مرور رسانه ها جمعه ۱۷ بهمن ۹۳

 

جهان نیوز:

کیم زتر، خبرنگار آزاد آمریکایی: همکاری اسرائیل و آمریکا در تولید استاکس نت، درباره چگونگی کدگذاری بدافزار و همچنین چگونگی واردکردن آن به سیستم‌های رایانه‌ای در ایران بود. سازوکار انتشار بدافزار «استاکس‌نت» نقص اصلی آن بدافزار بود که در نهایت نیز سبب شد به دام بیفتد. سازوکار «استاکس‌نت» به‌گونه‌ای طراحی شده بود که به آن بدافزار اجازه می‌داد در صدهاهزار دستگاه وارد شده و منتشر شود. دستگاه‌هایی که لزوما هیچ‌کدام آنها هدف اصلی بدافزار نبودند. همین موضوع ضرب خطا و احتمال شناسایی آن بدافزار را افزایش داد و سبب شد تا از سوی طرف ایرانی مورد شناسایی قرار گیرد.

cyber

تک ساپورت:

برنامه Adblock Plus یکی از بهترین نرم افزارهای رایگان برای بلاک کردن تبلیغات است هرچند رفتارهای عجیب و غریبی ممکن است داشته باشد که بد نیست راجع به آن‌ها بیشتر بدانید. گوگل به این برنامه پول می‌دهد تا تبلیغات آن را نشان دهد. حالا شرکت‌های بزرگ دیگر مانند مایکروسافت نیز همین روند را در پیش گرفته‌اند و با پرداخت پول خود را نجات می‌دهند.

Adblock-Plus-shake-down

 

فارس:

محققان دانشگاه فناوری ماساچوست MIT: اگر کسی «کپی رسید یک یا سه خرید اخیر شما، یک عکس اینستاگرام در حال قهوه خوردن با دوست تان و یک توییت درباره گوشی‌ که تازه خریده‌اید» را به دست آورد، تا ۹۴ درصد می‌تواند اطلاعات ثبت‌شده کارت اعتباری‌تان را از اطلاعات یک‌میلیون نفر استخراج کند. فروشندگان می‌توانند با تحلیل تاریخچه کارت‌های اعتباری، بدون دانستن هویت صاحب آن‌ها، درباره سلیقه مشتریان خود اطلاعات به دست آورند. اما اقتصاددانان نیز می‌توانند از این تاریخچه‌ها در مورد چیزهایی چون ارتباط تورم یا میزان صرف هزینه توسط مشتریان و سایر عوامل اقتصادی اطلاعات کسب کنند.

خریدهای صورت‌گرفته با کارت اعتباری واحد همگی با شمارهٔ شناسایی اتفاقی واحدی علامت‌گذاری شدند. برای هر شمارهٔ شناسایی (هر مشتری در مجموعه داده) محققان خریدهایی را به طور اتفاقی انتخاب کردند و بعد مشخص کردند که در تاریخچهٔ خرید چه تعداد از دیگر مشتریان نکات دادهٔ مشابه وجود دارد.

در تحلیلی مستقل، محققان تعداد نکات داده برای هر مشتری را از دو به پنج تغییر دادند. بدون اطلاعات قیمت، دو نکتهٔ داده همچنان برای شناسایی بیش از ۴۰ درصد از افراد حاضر در مجموعه داده کافی بود. در دیگر سوی طیف، پنج نکته همراه با اطلاعات قیمت برای شناسایی همه کافی بود.

محققان مذکور تمام قیمت‌هایی را چند طبقه‌بندی ثابت قرار دادند و به لحاظ کارکردی یکسان تلقی کردند. بنابراین، مثلاً خرید ۲۰ دلاری در یک فروشگاه در تاریخچهٔ خرید یک نفر معادل خرید ۴۰ دلاری شخصی دیگر در همان فروشگاه در همان روز تلقی شد زیرا هر دو خرید در طیف ۱۶ تا ۴۹ دلار قرار می‌گرفتند.

این اقدام تلاشی بود برای نشان دادن عدم قطعیت تخمین میزان خرید از اطلاعات ثانویه، مانند عکس اینستاگرامی حاوی تصویر غذایی که فرد مصرف کرده است.

محدودهٔ هر طیف مبتنی بر درصد ثابتی از ارزش میانه بود: برای مثال، طیف ۱۶ تا ۴۹ دلار ارزش میانهٔ خریدها (۳۲.۵۰ دلار) به علاوهٔ یا منهای ۵۰ درصد که به میزان دلار نزدیک‌تر گرد شده بود. حفظ خصلت ناشناس بودن در مجموعه داده‌های بزرگ نگرانی مهمی است زیرا نهادهای خصوصی و عمومی به یکسان داده‌های دیجیتالی گردآوری‌شده را منبعی برای کسب دیدگاه‌های بدیع می‌دانند.

فروشندگان می‌توانند با تحلیل تاریخچهٔ کارت‌های اعتباری، بدون دانستن هویت صاحب آن‌ها، دربارهٔ سلیقهٔ مشتریان خود اطلاعات به دست آورند. اما اقتصاددانان نیز می‌توانند از این تاریخچه‌ها در مورد چیزهایی چون ارتباط تورم یا میزان صرف هزینه توسط مشتریان و سایر عوامل اقتصادی اطلاعات کسب کنند.

محققان MIT تأثیرات داده‌های بزرگ‌تر را نیز بررسی کردند. برای این کار به عمد دقت را پایین‌تر آوردند، به این امید که حریم خصوصی افراد حفظ شود و در عین حال امکان تحلیل‌های مفید فراهم باشد.

این اقدام شناسایی افراد را مشکل‌تر می‌کند اما نه بیش از حد. حتی اگر مجموعه داده‌های مشخص‌کنندهٔ هر خرید نشان دهد که این خریدها در بازهٔ زمانی یک هفته در یکی از ۱۵۰ فروشگاه در منطقه‌ای واحد صورت گرفته، چهار خرید (با ۵۰ درصد عدم قطعیت در مورد قیمت) همچنان برای شناسایی بیش از ۷۰ درصد از کاربران کافی‌ است.

با همهٔ این‌ها، گروه محققان مذکور بر پیگیری کاربردهای مفید اجتماعی بزرگ‌داده‌ها مصّرند و معتقدند که این داده‌‌ها توان بالقوهٔ زیادی دارند و باید مورد استفاده قرار گیرند.

البته باید خطرات بازشناسایی را نیز مد نظر قرار داد. همین گروه در تحقیقی دیگر در حال ایجاد سیستمی هستند که افراد را قادر می‌سازد تا داده‌های تولیدشده از ابزار موبایل خود را در سرورهای امنی که خود برمی‌گزینند، ذخیره کنند.

13930902000478_PhotoA

 

مشرق:

اتاق فرهنگی شهر ریگا لیتونی: مسکو درس‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی را در جنگ اخیر با گرجستان در سال ۲۰۰۸ مورد آزمایش قرار داد. این کشور در این جنگ برای اولین بار از جنگ سایبری و عملیات‌های اطلاعاتی همزمان با عملیات‌های متعارف نظامی بهره برد. روسیه درباره اوکراین نیز این عملیات را به طور عالی انجام میدهد.

891492_263

زد دی نت:

سازمان بورس واوراق بهادار امریکا SEC گزارش داد ۸۸درصد کارگزارن بورس حملاتی نظیر فیشینگ یا ایمیلهای مخرب را تجربه کرده اند .به گفته سازمان بورس واوراق بهادار امریکا یکی از راههای جلوگیری از حملات سایبری به موسسات مالی استفاده از بیمه حملات سایبری است.تاکنون ۲۱درصد از موسسات خود را بیمه کرده اند

فوربس:

به اعتقاد شرکت های امنیتی آمریکا، هک سونی پیکچرز توسط هکرهای روسی انجام شده است که خود را در هیاهوی ناشی از اخبار مبنی بر هک توسط کره شمالی مخفی کردند.

 

دی ورج:

توافق توئیتر و گوگل برای نمایش توئیت‌ها در نتایج جستجوی گوگل؛ از این پس گوگل به مخزن توئیت‌های موجود در شبکه‌ی‌ اجتماعی توئیتر دسترسی داشته و می‌تواند از توئیت‌ها نیز در نتایج جستجوی خود استفاده کند.

توئیتر

فوربس:

محققان سازمان درمان و پیشگیری بیماری های آمریکا CDC اقدام به ساخت سیستم تشخیص بینایی شده اند که اختلالات مغزی بیمار مانند سرگیجه را از طریق اسکن چشم شناسایی میکند

 

ایتنا:

کشور چین قصد دارد توانایی‌های خود در حوزه خدمات پردازش ابری را تا سال ۲۰۱۷ میلادی چند برابر کند و در سال ۲۰۲۰ میلادی با تکیه بر خدمات ابری به عنوان پایه اصلی، به یک قدرت اینترنتی در جهان تبدیل شود. دولت چین به این نتیجه رسیده است سرمایه‌گذاری در زمینه سیستم‌های پردازش ابری و کلان داده‌ها(Big Data) مهم‌ترین اولویت آنها محسوب می‌شود و در این راستا تمرکز فراوانی بر توسعه و تحقیق در مورد کلان داده‌ها انجام خواهد شد.

China (2)

به اشتراک بگذارید:

یک دیدگاه