نام فیلم: شهامت (Nerve)

کارگردان: Henry Joost

موضوع اصلی: بازی‌های آنلاین

زیر موضوع: بازی چالشها در شبکه های اجتماعی، کاربران شبکه‌های اجتماعی

سال انتشار: ۲۰۱۶

کشور: آمریکا

خلاصه داستان

“اما رابرتز” دختری است که برخلاف هم سن و سالانش وقتش را در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها نمی‌گذارند و اکثراً تنها و خانه‌نشین است، اما آشنایی او با اپلیکیشنی به اسم “شهامت” و سرکوفت دوست صمیمی‌اش که مدام او را فردی ترسو و کسل کننده خطاب می‌کند باعث می‌گردد “اما رابرتز” وارد بازی‌های این اپلیکیشن گردد، اپلیکیشنی که با پیشنهادِ چالش‌هایی به کاربرانش و در صورت انجام کامل آن‌ها، به کاربران پول پرداخت می‌کند. شخصیت اصلی داستان پس از ورود به بازی‌های این اپلیکیشن با پسری به نام “ایان” آشنا شده و با همکاری او به بازیکن برتر این اپلیکیشن تبدیل می‌گردد. در ادامه با ماجراهای مشکوکی که برای “اما رابرتز” پیش می‌آید او متوجه اصل داستان این اپلیکیشن و نیت گردانندگان آن می‌گردد. ماجرایی که ظاهر شاد و جذاب چالش‌ها در شبکه‌های اجتماعی را به چالش می‌کشد!

نقد فیلم

Nerve  یا بهتر بگوییم شهامت، داستانی آشناست آن‌ها پس از اتفاقات چالش نهنگ آبی در سال‌های اخیر. این فیلم که محصول سال ۲۰۱۶ است، رواج یک بازی آن‌ها در دارک وب را در سال ۲۰۲۰ نمایش می‌دهد. این بازی که Nerve نام دارد، به بازیکنانش چالش‌هایی را پیشنهاد می‌دهد که در صورت انجام آن‌ها، بازیکنان می‌توانند بسته به میزان سختی چالش از بازی پول دریافت کنند. چالش‌هایی که اغلب پیشنهاد رفتار خطرناک و خارج از عرف در جامعه است. اما مقصر اصلی این بازی در فیلم افرادی هستند که به‌عنوان تماشاچی در بازی حضور دارند، این افراد به ازای تماشای ۲۴ ساعت بازی دیگران می‌توانند حدود ۱۹ دلار دریافت کنند، بنابراین تعداد زیادی به‌عنوان تماشاچی در این بازی حضور دارند که پیشنهاد چالش‌ها و همچنین انتخاب نفرات برتر، بر عهده‌ی آن‌ها می‌باشد. این افراد صرفاً تماشاچی، با پیشنهاد چالش‌ها و همچنین رأی‌های خود می‌توانند جان برخی بازیگران را در خطر بی اندازند! درواقع این فیلم به‌نوعی کاربران انبوه شبکه‌های اجتماعی امروزه را برای توجه و تماشای برخی دیگر توبیخ می‌کند، زیرا این نگاه‌های بیجا می‌تواند باعث معروفیت‌های کاذب و در نتیجه انجام برخی حرکات خارج از عرف برای رسیدن به این نوع شهرت گردد. فیلم درصدد بیان ظاهر دیگر شبکه‌های اجتماعی و چالش‌های مرسوم در آن است، چالش‌هایی که در ظاهر زیبا و اغواکننده‌اند اما در اصل می‌توانند بسیار خشن و ناگوار باشند، اتفاقاتی که همه کاربران و مخصوصاً تماشاچی‌ها در به وقوع پیوستن آن‌ها سهیم‌اند و تنها در صورتی می‌توان جلوی این پدیده را گرفت که کل کاربران در حرکتی متحد از حمایت‌هایی که باعث شهرت‌های مجازی و اغواکننده می‌گردد (لایک، ویو، کامنت و…) دست بکشند!

نکات تحلیلی–فنی فیلم

  • شبکه‌های اجتماعی باعث ایجاد طمع در کاربران می‌شود به‌طوری‌که با اهدای پاداش‌های لحظه‌ای (پول، لایک، توجه و…) سرعت اطاعت‌پذیری افراد را شتاب بخشیده و کار به جایی می‌رسد که کاربران برای دریافت این پاداش‌ها حاضر به انجام هر نوع کاری خواهند شد. درواقع این پاداش لحظه‌ای، اعتیادی دائمی به همراه خواهد آورد.
  • ناشناس بودن مخصوصاً در دارک وب، باعث می‌گردد افراد خود واقعی‌شان را نشان داده و دست به کارهای خودخواهانه و غیرمنطقی بزنند.
  • افراد سرخورده و دچار کمبود در دنیای واقعی، غالباً به افرادی موفق و شاید هم خطرناک در فضای سلبریتی ساز مجازی تبدیل خواهند شد، زیرا تمام عقده‌های خود را در آن آزاد خواهند کرد!
  • اتصال بازی‌ها به شبکه‌های اجتماعی و دریافت اطلاعات کاربران این شبکه‌ها، می‌تواند باعث سو استفاده‌های بسیاری گردد. شناخت نقاط ضعف و قوت شخصیتی، علایق و… ، همچنین استفاده از این نقاط با دست گذاشتن بر روی موارد حساس شخصیتی و روانی افراد برای تحریک آن‌ها در بازی‌های رقابتی که آن‌ها در بستر همین شبکه‌های اجتماعی در جریان است قابلیت ایجاد رقابت تا سر حد مرگ را برای کاربر به ارمغان خواهد آورد.
  • شبکه‌های اجتماعی و کاربران آن، دارای رفتاری لحظه‌ای می‌باشند؛ یعنی در یک لحظه می‌توانند همانند یک قاتل تصمیم گرفته و در لحظه‌ای دیگر همانند یک ناجی. (آخر فیلم ابتدا کاربران به کشته شدن شخصیت دختر فیلم رأی می‌دهند و سپس با ارسال پیامی به همه کاربران، آن‌ها پشیمان شده و از بازی خارج می‌گردند) این ویژگی، خاصیت و یا بهتر بگوییم تأثیرات بافت (Context) این رسانه‌های نوین است.
  • هک و نفوذ و ارسال پیام‌های احساسی، با توجه به خاصیت لحظه‌ای شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند برای امور مهم کارساز باشد. (مثلاً ترند سازی یک هشتگ با استفاده از ربات‌ها)
  •  متأسفانه والدین نوجوانان، آخرین افرادی هستند که از فعالیت این افراد در شبکه‌های اجتماعی مطلع می‌شوند، حتی اگر فرزندشان در این شبکه‌ها تبدیل به یک سلبریتی شده باشد!
  • فیلم به این نکته نیز اشاره می‌کند که صرفاً انجام این بازی‌ها نمی‌تواند برای پلیس و نیروهای دیگر جرم حساب گردد، زیرا که آن‌ها قالبا از اصل ماجرا (مخصوصاً در دارک وب) اطلاع نداشته و یا تنها حوادث ناشی از آن را یک حادثه در حین انجام بازی به حساب می‌آورند.

صفحه فیلم در IMDB

صفحه فیلم در metacritic

صفحه فیلم در wikipedia

دیدگاه شما چیست؟