مطالب قدیمی

مرور بر رسانه های ۲ ام بهمن ماه

تمامی برنامه‌های تسلیحاتی اصلی آمریکا در مقابل حملات سایبری آسیب‌پذیر هستند

تمامی برنامه‌های تسلیحاتی اصلی آمریکا در مقابل حملات سایبری آسیب‌پذیر هستند
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم ، در همان روزی که “باراک اوباما” رئیس جمهور آمریکا بر اهمیت مقابله با حملات سایبری صحبت می‌کرد، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که تقریبا همه برنامه تسلیحاتی آمریکا که سال گذشته آزمایش شده با “آسیب پذیری چشمگیری” در مقابل این اقدامات مخرب مواجه است.”میشائیل گلیمور” مدیر آزمایش تسلیحات پنتاگون گفت که مدیران برنامه‌ها در حال کار بر این موضوع هستند تا مشکلات ایجاد شده در سال‌های گذشته را حل کنند.گلیمور در گزارش ۳۶۶ صفحه‌ای خود نوشت: حملات سایبری جدی‌ترین تهدید برای نیروهای ارتش آمریکا در هوا، زمین، دریا و زیر دریا تبدیل شده‌اند.
فیس‌بوک با مطالب هجو برخورد می‌کند

فیس‌بوک با مطالب هجو برخورد می‌کند
به گزارش رسانه سی نت فیس‌بوک در جدیدترین به‌روز رسانی خود سیاستی را پیش گرفته که منتشرکنندگان مطالب هجو و خبرهای دروغین کمتر در این شبکه دیده شوند. فیس‌بوک با جمع‌آوری و بررسی نظرات کاربران و رفتارهای آن‌ها نسبت به پست‌های مختلف، تصمیم گرفته که تا جای ممکن از پست‌های هجو، خبرهای دروغین که برای دست‌انداختن دیگران منتشر می‌شوند و اسکم‌ها جلوگیری کند. به گزارش سی‌نت، فیس‌بوک در یک پست وبلاگی با اشاره به این خواسته کاربران، گفته که آن‌ها می‌توانند در به‌روز رسانی جدید، از امکان گزارش کردن چنین لینک‌هایی به عنوان «لینک دروغین» استفاده کنند و اگر تعداد گزارش‌ها زیاد شود، این شبکه اجتماعی به آن‌ها ترتیب اثر خواهد داد.

facebook-economic-impact

فیس‌بوک؛ پشتیبانی از ۴.۵ فرصت شغلی در دنیا
فیس‌بوک برای بیشتر ١.٣ میلیارد کاربر آن، ابزاری برای سرگرمی و یا ارتباط گرفتن با دیگران است، اما یک گزارش تازه نشان می‌دهد این شبکه اجتماعی تاثیری بزرگ بر اقتصاد جهانی گذاشته است. به گزارش رسانه سی نت شرکت Deloitte گزارشی در ٣۵ صفحه منتشر کرده است و به بررسی تاثیر فیس‌بوک بر اقتصاد جهانی در سال ٢٠١۴ پرداخته است. این گزارش به تفصیل، سه حوزه تاثیر فیس‌بوک بر بازار (از طریق تبلیغات کالا و خدمات، توسعه دهنده‌گان اپلیکیشن‌ها و تاثیر جانبی بر زندگی مردم) را بررسی کرده است. تاثیر اقتصادی فیس‌بوک بر چند کشور و منطقه جهان به تفکیک منتشر شده است و در مجموع دو عدد مهم را به مخاطبان گزارش عرضه می‌کند. نخست این‌که فعالیت فیس‌بوک در سال ٢٠١۴ موجب افزوده شدن ٢٢٧ میلیارد دلار بر حجم گردش اقتصادی در جهان شده است و دیگری این‌کهاین شبکه اجتماعی به صورت مستقیم و غیر مستقیم به ایجاد ۴.۵ میلیون فرصت شغلی جدید در دنیا تاثیر مثبت گذاشته است.

از «جنگ»، چه چیزی را باید نمایش داد؟

از «جنگ»، چه چیزی را باید نمایش داد؟
باید هنگام نشرِ تصاویر، فیلم‌ها و اخبارِ جنگ، به این مهم توجه کنیم که مخاطبان ممکن است جنگ و کشته‌شدنِ انسان‌ها را برای رسیدن به آرمان‌های‌شان، «مفید» و «قهرمانانه» تلقی کنند و این تلقی، چیزی است که آتشِ جنگ را شعله‌ورتر می‌کند. کاربران توییتر و فیس‌بوک و شهروند-خبرنگاران نیز در واکنشِ نخستین و احساسیِ خود نسبت به جنگ و کشتار، خود را دست و پا بسته می‌بینند و چون پشتِ شناسه‌های اینترنتی، کاری از دست‌شان ساخته نیست، به نشرِ تصاویرِ ناگوار و خون‌آلودِ جنگ روی می‌آورند. تصاویر آن‌ها (متن)، «خشونتِ» جنگ را نمایش می‌دهد، نه «پوچیِ» آن را. نکته این‌جا است که باید میانِ خشونتِ جنگ و پوچی و بی‌هودگیِ آن، تمایز شناخت و در رسانه‌ای‌کردنِ جنگ‌ها، به جای تمرکز روی «خشونتِ» رخ‌داده، این «خبرِ داغ» را منتشر کرد که «جنگ در مقابل زیان‌ها و کشته‌های پُرشمارش، هیچ سودی برای هیچ کدام از طرفین، نداشته‌است».

وقتی اینستاگرام اسپانسر زنان و دختران محجبه می‌شود
وقتی اینستاگرام اسپانسر زنان و دختران محجبه می‌شود
کمپین‌های مدعی ترویج حجاب با برچسب «اسلام»، «زن مسلمان» و «حجاب زیبا» اقدام به جذب و تشویق دختران محجبه برای انتشار تصاویر خود در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، به تازگی چندین کمپین در شبکه‌های اجتماعی راه اندازی شده است که از زنان محجبه می‌خواهد با هدف معرفی و تبلیغ حجاب و پوشش اسلامی تصاویر خود را منتشر کنند. هرچند این رویکرد نسبت به حجاب و زن مسلمان تاکنون نتوانسته در میان بانوان محجبه که اعتقاد راسخ به مبانی دین مبین اسلام دارند جایی برای خود باز کند اما هستند دخترانی که با تبلیغات رسانه‌ای جذب این کمپین‌های انحرافی شده و تصاویر شخصی خود با حجاب اسلامی را به راحتی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده و به نمایش می‌گذارند. شبکه‌های اجتماعی که از سوی افراد معلوم الحال ایجاد شده همسو با تمایلات درونی افراد است، همین امر نیز دلیل مهم موفقیت آنها تاکنون بوده است. باید در نظر داشت میل به خودنمایی نیز بنا به مصالحی در سرشت زن نهاده شده است که باید در مسیر صحیح به کارگرفته شود. کمپین‌های مدعی ترویج حجاب با برچسب «#اسلام»، «#زن مسلمان» و «#حجاب زیبا» اقدام به جذب و تشویق دختران محجبه برای انتشار تصاویر خود در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند؛ تصاویری که قرار است برای ترویج اسلام و پوشش زن مسلمان در مقابل نگاه نامحرمان قرار گیرد. اما دیدگاه اسلام در این زمینه چیست؟! قرآن کریم، زن و مرد مومن را به کم نگریستن مأمور ساخته است: «قل للمومنین یغضوا من أبصارهم و یحفظوا فروجهم ذلک أزکى‏ لهم ان الله خبیر بما یصنعون؛ به مردان با ایمان بگو: دیده فرونهند و پاکدامنی ورزند که این برای آنان پاکیزه‌تر است؛ زیرا خدا به آنچه می‌کنند، آگاه است». (سوره نور-آیه ۳۰) دین مبین اسلام زنان را از خودنمایی نهی می‌کند اما دیدگاه‌های انحرافی کمپین‌هایی از این دست براین است که همان میزان که انتشار تصاویر برهنه زنان در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی موجب گسترش بی‌حجابی می‌شود، انتشار تصاویر زنان محجبه نیز می‌تواند به گسترش پوشش اسلامی منجر شود که البته در این نوع نسخه‌پیچی غیر همسو اما یکسان می‌توان رد پای اسلام آمریکایی به تعبیر امام خمینی(ره) و تشیع انگلیسی به تعبیر مقام معظم رهبری را مشاهده کرد.

بدترین گذرواژه‌های سال ۲۰۱۴ کدام‌ها بودند؟
بدترین گذرواژه‌های سال ۲۰۱۴ کدام‌ها بودند؟
باز هم یک خبر شوکه‌کننده دیگر! با وجود این همه گزارش و مقاله و برنامه‌های صوتی تصویری درباره امنیت در دنیای کامپیوتر، گذرواژه ۱۲۳۴۵۶ مقام اول رمزهای عبور در سال ۲۰۱۴ را کسب کرده است! به گزارش سی‌نت و طبق آمار منتشر شده توسط SplashData، میزان بی‌دقتی کاربران در گزینش رمز عبور نسبت به سال ۲۰۱۳ میلادی چندان تغییری نکرده و دست هکرها همچنان برای نفوذ به حساب‌های این عده باز است. با این حال مارک بورنت متخصص امنیت آنلاین که در این تحقیق مشارکت داشته، می‌گوید جای خوش‌وقتی است که تنها ۲.۲ افرادی که گذرواژه‌های آن‌ها افشا شده، از این رمزها استفاده کرده‌اند و بقیه کلمات متفاوتی به کار گرفته بودند. تجربه نشان داده که طیف گسترده‌ای از کاربران ایرانی نیز از رمزهایی استفاده می‌کنند که به راحتی قابل حدس‌زدن هستند. بسیاری از ایرانیان گذرواژه‌هایی مانند شماره تلفن همراه، نام فرزند، سال تولد و شماره اتومبیل، کارت ملی و حتی نام خود را استفاده می‌کنند.

کسب و کاری به نام برگزاری همایش
کسب و کاری به نام برگزاری همایش
علی شمیرانی – ای کاش می‌توانستیم تعداد همایش‌هایی که در سال در کشور برگزار می‌شود را بدانیم. ای کاش می‌توانستیم میزان هزینه برای همایش‌هایی که در طول سال برگزار می‌شود را بدانیم. و ای کاش می‌شد بدانیم از نظر میزان برگزاری همایش در دنیا چندم هستیم. به راستی فلسفه برگزاری همایش‌ها در کشور و مشخصا حوزه ICT چیست؟ بسیاری از این همایش‌ها هیچ خروجی و دستاوردی نداشته و حتی یک صفحه مطلب با ارزش از اختتامیه آنها و آن چه به دست آمد هم منتشر نمی‌شود. اگر نگوییم تمام همایش‌های حوزه ICT در این حد است، شاید به جرات بتوان گفت بالغ بر ۹۰ درصد آنها از جنس همایش‌های بی‌دستاوردی هستند که هیچ عایدی برای کشور که پیشکش، حتی برای حضار نیز نداشته و چیزی به دانش ایشان اضافه نمی‌کند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا