فیلترینگ حبابی

فیلترینگ حبابی حالتی است که در آن وب سایت از یک الگوریتم مشخص می تواند حدس بزند که کاربر از این جستجو خواهان چه اطلاعاتی است و براساس اطلاعات ذخیره شده کاربر (مانند محل، رفتار کلیک گذشته و سابقه جستجو) این اطلاعات را در اختیار وی قرار می دهد. در نتیجه، کاربران از هم جدا شده و در واقع اطلاعاتی که مخالف با نظرات آنان – با توجه به سابقه و نیازمندی قبلی آن ها – است؛ برایشان نمایش داده نمی شود و آنها به طور موثر در حباب های فرهنگی و ایدئولوژیک خود قرار میگیرند.

فیلترینگ حبابی

Eli Pariser در کتابی که به همین نام نوشته بود واژه های فعال اینترنتی را ابداع نمود. باتوجه به نوشته های وی، کاربران در حباب اطلاعاتی خود، کمتر در معرض دیدگاه های متضاد فکری قرار می گیرند. اثر این حباب ممکن است پیامدهای منفی برای گفتمان مدنی داشته باشد، اما این اثر حداقل قابل پیش بینی است.فیلترینگ حبابی

حباب گوگل و فیس بوک

Pariser مفهوم خود را از حباب های فیلتر در شرایط رسمی تر اینگونه تعریف نموده است: “اکوسیستم های شخصی از اطلاعات که توسط یک الگوریتم ساخته می گردد. سابقه جستجو در طول زمان، کلیک نمودن بر روی یک لینک، دیدن دوستان، قرار دادن فیلم در اینترنت و یا دیدن آن ها، خواندن اخبار و غیره؛ علاقه به موضوع توسط یک کاربر اینترنت را نشان می دهد.

درصورتی که شما در گوگل مطلبی را جستجو نمایید؛ نتایج بسته به این که چه کسی هستید فرق می‌کنند. زیرا این مرورگر باتوجه به حساب کاربری- حتی در حالت بسته- سابقه تاریخی جستجوها و کلیک های شما را دسته بندی نموده و باتوجه به این تاریخچه و دسته بندی انجام شده؛ نتایجی را به شما نشان خواهد داد که بیشتر مورد پسند شماست.

یک مثال که در آن یک کاربر گوگل “BP” را جستجو نمود که نتیجه در مورد شرکت بریتیش پترولیوم و اخبار سرمایه گذاری آن بود در حالی که نتیجه جستجوی یک جستجوگر دیگر با همین عنوان؛ در مورد نشت نفت در افق آبهای عمیق بود که این نشان دهنده نتایج جستجو کاملا متفاوت بود.

همچنین درصورتی که شما یک حساب کاربری در شبکه اجتماعی فیس بوک داشته باشید این شبکه جستجوهای شما را کانالیزه نموده و درصورتی که به دنبال شخص و یا گروهی باشید؛ شخص و گروهی را به شما معرفی می نماید که بیشترین نزدیکی از لحاظ ایده، اظهار نظر، علاقمندی و … را به شما داشته باشد. در واقع شما در یک حلقه بسته ایدئولوژی قرار خواهید گرفت.

یک شرکت خدمات فروشگاهی و فروش الکترونیکی مواد غذایی در امریکا که یکی از شرکتهای زیر شاخه گوگل می باشد؛ در مقاله ای مدعی شد درصورتی که یکی از اعضای زن تارنمای این فروشگاه به مدت ۷ دقیقه از این تارنما استفاده نماید؛ مدیر این شرکت قادر به تشخیص بادار بودن یا نبودن وی خواهد بود!! که دلیل این ادعا تنها حبابی بودن اطلاعات شخص و استفاده از تاریخچه جستجوی وی در تارنمای این شرکت می باشد.

استفاده ابزاری از حباب

شرکت های اینترنتی از این اطلاعات برای هدف قرار دادن تبلیغات به کاربر و یا بیشتر برجسته نمودن آن در یک صفحه نتایج جستجو پرس و جو؛ استفاده می نمایند. بنابراین در واقع هرچه شما بیشتر در صفحات اینترنتی جستجو نمایید و علاقمندی خود به مطالب را نشان دهید؛ بیشتر در این حباب گرفتار شده و در واقع خود را محصور می نمایید. این سیلوی بسته محتوایی، باعث ایجاد خطر متلاشی شدن وب در سراسر جهان می شود.

Pariser در کتاب خود این هشدار را می دهد که در فیلترینگ حبابی جستجو، یک حرکت ناخوشایند برای بسته کردن ایده های جدید، افراد و اطلاعات مهم و ایجاد این تصور کوچک برای ایجاد منفعت شخصی وجود دارد. این اتفاق در نظر او به طور بالقوه هم برای افراد و هم برای جامعه مضر است. او گوگل و فیس بوک را برای ارائه سیاست “آب نبات بیش از حد، و هویج کافی نیست”(از سوراخ در رد شدن از در دروازه رد نشدن) به کاربران مورد انتقاد قرار داد. او از ایجاد یک الگوریتم پنهان در این سایت ها برای محدود کردن ایده ها و عدم اجازه دسترسی به اطلاعات خبر داد. وی جمله معروفی به این مضمون دارد که در آن به انتقاد از این ابتکارات محمدود سازی اطلاعات پرداخته است: جهان ساخته شده برای ما توسط یک نیروی نامرئی، چیزی برای یادگیری ندارد.

فیلترینگ حبابی شبیه به یک پدیده است که در آن افراد و سازمان ها به دنبال اطلاعاتی هستند برای درک رابطه ها و علاقمندی ها؛ اما این پدیده تبدیل به ابزاری برای جلوگیری از اطلاعات دریافت شده مفید یا فقط دریافت اطلاعات بی فایده شده است. بر این اساس، جستجوگر اطلاعات در یک پارادوکس به دام افتاده و نمی تواند به آنچه واقعا بدان نیازمند است برسد و در یک نوع از نقطه فکری کور، گرفتار شده است.

راهکار ترکاندن حباب

کتابی به نام IRG راه حل پیش بینی و تجزیه و تحلیل این مشکل را نشان داده و یک راه حل کلی پیشنهاد داده است. که در مطالب بعدی به این راهکار خواهیم پرداخت.

 

به اشتراک بگذارید:

یک دیدگاه