داستان لباس پادشاه را یادتان هست؟ همان لباس که خیاطی برای پادشاه دوخت و به او گفت فقط افرادی آن را خواهند دید که حلال زاده باشند! البته نه پادشاه و نه هیچ کس دیگه‌ای لباس را ندید و تنها یک بچه جرات گفتن «پادشاه لخت است» را پیدا کرد. حالا داستان ماهم رسیده به لباس‌های نامرئی و یک روزه! لباس‌هایی که هیچ کس آن‌ها رو نمی‌بیند به جز شخص شخیص و مهم اینستاگرام!

ماجرا از این قراره که به گفته سایت ایندیپندنت، خرید (البته خرید واژه درستی نیست، در ادامه توضیح خواهیم داد) لباس‌های یک روزه در کشورهای غربی مدتی است که متداول شده. افراد یا بهتر بگوییم کاربران اینستاگرام، پس از اینکه لباسی را خریدند، چند عکس در زوایای مختلف از خود و لباسی که به تنشان کرده اند گرفته و پس از انتشار این عکس‌ها در اینستاگرام و احتمالا امواج لایکی که به طرفشان خواهد آمد، لباس را به فروشگاه برده، پس داده و پولشان را تحویل می‌گیرند. در واقع این افراد در ابتدا به شرط تعویض و یا پس دادن، لباس را از فروشنده بیچاره خریده و سپس بعد از یک روز، لباس رو به اون فروشنده ی از همه‌جا بی‌خبر پس می‌دهند.

با توجه به مطلب سایت ایندیپندنت، این پدیده بیشتر گریبان گیر افراد ۳۵ الی ۴۴ ساله در کشورهای اروپایی شده است. جالب اینکه برخلاف تصور، مردها بیشتر درگیر این ماجرا هستند و لباس‌های بیشتری را تحویل فروشگاه‌ها داده‌اند؛ البته احتمالا خانمها دلشان نیامده لباسی را که خریدند پس از عکاسی پس دهند و آن را برای خود نگه داشتند!

شاید در نگاه اول رواج این پدیده بر ضد سودجویی فروشگاه‌های لباس و همچنین برندهای تولید‌کننده آن باشد، اما اگر دقیق‌تر نگاه کنیم متوجه میشویم این که تعداد زیادی کاربر عکس‌هایشان را با لباس‌های یک برند خاص در اینستاگرام منتشر کنند، درواقع نوعی تبلیغ مفت و مجانی برای برند مذکور خواهد بود، بنابراین این برند و یا فروشگاه‌های عرضه کننده آن، زیاد هم از رواج این اتفاق ناراحت نخواهند شد. اتفاقی که موج مصرف گرایی و همچنین ظاهرگرایی ناشی از تاثیرات شبکه‌های اجتماعی رو به خوبی نشان می‌دهد، منتها درباره این که در این داستان کاربران پادشاهند یا اینستاگرام و یا این‌که در نهایت چه کسی جرات گفتن پادشاه لخته رو خواهد داشت، هنوز با قطعیت نمی‌توان نظر داد!

دیدگاه شما چیست؟