پیشنهاد سردبیرویدیو کلیپ

این داستان واقعی است…

خرید آنلاین

رواج فروشگاه‌های الکترونیکی و خریدهای آنلاین، از جنبه های مختلف دارای مزایایی است، مخصوصا برای افراد تنبل! دسترسی آسان به لوازم مورد نیاز، صرفه جویی در وقت و هزینه، اطلاع از قیمت‌های مختلف و بسیاری خدمات دیگر را این نوع فروشگاه‌ها برای کاربران امروزی به ارمغان آوردند؛ اما مسئله ما جایی شروع میشود که یکی از این فروشگاهها بزرگتر از بقیه شود؛ این موضوع به خودی خود، مشکل آفرین نیست… بالاخره در رقابت بین چند شرکت، یکی موفق تر از بقیه عمل می‌کند، اما زمانی که رقبای مهمی وجود نداشته باشند، داستان به کلی متفاوت خواهد بود.

بدون رقیب، شرکت مد نظر بزرگ و مهم خواهد شد، کاربران به دلیل عدم وجود فروشگاههای آنلاین دیگر، تنها ازآن شرکت خرید خواهند کرد. در ابتدا وجود این شرکت برای مردم و یا بهتر بگوییم کاربران، بسیار مطلوب است، بالاخره خرید آنلاین همانطور که در ابتدا مطرح شد، دارای مزایای زیادی است که برای همه جذاب است. اما این بی رقیبی و قدرتمند شدن یک فروشگاه آنلاین آنقدرها هم جذاب نیست.

پس از مدتی فروشگاه مد نظر تبدیل به یک مرجع خواهد شد، یعنی هرکس برای اطلاع از قیمت‌ها، حتی اگر قصد خرید از فروشگاه مورد نظر را نداشته باشد، به آن رجوع می‌کند. اینجاست که مشکلات کم کم خود را نشان خواهند داد. فرض کنید که این فروشگاه در تعیین قیمت، خواسته یا ناخواسته، قیمتی بسیار بالاتر از قیمت موجود در بازار ارائه دهد، ویا برای یک کالای خود تخفیفی خارج از عرف قرار دهد به صورتیکه قیمت قبل از تخفیف آن بسیار بالاتر از قیمت های بازار بوده و بعد از تخفیف قیمتی نزدیک به بازار داشته باشد و یا برای مدتی طولانی، کالاهای خاص و اساسی مردم را ناموجود اعلام کند. در تمامی این موارد، در بین کاربران و یا بهتر بگوییم مردم، به دلیل مرجع بودن این فروشگاه، جوی روانی ایجاد شده که میتواند به بازار سرایت کرده و آنجا راهم چه از لحاظ قیمت و چه از لحاظ وجود کالا تحت تاثیر قرار دهد. اتفاقی که احتمالا این روزها در کشور شاهد آن هستیم… داشتن فروشگاههای آنلاین نه تنها نیاز زندگی امروزه است بلکه برای ایجاد کارآفرینی و داشتن بازاری فعال یک امر لازم است، اما نکته ضروری وجود رقابت در این فروشگاههاست، نه اینکه تمام بازار دست یک شرکت قدرتمند قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا