فعالیت تاثیرگذار در فضای مجازی برای افراد مختلف دارای اهمیت است؛ فروشندگان و تولید کنندگان کالا برای تبلیغات محصولات خود، سلبریتی‌ها برای انتشار عکس با حالات مختلف از خود و کمک به شهرتشان و همچنین تولیدکنندگان محتوا (متن، عکس و فیلم) نیز برای دیده شدن محصولاتشان همه در صدد یافتن تاثیرگذارترین شبکه اجتماعی برای انتشار محتوای مورد نظر خود هستند. این که کدام شبکه اجتماعی در کدام جغرافیا یا کشور تاثیرگذار است، همیشه یک سوال مهم برای افراد مد نظر بوده است.

درباره کشور خودمان مسئله کمی متفاوت است، رفتار کاربران در ایران کمی نسبت به سایر نقاط جهان درباره انتخاب شبکه‌های اجتماعی تفاوت دارد، البته نقش فرهنگ جامعه، باورها و همچنین فیلترینگ برخی شبکه های اجتماعی در رفتار ایرانیان بی‌تاثیر نیست. برای مثال در اکثر نقاط جهان، شبکه های اجتماعی که امکان تبادل پیام بین چند نفر را دارند مورد استقبال قرار می‌گیرند، یعنی استقبال به سمت رسانه‌های نوین است، اما در ایران کاربران عاشق یک پیام رسان شده اند (تلگرام و تمام مشابهاتش!) که آنهم با قابلیت کانال خود، تنها امکان ارسال یک طرفه پیام را برایشان مهیا کرده یا نهایتا ارتباط در یک گروه بین چند نفر محدود. این داستان اما در دنیا متفاوت است، به صورتی که که شبکه های اجتماعی که به سمت رسانه های تعاملی پیش رفته اند، با استقبال بهتری توسط کاربران جهانی همراه شده اند. اما بازهم سوالی که برایمان پیش می آید این است که کدام شبکه اجتماعی در جهان تاثیرگذارتر است؟

یوتیوب، تخم‌مرغ طلایی برای مشاهیر

عده‌ای معتقدند توییتر یک شبکه تاثیرگذار است و ما باید فعالیت را برای رساندن صدایمان به جهانیان در این شبکه اجتماعی متمرکز کنیم؛ اما آماری که جدیدا در سایت اکونومیست منتشر شده، نشان دهنده واقعیت دیگری است. این سایت در مطلبی با عنوان «سلبریتی ها چقدر بابت تبلیغات پول می گیرند» به بررسی درآمد سلبریتی های جهان از شبکه های اجتماعی پرداخته است. اکونومیست می نویسد: «یوتیوب طلایی ترین تخم مرغ برای سلبریتی هاست، البته آنها که شانس داشتند و توانستند فالورهای زیادی را برای خود دست و پا کنند. افرادی که حدود هفت میلیون فالور و بیش از آن در یوتیوب داشته باشند، میتوانند برای هر پست تبلیغاتی مبلغی در حدود ۳۰۰ هزار دلار درآمد داشته باشند. بعد از یوتیوب فیسبوک با ۱۸۷ هزار دلار، اسنپ چت و اینستاگرام با ۱۵۰ هزاردلار و در نهایت توییتر با ۶۰ هزار دلار در رتبه های بعدی قرار دارند.»

می‌توان ادعا کرد، یوتیوب یکی از تاثیرگذارترین شبکه های اجتماعی دنیا در عصر حاضر است، البته شکی در این موضوع که برخی شبکه ها مانند توییتر و یا لینکدین برای اهداف خاصی غیر از تبلیغات استفاده می‌شوند نیست، اما اگر بحث محتوای عام و همچنین مخاطب عام مطرح باشد، قطعا یوتیوب دست برتر را حداقل در حال حاضر بین شبکه های اجتماعی دنیا دارد. موضوعی که برای تولیدکنندگان محتوای داخلی به منظور برقراری ارتباط هرچه بهتر با مخاطب جهانی، از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود.

دیدگاه شما چیست؟