مرور رسانه ها ۳ام مهر ماه

سانسوری-thumb-200x183-1500

مارپیچ سکوت و خودسانسوری آمریکایی‌ها در توییتر و فیس‌بوک

نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که پس از افشاگری‌های ادوارد اسنودن در سال ۲۰۱۳، آمریکایی‌ها در بحث‌های پیرامون نظارت دولت دست به خودسانسوری می‌زنند. در این تحقیق که توسط مرکز تحقیقات پیو انجام شد، ۱۸۰۱ آمریکایی شرکت کردند و مشخص شد حدود ۸۶ درصد بزرگسالان، «بسیار» و یا «تا حدودی» مایل بوده‌اند که در در مورد این مساله شخصاً با یکی از اعضای خانواده‌، دوستان، و یا همکارانشان و یا در جلسات عمومی صحبت کنند. اما تنها ۴۳ درصد گفتند که حاضرند در فیسبوک به بحث در این مورد بپردازند. این رقم در مورد توییتر که در مقایسه با فیسبوک رسانه‌ای عمومی‌تر‌ محسوب می‌شود، تنها ۴۱ درصد است. این گزارش همچنین خاطرنشان می‌کند که از ۱۴ درصد آمریکایی‌هایی که حاضر به بحث در مورد افشاگری‌های اسنودن در خارج از دنیای مجازی نبودند، کمتر از یک درصد راغب به بحث در مورد این موضوع در شبکه‌های اجتماعی بودند. «این نوع خود سانسوری به این معنا است که مهم‌ترین اطلاعات هرگز به اشتراک گذاشته نمی‌شوند. بعضی امیدوار بودند که رسانه‌های اجتماعی باعث به وجود آمدن فرصت‌های جدیدتر و بیشتری برای بحث و تبادل نظر شوند. اما شاهد عکس این اتفاق هستیم. مارپیچ سکوت در دنیای مجازی نیز وجود دارد
اپل، از ۶ ماه قبل از حفره‌امنیتی آی‌کلود باخبر بود
حواشی هک حساب یکصد تن از ستارگان هنری و ورزشی امریکایی با استفاده از ضعف امنیتی موجود در سرویس آی‌کلاود هنوز هم ادامه دارد. هر از چند گاهی تعدادی عکس تازه و متفاوت از ستارگان مختلف منتشر می‌شود، اما نکته قابل توجه این است که اپل هیچ مسئولیتی را در این باره نپذیرفته و اساسا مدعی است که عامل هک این حساب‌ها، نه ضعف امنیتی آی‌کلاود که سهل انگاری خود هنرپیشه‌ها در امور امنیتی است. افشای ایمیل‌هایی که بین یک پژوهشگر امنیتی و اپل رد و بدل شده است، نشان می‌دهد که اپل از اوایل ماه مارس سال جاری از وجود حفره امنیتی در آی‌کلاود که امنیت و اطلاعات شخصی کاربران را به خطر می‌اندازد، آگاه بوده است. اما اکنون انتشار تصویر مکاتبات ایمیلی بین یک پژوهشگر امنیت آن‌لاین ساکن لندن با شرکت اپل، نشان می‌دهد که شرکت اپل از نزدیک به شش ماه قبل در جریان نقص امنیتی در سرویس آی‌کلاود خود قرار گرفته است و البته به دلایل نامعلومی از رفع نقص آن خودداری کرده است! این ایمیل‌ها به دست وب‌سایت دیلی‌دات رسیده است و چند متخصص امنیتی هم ایمیل‌هار را بررسی کرده و بر درستی محتوای آن و هشدارهای ابراهیم بلیک پژوهشگر بریتانیایی درباره مشکل امنیتی در آی‌کلاود صحه گذاشته‌اند. ابراهیم خود ادعا می‌کند که نقص امنیتی شناسایی شده توسط او همان نقصی است که هکرها مورد استفاده قرار داده‌اند و حساب ستاره‌‌ها را با آن هک کرده‌اند. البته هنوز نمی‌توان مستقلا این ادعا را تائید کرد. چرا که موارد دیگری هم درباره منشا احتمالی این هک طرح شده بود.
فیلترینگ “واتس‌اپ” در ایران تصویب شد
عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه اعلام کرد که این نهاد، فیلترینگ نرم‌افزار پیام‌رسان”واتس‌اپ” را تصویب کرده است. او گفت کارگروه برنامه‌ای برای فیلتر “وایبر” و “تانگو” ندارد. رمضان‌علی سبحانی‌فر، عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در “کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه” اعلام کرد که فیلترینگ نرم‌افزار پیام‌رسان “واتس‌اپ” تصویب شده است.
نصب ۵ هزار سایت تا پایان سال
مدیرعامل همراه اول گفت: از ابتدای شهریورماه که مجوز ارائه خدمات نسل ۳ و ۴ دریافت شده، ۱۰۰۰ سایت BTS تحت پوشش ۳G قرار گرفته و تا پایان سال جاری نیز ۵ هزار سایت ۳G دیگر نصب می‌شود.وحید صدوقی مدیرعامل همراه اول در مراسمی به مناسبت هفته دفاع مقدس و در آستانه سالروز شکست حصر آبادان، اظهار داشت: از ابتدای شهریورماه که مجوز ارائه خدمات نسل ۳ و ۴ دریافت شده است، توسعه با سرعت بسیاری انجام شده است. مدیرعامل همراه اول افزود: در این یک ماه، ۱۰۰۰ سایت BTS نوسازی شده و تحت پوشش ۳G قرار گرفته است؛ در حالیکه این حجم عملیات فنی در آغاز راه اندازی موبایل، ۱۰ سال طول کشیده بود.

ایران ۲۲ میلیون کاربر اینترنت دارد

ناصر اسدی می‌گوید: در جامعه ما سنت جستارگری و شیوه‌های عقلانی ضعیف است؛ به همین دلیل ما باید به تقویت روحیه پرسش‌گری در مخاطب توجه کنیم. به گزارش ناصر اسدی – پژوهشگر رسانه – در نشست تخصصی ضرورت‌های آموزش سواد رسانه‌ای در ایران که روز چهارشنبه، دوم مهر ماه در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد، با اشاره به ضرورت سواد رسانه‌ای گفت: در حال حاضر در فضای سایبر کاربران اینترنت در کل دنیا به سه میلیارد نفر می‌رسند و کاربران اینترنت در ایران حدود ۲۲ میلیون نفر هستند. نرخ رشد استفاده از اینترنت در جهان هفت و ۹ دهم درصد و در ایران ۹ درصد است، بنابراین ما در فضای رسانه‌ای از رسانه‌های سنتی چرخشی به سوی رسانه‌های دیجیتال داریم. او افزود: طبق آمار روز گذشته، فیس‌بوک تاکنون یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر عضو در جهان دارد. این آمار به دلایلی در ایران نامشخص است. حجم ترافیک فضای اینترنت ۲۳ هزار و ۴۸۱ گیگا بایت است که معادل ۲۳هزار و ۴۸۱ کتاب در یک ثانیه است. در حال حاضر در هر ثانیه دو میلیون و ۳۵۱ هزار ایمیل فرستاده می‌شود. همچنین در هر ثانیه ۸۸ هزار و ۹۳۶ ویدئو در یوتیوپ به اشتراک گذاشته می‌شود و ۴۵ هزار و ۳۲۳ جستجو در گوگل انجام می‌شود و همچنین ۷۷۲۰ توئیت در توئیتر انجام می‌شود. اسدی در ادامه اظهار کرد: این آمار اهمیت رسانه‌های نوین را نشان می‌دهد. این حجم وسیع و تنوع و تکثر بسیار زیاد نشان‌دهنده اهمیت و ضرورت سواد رسانه‌ای است. آنچه در فضای سایبر جریان دارد هم اثرات مثبت به دنبال دارد و هم آثار زیان‌بار. ما به عنوان یک مخاطب باید سعی کنیم اثرات زیان‌بار را به حداقل برسانیم و از اثرات سودمند بهره‌مند شویم. او اضافه کرد: در کشور ما سواد رسانه‌ای ضرورت مضاعف دارد چون ما براساس نیازهای بومی خود به ابزار و تکنولوژی‌ها دسترسی پیدا نکرده‌ایم. این ابزار خود در دسترس ما قرار گرفته‌اند. بنابراین لازم است ببینیم نیاز به سواد رسانه‌ای در کشور ما با آنچه در کشورهای غربی درباره سواد رسانه‌ای گفته می‌شود یکسان است یا تفاوت دارد. از جمله تفاوت‌های ما در تعریف و هدف سواد رسانه‌ای نهفته است. اسدی سپس گفت: در بررسی سواد رسانه‌ای توجه به پنج حوزه شناختی ضروری است. این پنج حوزه عبارتند از صنایع، محتوا، واقعیت، اثرگذاری محتوای پیام‌ها و شناخت نسبت به خود. آنچه در کشور ما ضروری‌تر از سایر حوزه‌هاست توجه به صنایع به عنوان منبع است. ما نیاز داریم بفهمیم محتوا به وسیله چه رسانه‌ای و چگونه تولید می‌شود. این پژوهشگر رسانه در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در کشور ما به دلیل فضای خاص رسانه‌ای که حاکم بوده و شیوه متفاوتی که در فضای فکری جامعه وجود داشته جامعه ما سنت جستارگری نداشته و در این جامعه شیوه‌های عقلانی ضعیف است. بنابراین ما باید به تقویت روحیه جستارگری و پرسش‌گری در مخاطب توجه کنیم.

کشورهای دیگر با وایبر چه کرده‌اند؟
فیلترینگ؛ واژه‌ای که این روزها زیاد به گوش می‌خورد و بیش از همه وایبر، تانگو و واتس‌اپ را هدف قرار داده است. اپلیکیشن‌هایی که روز به روز بر میزان محبوبیت آنها افزوده می‌شود و به موازات آن کاربران بیشتری در سطح جهان جذب می‌کنند. هر چند بسیاری از کشورها به فراخور موقعیت خود با این اپلیکیشن‌ها برخورد می‌کنند.
به گزارش آی تی آنالایز برخی کشورها مشکلی با حضور این اپلیکیشن‌ها و استفاده آن توسط مردم ندارند ولی در برخی مناطق نیز به دلیل حساسیت‌های موجود بحث نظارت یا بلاک کردن و فیلترینگ این شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار می‌گیرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها وایبر است که به هرحال حضور آن در برخی کشورها خالی از انتقاد نبوده است در برخی کشورهای عربی این شبکه اجتماعی را نقشه‌ای برای جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات شهروندان می‌دانستند. نخستین بار در شبکه العربیه ادعا شد که این شبکه به اسرائیل ارتباط دارد اما بنیانگذاران وایبر هرگز چنین چیزی را نپذیرفتند و گفتند هیچ وابستگی به این رژیم ندارند. در برخی از وبلاگ‌ها نیز تلاش شد تا ارتباطی بین وایبر و شبکه موساد نشان داده شود.
هدف وایبر، سرقت اطلاعات حماس
در کشور لبنان نیز با توجه به موقعیت ویژه این کشور و جنگ تمام‌عیار با اسرائیل، استفاده از وایبر کنترل می‌شود. حتی برخی این وسیله را یک ابزار جاسوسی می‌دانند که قرار است اطلاعات مسلمانان به‌ویژه گروه حماس را سرقت کند اما تیم طراح وایبر در وبلاگ‌های متعدد تلاش می‌کنند تا نگرش لبنان را به این شبکه اجتماعی تغییر دهند.

به اشتراک بگذارید:

یک دیدگاه