط نماوا است. اما پس از پخش این سریال، دوباره فیلیمو گوی سبقت را در جستجوی کاربران از رقیب خود ربوده است.

فیلیمو و نماوا

اما نکته جالب در این بررسی، استان‌هایی است که بیشتر واژه فیلیمو و نماوا را جستجو کرده‌اند. در تصویر بالا، رنگ آبی نشان دهنده‌ی جستجوی فیلیمو و رنگ قرمز نشان دهنده‌ی جستجوی نماوا است. همان‌طور که مشخص است، به طور کلی جستجوی فیلیمو در استان‌های مختلف بیشتر از نماوا بوده است. استان‌هایی که بیشتر فیلیمو را جستجو کرده‌اند به ترتیب ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، آذربایجان شرقی و غربی بوده‌اند. این نکته نشان می‌دهد که برخلاف تصور، کاربران استان‌هایی غیر از تهران، اصفهان و شهرهای بزرگ تمایل بیشتری به دیدن فیلم در سرویس‌های ویدئو درخواستی داشته‌اند. این موضوع همان نکته‌ای است که درباره‌ی کاربران تازه‌وارد به دنیای مجازی و لزوم ایجاد تجربه‌ای شیرین برایشان، در ابتدای مطلب اشاره کردیم. بنابراین این دو شرکت باید به کاربران استان‌های دیگر توجه بیشتری نسبت به کاربران تهرانی و یا سایر شهرهای بزرگ ایران داشته باشند. موضوع جالب دیگر، علاقه کاربران شهر قم به سرویس نماوا است. تنها استانی که کاربرانش نماوا را بیشتر از فیلیمو جستجو کرده‌اند، استان قم است. آیا شرکت نماوا به این موضوع توجه کرده است؟

فیلیمو و نماوا

مسئله‌ی دیگری که باید این دو شرکت به آن توجه کنند در عکس بالا نهفته شده است. در این عکس مشخص است که بیشتر جستجوی مربوط به فیلیمو و نماوا، به دلیل علاقه‌ی کاربران به دیدن فیلم و سریال، آن‌هم فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی بوده است. این بدین معنی است که کاربرانی که علاقه‌مند به استفاده از این دو سرویس هستند، بیشتر تمایل به دیدن محتوای جدید ایرانی دارند. اتفاقی که با تحلیل اولیه مطلب، مبنی بر ورود کاربران تازه‌وارد و غیرحرفه‌ای در فیلم بینی به این دو سرویس هم‌خوانی دارد. این مسئله نشان می‌دهد، مردمی که علاقه به استفاده از سرویس‌های ویدئو درخواستی ایرانی دارند، اغلب مخاطبان عام فیلم و سریال‌اند. همچنین جستجوی فیلم و سریال در کنار نام نماوا و فیلیمو، نشان می‌دهد که دلیل اصلی کاربران برای ورود به این دو سرویس، دیدن محتوایی خاص بوده است. یعنی کاربران کمی تنها به دلیل استفاده از خود فیلیمو یا نماوا وارد این دو سایت شده‌اند، بلکه بیشتر کاربران برای دیدن یک سریال خاص و یا یک فیلم سینماییِ خاص به این سرویس‌ها وارد شده‌اند. این اتفاق یک پیام خطرناک نیز دارد. کاربران ایرانی نشان‌ داده‌اند که بسیار علاقه‌مند به استفاده رایگان، یا همان دانلود رایگانِ محتوای تصویری هستند. امری که اگر از سوی شرکت‌های فیلیمو و نماوا مهم تلقی نگردد و این دو سرویس کماکان به افزایش هزینه‌های اشتراکی خود ادامه دهند، ممکن است از علاقه‌ی مخاطبان به استفاده از این سرویس‌ها بکاهد؛ در نتیجه، این کاربران ترجیح می‌دهند محتوای مورد علاقه‌ی خود را در سایت‌های دانلود غیرمجاز به دست بیاورند.

تمامی موارد فوق تنها با استفاده از سرویس رایگان گوگل ترند به دست آمد. سرویس‌های پیشرفته‌ی دیگر و یا روش‌های حرفه‌ای بسیاری همانند داده‌کاوی، برای به دست آوردن اطلاعات مهم و حیاتی وجود دارند. آیا این دو شرکت برای جذب مخاطبان بیشتر و درنتیجه کمک به فرهنگ کشور، به این روش‌ها توجه کرده‌اند؟!   

برای مطالعه بیشتر در مورد VODها و سرویس‌های فیلیمو و نماوا می‌توانید به مقالۀ «بسته شدن سایت‌های دانلود فیلم به نفع VODها است؟» مراجعه کنید.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا