مقاله فناوری

ابتدایی‌ترین اصول برای والدین دیجیتالی در تربیت فرزندان

امروزه والدین نسبت به نسل‌‎های گذشته با پیچیدگی بیشتری در تربیت فرزندان خود روبرو هستند. علاوه بر این اینترنت، تلفن‌های همراه و سایر اشکال فناوری نه تنها نیاز به فکر کردن را بیشتر کرده بلکه به سرعت بیشتری در تغییر نیاز است. رسانه‌های اجتماعیِ جدید هر روز به‌روز می‌شوند، برنامه‌ها مانند علف‌های هرز ظاهر می‌شوند و دسترسی به آن‌ها همیشه موجود است. به روز بودن در مورد همۀ برنامه‌ها و اَپ‌ها و یا کنترل همۀ آن‌ها تقریباً غیرممکن است. با این حال، درحالی‌که به نظر می‌رسد ساده‌ترین کار بالا بردن دست‌ها به نشانۀ تسلیم باشد، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که تا آنجا که می‌توانید دانش خود را در دنیای دیجیتال بالا ببرید. ممکن است قادر به رصد همه چیز نباشید، اما گاهی اوقات کلید ماجرا این است که فقط کاری کنی این‌طور به نظر بیاید که در همه موارد مسلط هستید.

فهرست نگرانی‌های “والدین دیجیتالی” طولانی است، اما در اینجا برخی از اصول اولیه اطلاعات، نکات و منابع برای همه آن‌ها را ذکر می‌کنیم.

صفحه نمایش

زمانی که بچه‌ها پشت صفحه‌نمایش نشسته‌اند کنترل آن‌ها آسان است زیرا شما در هر حال با توجه به اهداف مختلف امنیتی، مراقب آن‌ها هستید. اینجا مهم‌ترین نگرانی عبارت است از مدت و کیفیت زمان سپری شده توسط آن‌ها پشت مانیتور. آکادمی آمریکایی اطفال مدت‌هاست که محدودیت‌های زمانی را در مورد زمان صرف شده پشت مانیتور توسط نونهالان و کودکان تعریف کرده که شامل حالت‌های ۱- تعاملی و سازنده یا ۲- انفعالی است. زمان انفعالی(۱) در مورد برنامه‌های تلویزیون، ویدیو یا فیلم بر روی مانیتورهای بزرگ یا روی دستگاه‌هایی مانند تبلت و لپ‌تاپ تماشا می‌شود. زمان صفحه‌نمایش تعاملی(۲) شامل بازی‌های ویدئویی یا فعالیت‌ فیزیکی همراه با صفحه‌نمایش و یا یادگیری برنامه‌های کامپیوتری می‌شود و در مقابل زمان سازنده(۳) صرف طراحی سایت، نوشتن موسیقی دیجیتال، برنامه‌نویسی و غیره می‌شود. بدیهی است ‌این فعالیت‌ها ماهیت‌های متفاوتی دارند. تا زمانی که آکادمی آمریکایی اطفال دستورالعمل‌های جدیدی در مورد زمان مانیتورینگ ارائه ندهد، والدین باید در مورد تعیین فعالیت‌هایی که بچه‌ها از آن بیشتر استفاده می‌کنند با عقل سلیم خودشان تصمیم بگیرند. به عنوان مثال، بچه‌ها ممکن است از بازی‌های فیزیکی و برنامه‌ها در روزهای بارانی یا زمانی که خارج از خانه بسیار سرد است استفاده کنند.

نکات
  • با بچه‌های خود صحبت کنید که در حال انجام چه‌کاری هستند و به آن‌ها در تماشای ویدئوهای آنلاین و ایجاد تعادل بین فعالیت‌های اجتماعی و بازی‌های استراتژی/ پازل، فعالیت‌های تناسب‌اندام، پیگیری‌های سازنده و کاهش زمان انفعال و اختصاص دادن زمانی برای آرامش کمک کنید.
  •  به بچه‌هایتان کمک کنید در مورد مقدار زمانی که صرف خیره شدن به صفحه‌نمایش می‌کنند، فکر کنند و آن‌ها را تشویق کنید به خود استراحت بدهند و چیزهای دیگر را هم امتحان کنند. یکی از بهترین ابزارهایی که می‌توانید به آن‌ها بدهید این است به آن‌ها توانایی خود کنترلی زمانی بدهید.
  • محدودیت مناسب برای زمان صرف شده روبروی صفحه‌نمایش وضع کنید. بچه‌های شما در حال تماشای شما و یادگیری از شما هستند!

ارگونومی

 موضوعی است که مردم اغلب در مورد آن فکر نمی‌کنند، ارگونومی در واقع یک نگرانی واقعاً مهم است زیرا بچه‌ها بیشتر و بیشتر وقت صرف استفاده از دستگاه‌ها، بازی کردن بازی‌های ویدئویی و تماشای صفحه‌نمایش می‌کنند. ارگونومی علم طراحی محیط کاری است که به شما می‌گوید چگونه باید صفحه‌نمایش / مانیتور خود را برای از بین بردن فشار بر گردن خود تنظیم کنید، یا چگونه بازوان خود قرار دهید تا از آسیب‌های استرس‌زای دائمی در هنگام استفاده از ماوس برای مدت زمان طولانی جلوگیری کنید. اما هدف نهایی این است که فضای راحتی برای خانواده‌تان ایجاد کنید.

نکات
  • از نشستن به‌طور منظم پرهیز کنید. یک تایمر را تنظیم کنید و برای بچه‌ها وقفه‌هایی برای تمرین بدنی سریع در نظر بگیرید.
  • بچه‌ها را تشویق کنید هنگام استفاده از رایانه در وضعیت خوبی قرار گیرند.
  • یک ایستگاه کامپیوتر برای کل اعضای خانواده خود با مبلمان مناسب برای اعضای مختلف خانواده تنظیم کنید.

دسترسی به اینترنت

 هنگامی‌که بچه‌ها دسترسی بیشتری به اینترنت دارند، اوضاع حتی پیچیده‌تر می‌شود. این همان زمانی است که باید نگران آنچه می‌بینند و می‌خوانند باشید. درحالی‌که آزادی آن‌ها را برای کشف محتوای متنوع برای یادگیری بیشتر فراهم می‌کنید، آن‌ها را از خواندن مطالب نامناسب بازدارید، و پس از آن باید به آن‌ها در مورد پست کردن اطلاعات قابل‌شناسایی در فضای مجازی آموزش دهید و به آن‌ها بیاموزید که همه کسانی که آنلاین با آن‌ها آشنا می‌شوند هویت واقعی خود را بر ملا نمی‌کنند و از قلدری آنلاین، چه قلدر باشند چه قربانی آن، اجتناب ‌کنند.

نکات
  • از فیلتر اینترنت یا مرورگر وب امن(برای بچه‌های کم سن تر) برای کمک به کاهش محتوای نامناسب استفاده کنید، اما به هیچ وجه برای محافظت از بچه‌های خود صرفاً به این اقدامات تکیه نکنید.
  • یک قرارداد با هم در مورد اینکه چه چیزی قابل‌قبول است و چه چیزی نیست بنویسید. اطمینان حاصل کنید حتماً که شامل برخی اصول نظارتی شما برای ایجاد اعتماد متقابل باشد.
  • به کودکان عادات وبگردی‌، از جمله دانلود نکردن فایل‌ها و یا کلیک نکردن بر روی لینک‌های تصادفی را آموزش دهید.
  • فراموش نکنید که دستگاه‌های تلفن همراه، سیستم‌های بازی و حتی تلویزیون‌ها و دستگاه‌های استریم ویدئو، همه دسترسی‌های بدون فیلتر به اینترنت را فراهم می‌کنند.

 دستگاه‌های موبایل

هنگامی‌که بچه‌ها شروع به لذت بردن از استقلال بیشتر در سنین بالاتر می‌کنند – رفتن به خانه از مدرسه، ماندن در خانه‌های دوستان، صرف زمان در فعالیت‌های خارج از برنامه – زمان مناسبی برای تهیه یک تلفن همراه برای آن‌هاست. بسیاری از بچه‌ها تا همین زمان تبلت دارند. دستگاه‌های موبایل مجموعه‌ای جدید از چالش‌ها را فراهم می‌کنند، زیرا نظارت بر فعالیت‌ها دشوارتر می‌شود و بچه‌ها دسترسی بیشتری به اینترنت و رسانه‌های اجتماعی دارند. با این حال، مهم‌ترین مسئله این است که بچه‌ها در این زمان قادر به برقراری ارتباط، مرور و اشتراک‌گذاری مطلب حتی در زمان غیبت شما هستند. این احساس آزادی اضافی می‌تواند رفتارهای خطرناک و نامناسب بیشتری را به همراه داشته باشد، زمان عالی برای بازبینی سیاست‌های اینترنتی شما در مورد بچه‌ها، در زمان دادن تلفن همراه به آن‌ها است.

نکات
  •  تمام دستگاه‌ها را قبل از خواب جمع‌آوری و خاموش ‌کنید. آن‌ها را در یک مکان مرکزی یا در صورت لزوم در اتاق خواب والدین ذخیره و باطری آن‌ها را به طور همزمان شارژ کنید تا بر اساس زمان تمام شدن باطری بتوانید اقدامات بعدی را زمان‌بندی کنید.
  •  به بچه‌ها کمک کنید خطرات جنسیتی و سوءاستفاده جنسی را درک کنند. آن‌ها را آموزش دهید تا رفتار نامناسب نسبت به خود را به شما یا یکی دیگر از بزرگ‌سالان گزارش دهند.
  • موبایل دادن به بچه‌ها را با تلفن‌های خالی و بدون هیچ برنامه‌ای شروع کنید. هنگامی‌که آن‌ها در مورد این دستگاه‌ها مسئولیت‌پذیری خود را نشان می‌دهند، تلفنشان را به یک تلفن گران‌تر ارتقا دهید.

رسانه‌های اجتماعی

اولین چیزی که باید در  این مورد بدانید این است که یک قانون به نام کوپا (COPPA) وجود دارد که طبق آن شرکت‌ها نمی‌توانند اطلاعات شخصی را از بچه‎های زیر ۱۳ سال بدون تأیید رسمی از طرف  والدین یا سرپرست جمع‌آوری کنند. به همین دلیل است که بچه‌ها مجاز به پیوستن به سایت‌های رسانه‌های اجتماعی نیستند اما این به هر حال جای هشدارها راجع به حریم خصوصی را نمی‌گیرد و این قانون صرفاً برای جلوگیری از جمع‌آوری اطلاعات و بازاریابی از طریق کودکان بدون رضایت والدین است. به طور کلی نتیجۀ این قانون مثبت است زیرا اکثر بچه‌های زیر ۱۳ سال برای پیامدهای ایمنی و اجتماعی درازمدتِ آنچه که آن‌ها در اینترنت انجام می‌دهند، آمادگی ندارند. درحالی‌که موارد استثنائی(والدین کودکی مستقر در خارج از کشور باشند یا پدربزرگ و مادربزرگ در گوشۀ دیگری از دنیا ساکن‌اند) وجود دارد، اما اکثر بچه‌ها نیازی نیست و نباید از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنند، حتی اگر دوستانشان این کار را انجام دهند. شکستن قوانین با نادیده گرفتن محدودیت‌های سنی یا دروغ گفتن در مورد سن، ممکن است شما را بعدها بسیار پشیمان کند. اگر قصد دارید در این مورد به جلو حرکت کنید، یا اگر بچه‌های شما به سن هیجانات نوجوانی رسیده‌اند، همه رسانه‌های اجتماعی که در آن فعالیت می‌کنند را بشناسید و اطلاعات ورود به آن‌ها را به دست بیاورید، با بچه‌های خود در مورد اقدامات احتیاطی ایمنی صحبت کنید(نگاه کنید به نکات زیر)، و بهترین کارهایی را که می‌توانید انجام دهید.

در نهایت، بچه‌های شما چیزهایی(پست‌ها، رفتارها و حساب‌ها) را از شما پنهان می‌کنند. مهم نیست که چقدر خوب و شیرین هستند، این یک بخش عادی از رشد انسان است، درست مثل زمزمه درگوشیِ اسرار با دوستان. هرچه زودتر این را قبول کنید مشکلات کمتری خواهید داشت و به شما امکان می‌دهد که فعالیت بیشتری داشته باشید.

نکات
  •   با بچه‌هایتان درباره رسانه‌های اجتماعی صحبت کنید. شاید از آن‌ها بخواهید برای آموزش در مورد شبکه مورد علاقه خود مقاله‌ای بنویسند. این نه تنها آن‌ها را توانمند می‌سازند، بلکه به شما کمک می‌کند تا بدانید که چرا از آن لذت می‌برند و چگونه از آن استفاده می‌کنند.
  • به‌طور عمدی سعی نکنید بچه‌هایتان را خجالت‌زده یا تحقیر کنید؛ این پیام خوبی در مورد رفتار مناسب ارسال نمی‌کند و چیزی نیست که شما بعداً بتوانید آن را جبران کنید.
  • در مورد آنچه خود به صورت آنلاین به اشتراک می‌گذارید، چه به لحاظ آنچه بچه‌ها می‌توانند ببینید و چه آنچه در مورد آن‌ها می‌گویند، تفکر کنید.
  • قلدری سایبری و سایر رفتارهای آنلاین نامناسب را جدی بگیرید.

منبع: verywellfamily

پی‌نوشت

۱- Passive

۲- Interactive

۳- constructive

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا