وب۲ از دیدگاه شبکه اجتماعی

وب2 از دیدگاه شبکه اجتماعی

شبکه اجتماعی یک ساختار اجتماعی است که از یک‌سری ارتباطات ایجاد شده است و با اصطلاح گره و رشته یا خط مشخص می‌شود. در این شبکه گره‌ها نشانگر افراد درون شبکه و خط‌ها بیانگر روابط بین افراد شبکه است. براساس آمارهای ارائه شده در سایت Global digital statistics در حال حاضر (ژوئن سال ۲۰۱۴)، بیش از ۲/۴۸۴/۰۰۰/۰۰۰  نفر یعنی ۳۵% مردم دنیا تحت تأثیر اینترنت هستند که از این تعداد ۲۶%، یعنی ۱/۸۵۶/۰۰۰/۰۰۰ نفر کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی را تشکیل می‌دهند و جالب‌تر آن‌که ضریب نفوذ موبایل و سطح دسترسی مردم دنیا به موبایل شامل ۶/۰۰۰/۵۷۲/۹۵۰  نفر، یعنی ۹۳% است و این افزایش به این معنی است که شبکه‌های اجتماعی مجازی دنیا به سمت موبایل در حال توسعه هستند. خیلی ها معتقدند که social media، وب ۲ است، هرچند که وب پایه هم هست. نکته مهم این است که social media چیز عجیب غریبی نیست. پایه ای است که می توان آن را همه جا نصب کرد و کاربران از آن استفاده کنند. گونه های مختلفی هم  دارد که این مسئله ما نیست. از دید من رسانه اجتماعی یک application   و یکplatform  با کاربری های مختلفی است که ما می توانیم از آن انتظارات متفاوت داشته باشیم. هدف در نسل وب (۱) تبدیل اطلاعات کاغذی به اطلاعات الکترونیکی بود. بعد از چند سال حجم عظیمی از اطلاعات بوجود آمد که نه امکان جست و جو داشت و نه قابلیت مرتب‌سازی؛ و فاقد رابطه تعاملی بود. بتدریج  وب (۲) بوجود آمد که برپایه مشارکت همگانی و رابطه تعاملی ایجاد شده بود. با ظهور وب (۲)، شبکه‌های اجتماعی مجازی توسعه یافتند و در وب (۳) به سمت معناگرایی و هوشمندی پیش رفتند. به‌طوری که امروزه شبکه‌های اجتماعی مجازی، فضایی فراتر از آدرس الکترونیکی ایجاد کرده‌اند و به کاربران این اجازه را می‌دهند تا خود به ایجاد و خلق محتوا در فضای اینترنت بپردازند و دیگران را در داشته‌ها و اطلاعات خود سهیم سازند.

شبکه اجتماعی
از آغاز قرن اخیر، رسانه‌های اجتماعی مجازی که گونه‌ای از وب ۲ محسوب می‌شوند، در رتبه بندی پایگاه الکسا، همواره جزء جذاب ترین و پرمخاطب ترین گونه‌های «رسانه های اینترنت پایه» بوده اند؛ این محبوبیت به گونه ای است که در سال ۲۰۱۳ نیز، از ده وب سایت برتر جهان در فهرست الکسا، هفت مورد جزء وب سایت‌های شبکه اجتماعی هستند (الکسا، ۲۰۱۳). شبکه های اجتماعی به محلی برای حضور اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان و مکان تبادل آرا و افکار ایشان و تامین نیازهای متناسب با زندگی اجتماعی جوانان تبدیل شده‌اند؛ لذا در این شرایط این شبکه ها می تواند بر سبک زندگی ایرانی- اسلامی تاثیر داشته باشد. سبک زندگی، بعد عینی و کمیت پذیر شخصیت افراد است همچنان که الگوهای ارتباطی به طور روزافزونی از مرزهای ملی فراتر می‌رود، آمار اتصال به اینترنت و کاربران آن به طور تصاعدی در حال رشد است. انتشار پرشتاب اینترنت، ماهواره و فناوری‌های دیجیتالی، ارتباط همزمان میان بخش‌های وسیعی از جهان را ممکن ساخته است. درنتیجه بسیاری از کنترل‌های ملی اطلاعات بی اثر شده اند. امروزه نقش رسانه‌ها و میزان نفوذ آنها در ساخت سیاسی جوامع بر کسی پوشیده نیست. برخی از نظریه پردازان ارتباطات معتقدند که امروز جهان در دست کسی است که رسانه‌ها را در اختیار دارد. نقش عمده رسانه ها در شکل دهی به افکار عمومی باعث شده که اهمیت رسانه ها تا این حد مورد توجه قرار گیرد. یافته های پژوهش نشان داد که میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی با سبک زندگی اسلامی رابطه معناداری داشته است. در همین راستا پژوهشگران عنوان نموده‌اند که هر تمدن، دارای دو بعد سخت افزاری و نرم افزاری است؛ بعد نرم افزاری تمدن، همان سبک زندگی است. از آن جا که سبک زندگی نیازمند مبانی عمیق فکری است، کارکرد شبکه‌های اجتماعی در انتقال و نفوذ تمامی این سطوح حائز اهمیت است. شبکه های اجتماعی، در یک سطح با انتقال باورها و سلسله مراتب ارزشی و نیز انتقال روحیه‌ها و ملکات روحی در سطح ناخودآگاه جمعی نقش ایفا می‌کنند و در سطوح دیگر، با تغییر مبانی فکری، منجر به تغییر احساسات جمعی و به تبع آن، باعث تغییر رفتارهای جمعی می شوند و شبکه سازی اجتماعی به گسترش سبک زندگی منجر می گردد. در وب ۲ دیگر تولید محتوا به دست رسانه های رسمی نیست. به همین خاطر هم در این چند وقتی که گذشت،  افراد شاخص با هویت واقعی خود، هرآنچه که می خواستند را منتشر می کردند. حتی یکی از دلایل دامن زدن به این فضا، انعکاس فیلم های قبل از فوت آقای پاشایی و …. بود، مواردی که فضای حاکم را احساسی تر می کرد و احساسی شدن که مشخصه جوامعی مانند ایران است باعث بروز احساساتی از این دست در بین مردم شد. وب ۲ را می توان منشاء و نقطه اتکای رسانه اجتماعی دانست. البته، این تعریف، خود نیازمندتعریف دیگر یعنی بیان ویژگیهای وب ۲ است. بیان ویژگیهای وب ۲ است. اجمالاً باید گفت که وب ۲، به سایتهایی گفته می شود که با استفاده از نرم افزارها و ابزارهای پیشرفته برنامه نویسی، به نحوی محتوا آنها توسط کاربران ایجاد و بر اساس دستورالعمل هایی مدیریت می شود. ابزارهای تعامل به گونه ای دیده شده اند که شبک هایا ز روابط پویا در بین کاربران شکل م یگیرد و بر اساس آن، محتوای مورد نیاز خلق م یشود و به تدریج ار تغ ییر م یگردد و تکامل مییابد. ارکان وب ۲، عبارت اند از: جایگزینی نرم افزار به جای سند، تلقی اطلاعات کاربر به عنوان بزرگ ترین سرمایه و محور تولید محتوا، فعالیت برچسب زنی برای اشتراک گذاری محتوا و متداخل کردن محتوا. اتکای وب ۲ به جنبه های تعاملی، گستره رسانه اجتماعی را وسعت بخشید و با ایجاد حس سهیم شدن و سادگی مشارکت در کاربران افق نوینی از تعامل انسان – انسان را در فضای مخلوق فن آوری پیش رو نهاد. شبکه های اجتماعی سایبری غالبا از ویژگی باز بودن و عدم تمرکز برخوردارند و ضمن داشتن انعطاف پذیری و ایمنی سطح لابا کنترل اجتماعی را با چالش های جدی رو به رو کرده اند.
کرم های شبکه های اجتماعی، کرم هایی مانند kooface هستند که به گفته محققین امنیتی، بزرگترین botnet وب ۲ است . تهدیدی مانند koobface با شکل ها و صورت های متفاوت،‌تعریف معمول « کرم » را به چالش می کشد . این کرم که به طور خاص برای انتشار در شبکه های اجتماعی ( مانند فیس بوک، Myspace، توئیتر، Friendster، hi5، (Bebo طراحی شده است،‌هر روزه سیستم های بیشتری را به Botnet بزرگ خود اضافه می کند و حساب های کاربری بیشتری را برای ارسال هرزنامه های بیشتر و درگیر کردن سیستم های بیشتر سرقت می کند.

 برخی از آسیب های شناسی شبکه های اجتماعی
برخی از آسیب های شناسی شبکه های اجتماعی
این شبکه های می تواند کانون های شکل گیری گروه های بزهکار کلاهبردار و هنجارشکن باشند
شبکه های اجتماعی می تواند به بروز جامعه ای دو قطبی منجر شوند
ساز و کارهای کاملا موثری برای مراقبت و پیگیری اعمال مجرمانه وجود ندارد
داده های شبکه های اجتماعی می توانند منبع اطلاعاتی بسیار ارزشمندی برای سازمان های جاسوسی باشد و می تواند امنیت ملی کشورها را به خطر اندازد.

منبع :

بنیاد مفتا

به اشتراک بگذارید:

یک دیدگاه