مرور رسانه های، ۲۷ شهریور ۹۶

خـون‌بـازی آرامش یا پریشانی؟

فرهیختگان؛ محمد صادق آتشکار‍(فعال اجتماعی): ۵۳ درصد ایرانیان عضو شبکه‌های مجازی هستند. اینستاگرام برای تسریع و گسترش مد [خون بازی] است، مساله‌ای که شیوع پیدا کرده و جوانان از دستان و… عکس و فیلم تهیه و آن را در اینستاگرام قرار می‌دهند.فضای مجازی، که به کمک گسترش خون‌بازی آمده است، باعث ایجاد حس رقابت برای بیشتر دیده شدن در انظار عمومی [فضای مجازی] شده است.

مدیر کوآلکوم: آینده ابداعات فناورانه را در خودرو بیابید نه درموبایل

خبرآنلاین: این روزها برخی از کارشناسان ابداع و نوآوری در موبایل را تمام‌شده فرض می‌کنند و بر همین اساس است که مدیر اجرایی کوآلکوم می‌گوید ۱۰ سال آینده ابداعات فناورانه را باید در خودرو ببینید نه در موبایل.

گردش مالی ۱۵۰ میلیارد تومانی بازی کلش آف کلنز در ایران

فارس؛ بابک کرباسی(تولید کننده بازی‌های رایانه‌ای): بازی کلش‌آف‌کلنز در ایران روزانه ۵۰ میلیون تومان درآمد داشته؛ چه کسی مجوز داده تا بازی‌های خارجی به شبکه شتاب ما وصل شوند و شرکت‌هایی بازی‌ها را ترجمه کرده و ارزش ریالی بگیرند و ارز خارج کنند؟ بزرگ‌ترین شرکتی که در ایران این کار را می‌کند [ترجمه بازی کلش‌آف‌کلنز و وصل شدن به شبکه شتاب] برای دختر آقای ن است. دولت سال گذشته به این شرکت ۱۴ میلیارد تومان وام داده است. یک میلیارد تومان وام برای ساخت مجموعه شماره ۲ بازی‌ خروس‌جنگی دادند که در آن به کودکان حیوان‌آزاری یاد می‌دهد و به عنوان پرفروش‌ترین بازی، تقدیر شده است و اینکه مدیر آن، خاندان نوری‌زاد هستند. آقای جهرمی می‌گوید سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان به صنعت بازی‌سازی ایران وام داده‌اند و امسال و سال آینده هم خواهند داد. بررسی کنند که این وام با چه ساز و کاری در اختیار چه کسانی قرار گرفته است. بخشی از بی‌سوادی والدین [نسبت به بازی‌های رایانه‌ای]مربوط به حاکمیت و دولت است. مشکلی که داریم این است که همان والدین در دستگاه‌هایی مشغول کار هستند و همین نسخه را برای فرزندان دیگر نیز می‌پیچند. درد این بود که استفاده از اینترنت برای کودکان زیر ۱۵ سال در دنیا شرایط خاص دارد، اما آمدند و سیم‌کارت کودک را ابداع کردند بدون هیچ بررسی روی این موضوع که چه عواقبی می‌تواند داشته باشد. به‌جایی رسیده‌ایم که خیلی نباید نگران بازی‌های خارجی باشیم، بلکه دو سال است که باید مراقب تولید داخلی باشیم تا از بابت آن‌ها فرزندانمان ضربه نخورند. بی‌بند و باری و ولنگاری فرهنگی در بازی‌ها ریشه‌ای شده است و بخش قابل توجهی از این ایراد، تقصیر دولت است. وقتی در جامعه نگاه می‌کنیم بازی‌های دیجیتال به پستانک و آب‌نباتی برای ساکت‌تر شدن فرزندان تبدیل شده است و این، دردسر ایجاد می‌کند. برخی از صهیونیست‌های یهودی که در سرزمین اشغالی دارای املاک هستند و سرمایه‌گذاری می‌کنند، کمپانی بزرگ‌بازی سازی ایجاد کردند و این بازی‌ها به بازار ایران می‌آید.بازی‌ها بدون کپی‌رایت به کشور می‌آید و قانون‌گذار برخلاف قانون اساسی کشور عمل می‌کند. قانون خدمات کشوری اجازه واگذاری تولیت و قانون‌گذاری در بخش خصوصی را نمی‌دهد. بی‌سوادی مسؤولان تا والدین، تهدید بازی‌های رایانه‌ای است. مسئولان گفته‌اند بودجه برای تولید کننده داخلی می‌گذاریم، اما پرسش بنده این است که بازی سازهای سال‌های اول صنعت گیم در حال حاضر کجا هستند؟ الان یک‌ سال است مجوز ساخت بازی نمی‌دهند و بازی نامه را بررسی نمی‌کنند و می‌گویند بسازید اگر خوب بود، مجوز می‌دهیم و اگر خوب نبود خارج از کشور عرضه کنید. اداره بازی‌های رایانه‌ای را خصوصی می‌کنند تا خود مجوز و پروانه بدهند و حالا نیز با بی‌قانونی بگویند دیگر نیاز نیست مجوز بدهیم. بازی آنلاین با رده‌بندی ۳+ سال در ایران وجود دارد؛ مگر کودک ۳ ساله می‌تواند وارد اینترنت بشود؟ از سال ۹۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده است تمام فعالیت‌ها باید با پیوست فرهنگی انجام شود، اما در صنعت‌بازی پیوست فرهنگی کجاست؟ مگر بنیاد بازی‌های رایانه‌ای وظیفه رده‌بندی بازی‌ها را برعهده ندارد؟ اگر شما کافه‌بازار را باز کنید، اگر بیش از ۱۵ درصد بازی با رده‌بندی در آن دیدید، بنده از شما عذرخواهی می‌کنم! بین ۸۰ تا ۸۵ درصد استفاده از بازی‌‌ها، محصولات خارجی بوده و مابقی ایرانی است. وقتی در یک بازی عنوان می‌شود پدرت را در می‌آورم! یا راننده تاکسی به خانمی می‌گوید بیا سوارت کنم! باید گفت نسلی را دارند تربیت می‌کنند که نمی‌شود آنها را کنترل کرد. زمانی از ما پرسیدند چرا بازی دفاع مقدس نمی‌سازید؟ دفاع مقدس برای دولت و کسی که پول دارد، معنا ندارد. بنده اگر با پول شخصی نیز بازی بسازم، برای پخش آن کمکی نمی‌کنند.چرا شورای عالی فضای مجازی فقط تأیید کننده مصوبات شده است و مجلس هر مصوبه‌ غلطی را تأیید می‌کند؟ بنده برای تحقیق از این شرکت‌ها [تولید کننده بازی] رفتم و دیدم نصف آقازاده‌ها در آن‌ها هستند و ژن‌ برتر در اینجاست! آن‌ها بی‌سروصدا کار می‌کنند. ما از سال ۱۴۰۰ به بعد ادب و آرامش را در خانواده‌های ایرانی نمی‌بینیم و سونامی مرگ اخلاقی همراه بازی‌ها به کشور می‌آید. در این سال‌ها در کشور همه چیز در رانت‌ و لابی‌گری رفت و در حوزه‌ بازی‌ها میلیارد تومان به شرکت‌های x و y دادند، سند تغییر نکرد و فقط دروازه ورودی گشادتر شد. در کافه‌ بازار و غیره نگاه کنید! چرا باید بازی خارجی در صدر درآمدزایی کشور قرار گیرد؟

قابلیت جدید فیس بوک اعلام شد

فون آریا: فیس بوک به تازگی قابلیت جدیدی را افزوده است که به کاربران اجازه می‌دهد از مشاهده پست‌های آزاردهنده اشخاص و یا وب سایت‌ها در صفحه اصلی در مدت زمان خاصی جلوگیری کنند.

نقش موثر تاکسی‌های اینترنتی در کاهش ترافیک

میزان؛ محسن پور سید آقایی(معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران): تاکسی‌های اینترنتی بلافاصله بعد از رساندن مسافران خود، بار دیگر اقدام به جا‌به‌جایی مسافر می‌کنند و همین موضوع نیز سبب می‌شود میزان تردد‌ها در سطح شهر کاهش‌ یابد.

پهپادی شبیه به یک قفس پرنده

دیجیتال ترندز: محققان در موسسه پلی تکنیک فدرال لوزان (EPFL) با الهام از روش اوریگامی موفق به طراحی یک پهپاد شدند که می‌تواند هم‌زمان با ارسال محموله، از آن‌ها حفاظت کند.

مغز و اینترنت بهم متصل شدند!

اینترنشنال بیزینس تایمز: محققان توانسته‌اند مغز و اینترنت را به هم متصل کنند. با کمک این روش امواج مغزی به‌طور زنده در فضایWWW منتشر می‌شود. به‌این‌ترتیب مغز را به یک نود اینترنت اشیا در فضایWWW تبدیل می‌کند.

کالاهای مجازی خود را صاحب شوید!

ایسنا: براساس استانداردهای تعریف شده از سوی اتحادیه جهانی مخابرات تعریف شناسه شئ به هر کشور به یک سر شاخه اصلی اختصاص داده شده تا امکان شناسایی و تمایز هر چیز در دنیای مجازی وجود داشته باشد.

کنترل تلفن هوشمند با قدرت ذهن

دیلی میل: محققان بازوبندی ابداع کرده‌اند که به کاربر امکان می‌دهد تلفن هوشمند خود را با استفاده از قدرت ذهن کنترل کنند.

هوش مصنوعی مایکروسافت متن های ناخوانا را خواندنی می کند

انگجت: مایکروسافت با ارتقای امکانات نرم افزار Pix خود و بهبود هوش مصنوعی آن قابلیت خواندن متن های ناخوانا را اضافه کرده است.

تلگرام ۶۰ درصد پهنای باند کشور را اشغال کرده است

ایکنا؛ امیر خوراکیان(معاون محتوایی مرکز ملی فضای مجازی): بازی‌های رایانه‌ای در ایران به‌سوی بازی‌های موبایلی در حرکت است و بالغ‌بر ۶۷ درصد بازی‌ها موجود در کشور بازی‌های موبایلی است. بیش از ۶۰ درصد پهنای باند کشور توسط تلگرام اشغال‌شده است. این شبکه پیام‌رسان در حال حاضر نزدیک به ۴۰ میلیون کاربر دارد که ساعت ۲۲ تا یک شب بیشترین ساعت ترافیکی آن است. بیشترین تعداد عضو یک کانال تلگرامی ۳میلیون ۴۰۰ هزار نفر است و بیشترین بازید از یک پیام نیز در حال حاضر ۲۰ میلیون نفر است.

نیاز مردم در عرصه فضای مجازی، منتظر تصمیم حاکمیت نمی ماند

ایرنا؛ محمدجواد آذری‌جهرمی: تکمیل شبکه ملی اطلاعات از نظر دسترسی‌ها و تولید محتوا به کمک دانشگاه‌ها، یکی از راهکارهای پاسخگویی به نیازهای مردمی است. شبکه علمی در دولت یازدهم بررسی، موانع آن برطرف و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی نیز متولی آن شد. مشکل اصلی این شبکه در تهران، نبود علاقه برای اتصال به آن و در شهرستان‌ها، کمی امکانات اتصال است. حجم بازار مخابراتی و همچنین فناوری اطلاعات در کشور تا پایان دولت دوازدهم و براساس برنامه ششم توسعه به ترتیب به حدود ۲.۵ و پنج برابر افزایش می‌یابد.

مذاکره با دادستانی برای رفع محدودیت دانشجویان در فضای مجازی

ایلنا؛ محمد جواد آذری‌جهرمی: در نزدیک به دو ماه گذشته، مذاکراتی با رئیس دادستانی کل کشور انجام دادیم و موافقت‌های اولیه‌ای نیز صورت گرفته است تا محدودیت دانشجویان در فضای مجازی برای دسترسی به سایت‌های علمی رفع شود. ما سه مجموعه ماهواره آماده پرتاب را داریم و این ماهواره‌ها را در نوبت پرتاب قرار دادیم و مذاکراتی را با وزارت دفاع داشتیم و هر زمانی وزارت دفاع اعلام کند، ما آمادگی پرتاب این ماهواره‌ها را داریم.

اذعان رسانه آمریکایی به نقش خبرگزاری فارس در تقویت نفوذ رسانه‌ای ایران

دیفنس‌وان: بُرد رسانه‌ای ایران در فضای آنلاین هم از طریق قدرت خبرگزاری‌های وابسته به نظام که شامل خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ده‌ها رسانه دیگر می‌شود، هم در حال گسترش است. در فضای مجازی باید رویکرد تهاجمی‌تر برای مقابله با ایران داشته باشیم. همه فعالیت ایرانی‌ها در جایی است که به آن منطقه خاکستری می‌گوییم؛ فضایی میان رقابت متعارف بین‌المللی و درگیری مسلحانه که مستعد عملیات سایبری است. توانایی ایران برای استفاده از فضای مجازی با هدف انتقال و انتشار پیامشان، جنبه کلیدی است که باید با آن مقابله کرد.

به اشتراک بگذارید:

یک دیدگاه