تولد شبکه‌های اجتماعی در ایران

حدود سال ۱۳۸۳ بود یعنی قبل از بوجود آمدن فیسبوک؛ کاربران ایرانی واژه ای را شنیدند که احتمالا تا قبل از این به گوششان نخورده بود: «شبکه اجتماعی کلوب». بله کاملا درست است! حتی قبل از فیسبوک، کاربران ایرانی شبکه‌ای اجتماعی داشتند آن هم از نوع بومی‌اش به نام کلوب. اکثر جوانان آن زمان از طریق شبکه‌های اجتماعی کلوب و یاهو۳۶۰ با دنیای مجازی آشنا شدند، شبکه‌هایی که به دلایل مختلف، دچار مرگ شده اند. دلایل مانند تعطیلی و مهاجرت! کاربران ایرانی تجربه مهاجرت‌های بزرگ و عجیبی را در شبکه‌های اجتماعی داشتند، استقبال از کلوب و فیسبوک و سپس مهاجرت به پیام رسان‌ها، مهاجرت بزرگ از وایبر به تلگرام و احتمالا توجه بیشتر به اینستاگرام در آینده‌ای نزدیک. این مهاجرت های عظیم، باعث مرگ و یا تولد یک شبکه اجتماعی جدید در جغرافیای کاربران خواهد شد، اتفاقی که سعی داریم با بیان نمونه های داخلی‌اش به دنبال یافتن جوابی هرچند کوچک برای این اتفاقات بزرگ باشیم. آیا شبکه های اجتماعی باعث مرگ یکدیگر می‌شوند؟ یا ماجرا چیز دیگری است.

بابررسی گوگل ترند و کلیدواژه شبکه های اجتماعی معروف در ایران، میتوانیم به دید کلی نسبت به زمان تولد و مرگشان در ایران و مقایسه آن‌ها با یکدیگر بپردازیم.

شبکه‌های اجتماعی

مرگ فیس‌بوک و کلوب

اولین سوالی که به ذهن می آید مربوط به شبکه اجتماعی کلوب است، کلوب زمانی برای خود یکی از محبوب ترین شبکه‌های اجتماعی ایرانیان بود. اما مدتی است که خبر تعطیل شدن این شبکه و نفس های آخرش به گوش میرسد. ممکن است فیسبوک را باعث قتل این شبکه اجتماعی بدانیم، اما بررسی نمودار گوگل ترند، نشان می‌دهد دقیقا همزمان با استقبال کاربران به فیسبوک، شبکه اجتماعی کلوب نیز مورد توجه قرار گرفته است اما نکته جالب همزمانی عدم استقبال به این دو شبکه اجتماعی است، یعنی نمودار فیسبوک و کلوب، همزمان دچار افت شده است. بنابراین کاربران در یک زمان نسبت به این دو شبکه اجتماعی کم توجه شده اند. اما دلیل این اتفاق چیست؟

شبکه‌های اجتماعی

بررسی دقیق نمودار ترند، نشان می دهد، زمانی که شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و کلوب درحال افت بودند، پیام رسانی به نام وایبر در حال اوج گرفتن بوده است. همچنین تقریبا در این زمان، شبکه اجتماعی جادویی دیگری به نام اینستاگرام در ایران مطرح شده، پس میتوان نتیجه گرفت با ظهور پیام رسان و یک شبکه اجتماعی با حال و هوایی جدید (عکس محور)، شبکه های کلاسیک تر مانند فیسبوک و کلوب از چشمان کاربران ایرانی افتادند. اتفاقی که در سال‌های اخیر فیسبوک تلاش کرد با راه اندازی مسنجر یا همان پیام رسان خود، جلوی تکرارش را درجهان بگیرد.

اما داستان درباره مهاجرت از وایبر به تلگرام کمی متفاوت تر است، نگاه دقیق به نمودارهای این دو پیام رسان نشان میدهد پس از افت وایبر، کابران ایرانی به دنبال جایگزین آن گشتند و کمی بعد با پیدا کردن تلگرام به آن رجوع کرده و نمودار تلگرام دچار افزایش ناگهانی شده است.

پس از افت اکثر شبکه های اجتماعی در ایران، به نظر میرسد که مهاجرت بزرگ بعدی به سمت اینستاگرام آغاز شده است، البته کماکان تلگرام برای کاربران ایرانی محبوب است، البته نسبت به دوران اوج خود دچار افت زیادی شده است.

شبکه‌های اجتماعی

بنابراین مشاهده شد تولد و مرگ شبکه های اجتماعی میتواند به دلایل مختلف روی دهد، از ظهور یک شبکه جدید تا مشکلات پیش امده برای یکی دیگر. همچنین تغییر ذائقه کاربران (خواسته و یا ناخواسته) نیز میتواند به مهاجرت های بزرگ در دنیای مجازی کمک کند.

دیدگاه شما چیست؟