مقاله فناوری

آسیب تکنولوژی بر سلامت چشم

بر خلاف تصور عموم مردم، اختلالات بینایی و مشکلات چشم فقط در صورت کهولت سن، مشکلات مادرزادی و اتفاقات پیش بینی نشده رخ نمی دهد. اگر در طول زندگی خود از زندگی سلامتی برخوردار باشید. می توانید سلامت چشم خود را حفظ کنید. این مقاله به منظور کمک به حفظ سلامت چشم و بررسی چگونگی آسیب تکنولوژی به سلامت چشم، تهیه شده است.

سلامت چشم
نکات کاربردی در حفظ سلامت چشم

میزان استفاده افراد از صفحات نمایش

امروزه معمولا اکثر افراد به دلیل کار و یا تفریح زمان زیادی را صرف استفاده از تکنولوژی می کنند. افراد دیگری که دچار اختلالات بینایی حاصل از تکنولوژی می شوند. افرادی هستند که وقت آزاد آنها بسیار زیاد است و بیشتر روز خود را درون خانه می گذرانند، این افراد برای سرگرم کردن خود به سمت تلفن های همراه جذب می شوند. سلامت چشم این افراد در معرض خطر جدی است. شاید به طور کلی دیگر افراد خیلی به تماشای تلویزیون نپردازند. اما با توجه به آمار جهانی اکثر انسان ها روزی ۵ الی ۱۰ ساعت از روز خود را صرف تماشای صفحات نمایش می کنند.

آسیب های صفحه نمایش به بینایی

حتی افراد بزرگسالی که به نوعی به گوشی های همراه خود اعتیاد دارند. سلامت چشم خود را بیشتر در معرض خطر قرار می دهند. به طور کلی می توان گفت افرادی که در طول روز بیشتر از حد استاندارد و اصولی از تلفن همراه، رایانه و یا تلویزیون استفاده می کنند. سلامت چشم آنها بیشتر از سایر افراد در خطر است.

تکنولوژی و ضعف بینایی در کودکان

اگر به این موضوع دقت کرده باشید. بچه هایی که به طور روزانه و در زمان های بلند از تلفن همراه والدین برای بازی و یا تماشای کارتون استفاده میکنند. بیشتر از سایر کودکان به استفاده از عینک نیاز پیدا میکنند.

سلامت چشم

پیشگیری از ضعف بینایی هنگام استفاده از تکنولوژی

  1. فاصله گوشی همراه و چشم: اگر حفظ سلامت چشم تان، دغدغه ای نگران کننده برای شما است. هنگام استفاده از تلفن همراه، سعی کنید آن را در فاصله ۴۵ تا ۵۰ سانتیمتری چشم هایتان نگه دارید. شاید ابتدا کمی اذیت شوید و برای شما سخت باشد. اما انسان به هر شرایطی عادت می کند. شما نیز پس از مدتی به این فاصله عادت خواهید کرد.
  2. اندازه نوشته های تلفن همراه: سعی کنید اندازه فونت نوشته تلفن همراه خود را بزرگ کنید. این کار علاوه بر جلوگیری از خستگی چشم موجب می شود تا، با رعایت فاصله اصولی کمتر برای دیدن نوشته ها اذیت شوید.
  3. فاصله گوشی همراه و چشم: اگر حفظ سلامت چشم تان، دغدغه ای نگران کننده برای شما است. هنگام استفاده از تلفن همراه، سعی کنید آن را در فاصله ۴۵ تا ۵۰ سانتیمتری چشم هایتان نگه دارید. شاید ابتدا کمی اذیت شوید و برای شما سخت باشد. اما انسان به هر شرایطی عادت می کند. شما نیز پس از مدتی به این فاصله عادت خواهید کرد.
  4. اندازه نوشته های تلفن همراه: سعی کنید اندازه فونت نوشته تلفن همراه خود را بزرگ کنید. این کار علاوه بر جلوگیری از خستگی چشم موجب می شود تا، با رعایت فاصله اصولی کمتر برای دیدن نوشته ها اذیت شوید.
  5. نور تلفن همراه: هنگام استفاده از تلفن همراه سعی کنید نور صفحه گوشی را کم کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که، این کار را زمانی انجام دهید که نور اطراف شما برای دیدن صفحه گوشی کافی است. در اتاق های تاریک و با نور کم اینکار را انجام ندهید.
  6. هنگام استفاده به چشم ها اجازه استراحت بدهید.
  7. در زمان استفاده از گوشی بیشتر از حالت طبیعی پلک بزنید.
  8. از محافظ صفحه نمایش ضد بازتاب برای تلفن همراه خود، استفاده کنید.
  9. صفحه تمیز: همیشه صفحه گوشی خود را تمیز نگه دارید. تا همه چیز را واضح ببینید. در این صورت دیگر نیاز نیست برای خواندن و دیدن صحنه خیلی دقت کنید.
سلامت چشم
رابطه تلفن همراه و سلامت چشم

مواد کاربردی در حفظ سلامت چشم

وجود موادی مانند روی، مس، اسید های چرب امگا سه، ویتامین c، ویتامین E، لوتئین، زاگزانتین و بتاکاروتن از مواد محافظت و تقویت کننده چشم هستند. استفاده از این مواد می تواند روند پیری چشم را برای زمان طولانی به تعویق بی اندازد.

علایم به خطر افتادن سلامت چشم

  • احساس تاری دید و واضح نبودن تصاویر
  • احساس در حرکت بودن تصاویر ثابت.
  • دیدن نور زیاد و به یکباره در تصاویر ثابت
  • تغییرات متغیر در میزان وضوح تصاویر
  • احساس سر درد و سرگیجه هنگام تماشا کردن و دیدن تصاویر

روش های محافظت از سلامت چشم

برای حفظ سلامت چشم خود می توانید از روش های مختلفی بهره برداری کنید. این روش ها عبارتند از:

  1. اگر از لنز استفاده می کنید، حتما قبل از استفاده به طور کامل دست و صورت خود را بشویید. تا از آلودگی های محیطی پاک شوند.
  2. از تماس دست های آلوده با چشم خود جدا خودداری کنید.
  3. در صورت وجود آفتاب های تیز، حتما از عینک های آفتابی استاندارد استفاده کنید.
  4. اگر سیگار مصرف می کنید. هر چه سریع تر اقدام به ترک کردن، آن کنید.
  5. استفاده زیاد و می توان گفت روزانه، با زمان های طولانی از لنز های زیبایی که، فقط جنبه زیبایی دارند، برای حفظ سلامت چشم خود پرهیز کنید.
  6. فاصله مجاز و استاندارد چشم و رایانه را، هنگام کار با رایانه حتما رعایت کنید.
  7. هنگام استفاده از رایانه هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، چند دقیقه به چشم های خود اجازه استراحت بدهید.

رابطه حفظ سلامت چشم با تغذیه مناسب

ویتامین و مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت چشم در برخی از خوراکی ها به طور غنی و کامل موجود است. که این خوراکی ها عبارتند از :

  1. آب: آب یکی از مهمترین مواد خوراکی است که زندگی انسان به شدت به آن وابسته است. این خوراکی اعجاب انگیز برای تمام اعضای بدن انسان و حتی بیماری های روحی انسان تاثیر گذار است. مصرف زیاد آب در طول روز، باعث جلوگیری از خشک شدن چشم می شود.
  2. گوشت گاو و گوساله: یکی از موادی که می تواند کاهش بینایی در اثر بالا رفتن سن را به تعویق بی اندازد، روی است. که این ماده را می توانید در مقدار فراوان در گوشت گاو یافت کنید. از طرفی روی کمک می کند تا کله های زرد رنگ در شبکیه چشم که، سرشار از روی است، مشاهده نشود.
  3. تخم مرغ: لوتئین و زاگزانتین دو ماده ی مهم در کنترل کاهش دید و حفظ سلامت چشم در سنین بالا هستند. تخم مرغ منبعی کامل از این دو مواد مهم است.
  4. هویج: تقریبا تمام افراد این را شنیده اند که، هویج بخور تا چشم هایتان ضعیف نشود. باید عنوان کرد که این حرف کاملا صحیح است. هویج منبعی غنی از ویتامین A و بتاکاروتن است. این ویتامین نقش بسیار مهمی در سلامت شبکیه چشم دارد. از طرفی بدن برای ساخت این ویتامین نیاز به بتاکاروتن دارد.
  5. سیب زمینی های شیرین: سیب زمینی منبع غنی از ویتامین E است.
  6. سبزیجات تازه با برگ های سبز: ویتامین C لوتئین و زاگزانتین در سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج به فراوانی یافت می شود.
  7. استفاده از مرکبات: استفاده از پرتغال، لیمو ترش و گریپ فرود، می تواند به فرد در حفظ سلامت چشم بسیار کمک کند. ویتامین c موجود در این خوراکی ها از آسیب های جدی به چشم در سنین بالا جلوگیری می کند.
  8. دانه، حبوبات و آجیل ها: دانه هایی مانند تخم کتان سرشار از امگا سه هستند. حبوبات و آجیل ها نیز دارای اسید های چرب امگا سه هستند. که در طولانی مدت به حفظ سلامت چشم انسان کمک میکند. مانند بادام زمینی، بادام هندی، عدس و…
  9. ماهی: به طور کلی ماهی ها منبع اصلی و غنی اسید های چرب امگا سه هستند. اما برخی از آنها امگا سه بیشتری در خود دارند. مانند ماهی سالمون، ماهی قزل الا، شاه ماهی، ماهی تن و… که در حفظ سلامت چشم تاثیر چشم گیری دارند.
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا