پیشنهاد سردبیرمقاله فناوری

بسته شدن سایت‌های دانلود فیلم به نفع VODها است؟

فیلم دوستان و فیلم بینان حرفه‌ای چند روزی است که با بسته شدن سایت‌های دانلود فیلم و سریال مواجه شده‌اند، این اتفاق باعث ایجاد بحث‌ها و گمانه‌زنی‌های مختلفی در بین کاربران فضای مجازی درباره‌ی دلایل و مسئول اصلی این اقدام شد؛ بحث‌هایی که انگشت اتهام را به سمت افراد و یا شرکت‌های مختلفی دراز کرده است؛ یکی از مهم‌ترین متهمین احتمالی این اتفاق، شرکت‌های ارائه دهنده سرویس ویدئو درخواستی یا همان VODها هستند. حالا برخی از کاربران معتقدند، فیلیمو و نماوا که از مهم‌ترین ارائه دهنده‌های این سرویس در ایران هستند، باعث
بسته شدن سایت‌های دانلود فیلم شده‌اند. جدا از درست و غلط بودن این ادعا، سؤال اصلی این است که حالا پس از این اقدام، آیا VOD های ایرانی از این فضای به وجود آمده سود خواهند برد یا اینکه برعکس، ماجرا کاملا بر ضد آن‌ها تمام خواهد شد؟!

سرویس‌های ویدئو درخواستی، چند سالی است که در جهان و در بین کاربران جهانی با استقبال خوبی مواجه شده‌اند. این سرویس‌های نوظهور می‌توانند ویژگی‌های منحصر به فردی را در اختیار کاربران قرار دهند، ویژگی‌هایی که با استفاده از کلان‌داده (Big data) و داده‌کاوی، این سرویس‌ها را تبدیل به یکی از قدرتمندترین ارائه‌دهندگان محتوا خواهند کرد.

برای مثال، همگی احتمالاً نام نتفلیکس را شنیده‌اید. نتفلیکس در حال حاضر یکی از قدرتمندترین VODهای موجود در جهان است. این سرویس توانسته با استفاده از تحلیل دقیق مخاطبانش، علاوه بر ارائه فیلم و سریال‌های روز دنیا، خود را به عنوان یکی از تولید‌کنندگان مؤثر در همین عرصه، یعنی فیلم و سریال معرفی کند. اگر یکی از طرفداران پر و پاقرص سریال خانه پوشالی بوده‌اید، بد نیست بدانید که این سریال موفق، با استفاده از تحلیل کلان داده‌های موجود در سایت نتفلیکس تولید شده است. در واقع کارشناسان نتفلیکس در تحلیل‌های خود از نظرات کاربران، به سه کلیدواژه‌ی مهم رسیدند، “دیوید فینچر”، “کوین اسپیسی” و “ژانر انگلیسی”. این سه کلمه کافی بود تا مسئولین نتفلیکس تصمیم بگیرند محتوایی تولید کنند تا هر سه کلیدواژه را در خود داشته باشد؛ خب! نتیجه‌ی ترکیب این سه کلمه هم شد سریال پرمخاطب خانه پوشالی که توانست سود بسیار خوبی را نصیب نتفلکیس گرداند.

این شرکت از طریق همین تحلیل‌های دقیقی که از کاربرانش به دست آورده، توانسته رکورد جالبی را در تولید سریال‌های موفق به دست آورد. در حال حاضر، سریال‌های زیادی در دنیا تولید می‌شوند که به دلیل عدم استقبال مخاطب از آن، شکست می‌خورند. براساس آمار به دست آمده از میزان موفقیت سریال‌ها، حدوداً ۷۰ درصد سریال‌های تولیدی در جهان دچار همین مورد یعنی عدم استقبال مخاطب شده و در نتیجه در همان فصل‌های ابتدایی، سازندگانشان از تولید آن‌ها منصرف می‌گردند. اما جالب است بدانید که این نسبت در مورد سریال‌های تولید شده توسط نتفلیکس برعکس بوده و حدوداً ۷۰ درصد سریال‌های تولیدی نتفلیکس، سریال‌های پرمخاطب و موفقی از کار درآمده‌اند.

بازهم خب! حالا چرا این‌قدر بر ویژگی‌ها و مزیت‌های VODها تأکید می‌کنیم؟ جواب کاملا مشخص است. این سرویس‌ها آن‌قدر برگ برنده دارند که اصلاً نیازی به نگرانی از وجود سایت‌های ارائه رایگان فیلم و سریال نخواهند داشت. به بیان دیگر، بازدید آنلاین ویدئو توسط کاربر، آن‌قدر اطلاعات مفید و گران‌بها در اختیار گردانندگان این نوع سرویس‌ها قرار خواهد داد که آن‌ها می‌توانند با استفاده از همین داده‌ها، خود را به قدرتی مطلق در تمامی زمینه‌ها از انتشار گرفته تا تولید محتوا، تبدیل کنند. بنابراین نگرانی زیادی از وجود برخی سایت‌های ارائه دهنده صرف فیلم و سریال نباید داشته باشند. اما نکته مهم در اینجا، نگاه و درواقع بصیرت استفاده از کلان‌داده هاست. امری که در کشور ما هنوز توسط VODهای مطرح جدی گرفته نشده و شاید همین موضوع باعث عدم جهش آن‌ها در جذب مخاطب و احیاناً ترس از رقبای ضعیف‌تر شده است.

عدم توجه یا حداقل بگوییم کم‌توجهی به کلان‌داده‌های مخاطبان و در نتیجه ضعف در شناخت دقیق آن‌ها، موضوعی است که شرکت‌های نماوا و فیلیمو به شدت درگیر آن‌اند. این عدم شناخت، درواقع باعث عدم شناخت بازار مصرف محتوا توسط این شرکت‌ها شده است. شرکتی که نتواند نظرات کاربران را درباره خود و همچنین محتوای ارائه شده توسط سرویسش به دست آورد، نمی‌تواند در جذب کاربران مستعد، موفق شود. عدم توجه به ذائقه کاربران ایرانی در استفاده از محتوا، عدم توجه به سرعت‌ و کیفیت اینترنت در نقاط مختلف کشور، سانسورهای ناشیانه‌ی فیلم‌ها که اکثراً به محتوای آن لطمه میزند (که در برابر سانسور صداوسیما بسیار پیش پا افتاده و مبتدی‌تر صورت می‌گیرد)، دوبله‌های ضعیف و… از مشکلاتی است که کاربران در استفاده از فیلیمو و یا نماوا به آن اشاره می‌کنند، اما اقدامی از سوی این دو شرکت برای بهبود مشکلات صورت نمی‌گیرد؛ زیرا که به احتمال قوی همتی برای دریافت و تحلیل این نظرات تا به حال از سوی این دو سرویس دهنده وجود نداشته است.

حالا این مسائلی که گفتیم، چه ربطی به بسته شدن سایت‌های دانلود فیلم و مسائل مربوط به آن‌ها داشت؟

همان‌طور که تا به اینجا اشاره گردید، سرویس‌های پخش آنلاین ویدئو آن‌قدر امکانات مختلفی در اختیار دارند که می‌توانند خود را تبدیل به یک رسانه‌ی قدرتمند تصویری در فضای مجازی نمایند، بنابراین وجود سایت‌هایی کوچک و صرفاً برای دانلود فیلم نمی‌تواند صدمه‌ای به آن‌ها بزند. اما نکته قابل توجه، عدم وجود این سایت‌ها است که می‌تواند به ضرر VODها باشد! وجود سایت‌های ارائه دهنده فیلم و سریال، می‌تواند باعث شناخت دقیق شرکت‌های VOD از بازار مصرف کاربران گردد. اینکه کاربران، کدام فیلم را از این سایت‌ها بیشتر دانلود کرده‌اند، به کدام فیلم‌ها و سریال‌های روز علاقه‌مندند، منتظر انتشار کدام محتوا هستند و بسیاری دیگر از این نوع اطلاعات، ارمغانی است که حضور سایت‌های دانلود رایگان فیلم، در اختیار سرویس‌های ویدئو درخواستی قرار می‌دهد و بسته شدن سایت‌های دانلود فیلم از این جهت می‌تواند برای ان‌ها مضر باشد.

این شرکت‌های سرویس دهنده، باقدرت بیشتر خود، چه از نظر مالی و چه از نظر فنی، می‌توانند به سرعت از این اطلاعات استفاده کرده و مثلاً فیلمی را که کاربران به شدت منتظر انتشارش هستند، به شکل دوبله شده و به عنوان اولین منتشر کننده، در اختیار این قشر قرار دهند (درواقع به نوعی کاربران این سایت‌ها را جذب سرویس خود کنند). همچنین حضور این سایت‌ها و در نتیجه ایجاد بازار رقابتی، باعث توجه بیشتر VODها به کیفیتشان و جذب مخاطبان می‌شود. افزایش این کیفیت و جذب کاربران بیشتر، هم به نفع خود این سرویس‌هاست و هم به نفع محصولات فرهنگی، زیرا استفاده کاربران از سایت‌های VOD، باعث کاهش دانلودهای غیرمجاز شده که خود یک اتفاق بزرگ است. بنابراین بیراه نیست که بگوییم ما در این مطلب به نوعی طرفدار سرویس‌های ویدئو درخواستی هستیم تا سایت‌های دانلود رایگان!

در آخر باید اذعان کرد که نظارت بر روی محتوای ارائه شده توسط این سایت‌های دانلود، نه‌تنها امری پسندیده بلکه کاملا ضروری است، اما این موارد نباید باعث از بین رفتن بازار رقابتی در عرصه ارائه سرویس‌های محتوایی شود، اتفاقی که اگر بخواهد همانند صنعت خودروسازی باعث حضور دو شرکتِ بدون رقیب گردد، قطعاً هم به ضرر بازار تولید محتوا خواهد بود و هم به ضرر کاربران و در نتیجه لطمه به کلیت فرهنگ کشور عزیزمان.

برای مطالعه بیشتر در زمینه VODها می‌توانید به مقاله «رشد چشمگیر تلویزیون اینترنتی در دنیا» مراجعه کنید.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا