مسابقه خنداننده شو هم بالاخره بعد از چندین ماه فراز و فرود و داستان‌های مختلفش به پایان رسید تا تجربه دیگری از شناسایی استعدادهای جوان و هچنین سلبریتی سازی در فضای مجازی به پایان برسد. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به تاثیرات شبکه های اجتماعی بر رای نهایی دو فینالیست این مسابقه. تاثیری که نشان می دهد اینستاگرام نقش تعیین کننده ای در برنده ی این مسابقه داشته است.

قطعا برای شماهم جالب است اگر بدانید دو فینالیست این مسابقه هردو از کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی بوده‌اند. ابوطالب حسینی از کابران فعال در توییتر است و علی صبوری از کاربران فعال در اینستاگرام؛ بنابراین قابل حدس است که توییتری ها بیشتر طرفدار ابوطالب حسینی بوده اند و اینستاگرامی ها نیز طرفدار علی صبوری. در تصاویر زیر میزان توییتها و همچنین پست های اینستاگرامی مربوط به دو فینالیست این مسابقه را مشاهده می کنید:

حال اگر نتایج این مسابقه را با میزان اقبال کاربران شبکه های اجتماعی به این دو فینالیست بررسی کنیم، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که فعالیت بیشتر و همچنین داشتن کاربران بیشتر در اینستاگرام، میتواند کلید برنده شدن در اقبال عمومی به برنده ی این مسابقه باشد. البته برای گرفتن چنین نتیجه‌ای می بایست به این ملاحظات توجه نمود:

  • شاید همخوانی فضای طنز این مسابقه با بستر اینستاگرام که فضایی شاد و مفرح است (البته به ظاهر) در این اقبال تاثیر گذار بوده است. مثلا اگر مسابقه جدی می‌بود احتمال تاثیرگذاری توییتر می‌توانست بیشتر از این باشد.
  • توییتر به دلایل مختلف از جمله فیلترینگ، فضای به شدت ایدئولوژیک و… هنوز در اختیار کاربران با تفکرات خاصی است که از نظر و سلیقه ی عام مردم فاصله دارند.

جدا از درست یا غلط بودن نتیجه گیری های فوق، دیگر بر همگان مسجل شده که فضای مجازی امروز پا را فراتر گذاشته و به دنیای واقعی نیز ورود پیدا کرده است، بنابراین تمامی اتفاقات و پدیده‌ها بدون توجه به این فضای گسترده و تاثیرگذار (فضای سایبر – رسانه) غیرقابل توجیه خواهند بود؛ حتی پدیده‌هایی به ظاهر کم اهمیت و یا کمدی مانند خنداننده شو!

دیدگاه شما چیست؟