افراد وقتی تهدید میشوند در طول جستجوی اینترنتی اطلاعات مثبت را ترجیح می دهند، مطالعه آزمایشگاهی تجربی (قسمت دوم)

 

نتیجۀ یک تحقیق علمی توسط دانشگاه “ماساریک” که در کشور آلمان با شرکت گروه نمونه ای بالغ بر ۱۱۴ نفر انجام شد نشان داد “احساس تهدید شدن” بیشتر باعث تلاش برای کسب اطلاعات مثبت توسط فرد میشود.

در اینترنت افراد فرصت جستجوی اطلاعات مربوط به خود را دارند. چنین جستجوهای اینترنتی می تواند با حالتهای عاطفی-روانی در انسان، مانند احساس “تهدید شدن” همراه باشد. (Rothermund، ۲۰۱۱؛ Rothermund و همکاران، ۲۰۰۸، ۲۰۱۱؛ برای یک مرور کلی، نگاه کنید به Jonas et al.، ۲۰۱۴). چنین ترجیحی هنگامی رخ می دهد که افراد تهدید شده به روش “مراحل جداگانه” در اینترنت جستجو می‌کنند (Greving & Sassenberg، ۲۰۱۵؛ Greving et al. 2015).

این تحقیقات نشان دادند افراد تحت تهدید، لینکهای مثبت بیشتری را انتخاب کرده و صفحات وب با مطالب مثبت را به مدت طولانی تر مطالعه می کنند. به نظر می رسد افراد تحت تهدید به این روش با وضعیت منفی خود مقابله می کنند.

اگر چه ما تحلیل را به صورت جداگانه برای سوگیری مثبت در “انتخاب لینک ها” و “مرور صفحات وب”، اجرا کردیم، یافته های ما اشاره به یک فرآیند مشابه دارند. هر دو، انتخاب پیوندهای مثبت و مرور صفحات مثبت و توجه به اطلاعات مثبت است. بنابراین، یافته های ما نشان می دهد که تهدید تنها بر مراحل جداگانۀ جستجوی اینترنتی تاثیر نمی گذارد، در عوض، نشان می دهند که تهدید، بر فرآیند کلی جستجو در اینترنت تاثیر دارد.

نتایج کنونی با تحقیق در مورد تاثیر تهدید بر “پردازش اطلاعات” نیز سازگار است (Jonas et al.، ۲۰۱۴؛ Rothermund، ۲۰۱۱؛ Rothermund et al.، ۲۰۰۸، ۲۰۱۱). افرادی که تحت تهدید قرار می گیرند، توجه بیشتری به اطلاعات مثبت نسبت به افراد غیر تهدید شده دارند که در راستای اصل مقابله با مقررات است (Rothermund، ۲۰۱۱).

 

قدرت، محدودیت، و تحقیقات آینده

ما ابتدا “تهدید” را با چالش و “وضعیت خنثی” که قبلا به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفته بود مقایسه کردیم (Greving & Sassenberg، ۲۰۱۵؛ Greving et al.، ۲۰۱۵). وضعیت چالش و وضعیت خنثی در زمان سرچ اینترنتی مانند هم هستند.

احتمالا، احساس توانایی پاسخ‌دهی مناسب به خواسته‌ها در رفتار فرد هنگام جستجو در اینترنت تاثیر به سزایی دارد، اما این در مورد نه بسیاری از خواسته ها صادق نیست. این نتایج ممکن است موضوع تحقیقات بعدی باشد.

این مطالعه با محدودیت هایی روبرو بوده است. اول، به دلایل اخلاقی، ما تهدید در حوزه سلامت را دستکاری نکردیم، گرچه دستکاری در جامعه آماری کاملا برای ما ممکن بود و در صورت دستکاری،نتایج مورد علاقه ما بیشتر به دست می آمد. برای مثال موضوع اهدای عضو زنده، نمونه ای مناسب از موضوع مرتبط با سلامتی است که به طور فزاینده ای در اینترنت جستجو می شود (Fox، ۲۰۱۱؛ Fox & Duggan، ۲۰۱۳؛ Morahan-Martin، ۲۰۰۴).

تحقیق تجربی: گرایش فرد در موقعیت تهدید طی جستجوی اینترنتی، (قسمت اول)

دیدگاه شما چیست؟

Your email address will not be published.