مطالب قدیمی

مثالی از کاربرد داده کاوی

اغلب تجارت ها به تصمیم گیریهای استراتژیک و یا اتخاذ خط مشی های جدید برای خدمت رسانی بهتر به مشتریان نیاز دارند . به عنوان مثال فروشگاهها آرایش مغازه خود را برای ایجاد میل بیشتر به خرید مجدداً طراحی می کنند. این مثال به داده هایی در مورد رفتار مصرفی گذشته مشتریان برای تعیین الگوهایی به وسیله داده کاوی، نیاز دارند. برای روشن تر شدن مسئله می توان مثال را اینگونه بیان کرد که در یک فروشگاه زنجیره ای پس از داده کاوی مشخص میشود که درصدی از مشتریان خرید تلویزیون ، میز تلوزیون و گلدان کریستالی را هم در همان روز و بعد از خرید تلوزیون میخرند .مدیر فروشگاه می تواند بلافاصله دستوراتی صادر کند که براساس مدلهای تلوزیون موجود میزهایی و براساس مدل میزها گلدانهای کریستالی برای فروش سفارش داده شود و غرفه های جنبی غرفه تلویزیون را به میز و گلدان کریستالی اختصاص دهد.

مطمئنا حتی پس از مدت کوتاهی سود حاصل از این بخش از فروشگاه به طور قابل ملاحضه ای ترقی خواهد کرد.در واقع ابزار داده کاوی، داده را می گیرد و یک تصویر از واقعیت به شکل مدل می سازد، این مدل روابط موجود در داده ها را شرح می دهد.

برای بهبود بهره وری از یک فروشگاه داده کاوی از داده های انبار داده ، مدل هایی را ارائه میدهد که بیانگر این هستند که چه محصولات یا خدماتی، به چه مشتریانی، در چه زمانی و از طریق چه کانالی عرضه شود. بیشتر شرکتها، بانکهای داده ای عظیمی شامل داده های بازاریابی، منابع انسانی و مالی را دارا هستند. بنابراین، سرمایه گذاری در زمینه انبار داده، یکی از اجزای حیاتی در استراتژی مدیریت ارتباط با مشتری است.

رابطه مشتری با زمان تغییر می کند و چنانچه تجارت و مشتری درباره یکدیگر بیشتر بدانند این رابطه تکامل و رشد می یابد . چرخه زندگی مشتری چارچوب خوبی برای به کارگیری داده کاوی در مدیریت ارتباط با مشتری فراهم می آند .

در بخش ورودی داده کاوی، چرخه زندگی مشتری میگوید چه اطلاعاتی در دسترس است و در بخش خروجی آن، چرخه زندگی می گوید چه چیزی احتمالاً جالب توجه است و چه تصمیماتی باید گرفته شود . داده کاوی می تواند سودآوری مشتری های بالقوه را که می توانند به مشتریان بالفعل تبدیل شوند، پیش بینی کند و اینکه تا چه مدت به صورت مشتریان وفادار خواهند ماند و چگونه احتمالاً ما را ترک خواهند آرد.

بعضی از مشتریان مرتباً مراجعاتشان را به شرآتها برای کسب مزیت هایی که رقابت میان آنها به وجود می آید، تغییر می دهند . در این صورت شرکتها می توانند هدفشان را روی مشتریانی متمرکز کنند که سودآوری بیشتری دارند. بنابراین می توان از طریق داده کاوی ارزش مشتریان را تعیین، رفتار آینده آنها را پیش بینی و تصمیمات آگاهانه ای را در این رابطه اتخاذ کرد.

 

منبع: Jeffery W. Seifert , Analyst in information science and Technology Policy, ‘ Data Mining : An Overview ‘ December 2004.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا