مرور رسانه ها، ۲۸ شهریور ۹۶

اینستاگرام مبتذل‌ترین نرم‌افزاری که در ایران آزاد است!

کیهان؛ حمید صدیق‌میرزایی(کارشناس فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای): بیش از ۹۵ درصد بازی‌های موبایلی و رایانه‌ای وارداتی است و به‌دلیل تأثیر عمیق این بازی‌ها، بنای فرهنگ را ویران می‌کنند؛ زیرا هر بازی، پیام‌رسان فرهنگ کشور تولیدکننده است. طبق گزارش مرکز پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، روزانه معادل ۲۱۰۰ سال از عمر نوجوانان و کودکان این کشور صرف بازی‌های ویدئویی می‌شود. اخیراً ماجرای چالش نهنگ آبی به عنوان مسئله چالشی و خطرساز در فضای مجازی دست به دست می‌شود و به‌اشتباه به‌عنوان یک بازی از آن یاد می‌شود، حال آنکه نهنگ آبی، تنها یک چالش همچون چالش آب یخ است. بازی‌های رایانه‌ای یکی از مهم‌ترین ابزارها برای انتقال فرهنگ است، اما در لایه‌های حاکمیتی صرفاً به چشم ابزار سرگرمی و تفریح به آن نگاه می‌شود. به اعتراف عموم کارشناسان و انجمن سلطنتی بهداشت عمومی انگلیس، اینستاگرام مخرب‌ترین و مستهجن‌ترین شبکه اجتماعی برای نوجوانان است؛ ولی در ایران رده‌بندی سنی اینستاگرام که مثبت ۱۳ است، رعایت نمی‌شود.

شکاف دیجیتالی، هشدار جدید سازمان ملل

برودبند کامیسیون: ۵۲ درصد از جمعیت جهان هنوز به اینترنت دسترسی ندارند و البته تعداد کاربران مرد از تعداد کاربران زن در تمام مناطق جهان بیشتر است. درحالی‌که میانگین جهانی ضریب نفوذ اینترنت ۴۸ درصد است، حدود ۷۹.۶ درصد مردم اروپا آنلاین هستند و به اینترنت دسترسی دارند درحالی‌که در مقابل، در آفریقا تنها ۲۱.۸ درصد مردم کاربر اینترنت هستند. تا پایان سال ۲۰۱۷ میزان ضریب نفوذ اینترنت برای کشورهایCIS[کشورهای مستقل مشترک‌المنافع] معادل ۶۷.۷درصد و برای مردم آمریکا ۶۵.۹درصد خواهد بود. تا پایان سال ۲۰۱۷ میزان ضریب نفوذ اینترنت در منطقه آسیا-اقیانوسیه به ۴۳.۹ درصد می‌رسد و این رقم در کشورهای عربی ۴۳.۷ درصد و در آفریقا عددی معادل ۲۱.۸ درصد خواهد بود. درحالی‌که متوسط سرعت اینترنت جهانی ۷.۲ مگابیت بر ثانیه است ولی در این زمینه هم اختلاف فاحشی میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه وجود دارد. تحقیقات اخیر فیس‌بوک در ۷۵ کشور جهان نشان داده است که به‌طور متوسط درمجموع ۹۴ درصد جمعیت این کشورها فقط به اینترنت ۲G اتصال دارند و تنها ۷۶ درصد جمعیت جهان به اینترنت ۳G دسترسی دارند. چین با حدود ۷۰۰ میلیون کاربر اینترنت بزرگ‌ترین بازار اینترنت جهان را در اختیار دارد و پس از آن، هندوستان با ۳۵۵ میلیون کاربر جای گرفته است. کشورهایی که در زمینه زیرساخت‌های آی‌سی‌تی و اینترنت عقب هستند بی‌تردید در زمینه کشاورزی، تحصیل، اشتغال نیز مشکلات زیادی دارند. طبق پیش‌بینی‌ها با هر دلار سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه‌ آی‌سی‌تی به‌ویژه زیرساخت‌های آن، می‌توان در سال ۲۰۲۵ انتظار داشت که این رقم ۵ دلار را برای کشورهای سرمایه‌گذار به ارمغان بیاورد. میزان درآمد جهانی حاصل از بخش آی‌سی‌تی در سال ۲۰۱۶ حدود ۳.۹۸ تریلیون یورو بوده است که انتظار می‌رود این میزان درآمدزایی تا سال ۲۰۱۹ به حدود ۴.۴۶ تریلیون یورو برسد. دستیابی به کشاورزی پایدار و پربازده در کشورهای در حال توسعه نیز یکی از بخش‌هایی است که تنها با کمک توسعه زیرساخت‌های آی‌سی‌تی و آنلاین بودن تضمین خواهد شد. سرمایه‌گذاری در ۵ شاخص پهنای باند، دیتاسنتر، ابر، ابر داده و همچنین اینترنت اشیا، می‌تواند کشورها را قادر سازد که اقتصاد خود را به‌سوی دیجیتالی شدن پیش ببرند.

 وام ۱۴ میلیاردی به ژن های برتر برای تجارت با «بازی»

جوان؛ بابک کرباسی(کارشناس و تولید‌کننده بازی‌های رایانه‌ای): دو سال است که باید مراقب بازی تولید داخلی باشیم تا از بابت آن‎ها فرزندانمان ضربه نخورند و اگر در حوزه صادرات برویم، شاید بعضی از کشورها حتی واردات برخی از بازی‌های رایانه‌ای ایرانی را ممنوع کنند! براساس آمار دولت، بازی کلش در سال ۹۴ و نیمه سال ۹۵، در ایران روزانه ۵۰ میلیون تومان درآمد داشته ؛ حالا این پرسش مطرح است که چه کسی مجوز داده است تا بازی‌های خارجی به شبکه شتاب ما وصل شوند؟ بزرگ‌ترین شرکتی که در ایران کار بازی سازی می‌کند متعلق به یکی از آقازاده‌هاست که سال گذشته ۱۴ میلیارد تومان وام از دولت گرفته است. ما از سال ۱۴۰۰ به بعد ادب و آرامش را در خانواده‌های ایرانی نمی‌بینیم و سونامی مرگ اخلاقی همراه بازی‌ها به کشور می‌آید. صنعت بازی‌سازی، صنعت تخصصی است و نمی‌تواند توسط بخش خصوصی کنترل شود. واردات بازی رایانه‌ای و وصل بودن به شبکه بانکی، خروج ارز از کشور، به هم زدن رقابت کف بازار و تغییر ذائقه مصرف‌کننده‌ها مواردی است که اگر اصلاح نشود با چالش‌های جدی در نسل آینده مواجه خواهیم بود.

آقای رییس‌جمهور خوانش نا متناسب بین ملت و شما ایجاد شده‌است

قانون؛ امید فراغت(کارشناس ارشد علوم سیاسی): شبکه‌های مجازی و اتصال به خرد جهانی، قانون نانوشته ای را برای بیشتر ملت وضع کرده و مردم نیز در همان فضا زندگی دارند و این واقعیت یک خوانش نامتناسب را بین مردم و حاکمیت ایجاد کرده است! اینکه در شبکه‌های مجازی بسیاری از نقطه نظرات مسئولان به سخره گرفته می‌شود آیا زیبنده است؟ دنیای درون، دنیای بیرون را می‌سازد و این واقعیتی غیر قابل انکار است!

نهنگ آبی در تور نظارت

ابتکار؛ سید مهدی معزی: طبق آماری که پارس‌جو جستجوگر بومی ایران ارائه کرده است بیش از ۳۰ درصد محتوای موجود در بستر اینترنت حاوی مفاهیم غیراخلاقی و هرزه‌نگاری است.

کپی رایت، درد و دل مشترک تهیه‌کنندگان سینما

ابتکار؛ محسن علی‌اکبری(تهیه‌کننده‌): سرویس VOD نیازمند پنهای باند است و با توجه به اینترنت داخلی که اکثر کاربران از آن استفاده می‌کنند، امکان تماشای فیلم وجود ندارد و بیننده بارها با پرش فیلم مواجه است.

ارائه اپلیکشین‌های ایرانی در فروشگاه‌های آنلاین با هدف ایجاد تغییر در ایران

بلومبرگ: اجازه به شرکت‌های پیشگام ایرانی برای فروش اَپ‌هایشان به این معناست که در بازی طولانی برای (تغییر) آینده ایران، آمریکا هنوز در طرف آن‌هاست.

مدیر امنیتی گوگل تهدید آژانس امنیت ملی آمریکا را در بالاترین سطح ارزیابی کرد

تک کرانچ؛ هیتر آدکینز(مدیر امنیت اطلاعات گوگل): آژانس امنیت‌ملی ایالات‌متحده یک تهدید مورد حمایت دولت است که به همان اندازه چین و روسیه برای فضای مجازی تهدید ایجاد می‌کند.

نرم افزار معروف سی‌کلینر هک شد

خبرآنلاین: کمپانی انگلیسی Piriform تایید کرد نرم‌افزار رایگان و معروفش، سی‌کلینر(CCleaner)، هک شده و میلیون‌ها کاربر در جهان در معرض خطر قرار دارند.

رای سنای آمریکا علیه کمپانی نرم‌افزاری کسپرسکی روسیه

خبرآنلاین: ضد ویروس کسپرسکی با ۴۰۰ میلیون کاربر در جهان متهم به رابطه پنهان با دولت روسیه شده است و به دستور سنای آمریکا، هیچ کمپانی دولتی آمریکایی حق ندارد از ضد ویروس و سرویس‌های کسپرسکی استفاده کند. پس از تایید جاسوسی روس‌ها روی انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا، این کشور سعی کرده است هر نوع رابطه نرم افزاری با این روسیه را به حالت تعلیق در بیاورد. یوجین کسپرسکی ضمن رد اتهام ارتباط با دولت روسیه، اعلام کرد حاضر است سورس کد برنامه را در اختیار شرکت‌های ذی نفع قرار دهد اما پیشنهاد وی رد شد.

قابلیت تبدیل شماره همراه و آدرس‌ها به لینک در جیمیل فعال شد

ورج: جیمیل از این پس به طور خودکار آدرس ها، شماره‌های همراه و اطلاعات تماس را شناسایی و به لینک قابل کلیک مبدل می‌کند. خدمات یادشده هم از طریق وب و هم از طریق برنامه موبایلی جیمیل در دسترس است.

ارائه اپلیکشین‌های ایرانی در فروشگاه‌های آنلاین با هدف ایجاد تغییر در ایران

بلومبرگ: دولت آمریکا باید به شرکت‌های فناوری اجازه دهد همچنان به میزبانی اپلیکشن‌های ایرانی در فروشگاه‌های آنلاین خود ادامه دهند تا از ظهور یک طبقه متوسط متمایل به غرب در ایران حمایت شود. ایجاد محدودیت در ارائه اپلیکشین‌های ایرانی در فروشگاه‌های آنلاین، به دولت ایران در تبلیغ علیه شرکت‌های فناوری آمریکایی که علیه تجار و مشتریان ایرانی تبعیض قائل شده‌اند، کمک می‌کند. حمایت از فضای تغییر در ایران همچنان از منافع آمریکاست که فناوری می‌تواند به ایجاد آن(فضای تغییر) کمک کند. اجازه به شرکت‌های پیشگام ایرانی برای فروش اَپ‌هایشان به این معناست که در بازی طولانی برای (تغییر) آینده ایران، آمریکا هنوز در طرف آن‌هاست.

پلاتفورم تز، پرداخت الکترونیک را ساده می‌کند

اسین ایج: گوگل قصد دارد با یکپارچه سازی کیف پول الکترونیک خود و کارت‌های اعتباری بانکی، پلاتفورم پرداخت الکترونیک جامعی موسوم به Tez را راه‌اندازی کند.

شارژر بی‌سیم برای انواع گوشی‌ها عرضه می‌شود

دیجیتال ترندز: فناوری شارژ بی‌سیم جدید Pi که توسط فارغ التحصیلان دانشگاه ام آی تی، ابداع شده، بدون نیاز به قرار دادن گوشی بر روی یک سطح مغناطیسی، شارژ بی‌سیم آن را ممکن می‌کند.

انگلیس پایتخت پروپاگاندای آنلاین داعش

پالسی‌اکسچنج: در بریتانیا بیشتر از هر جای دیگری در اروپا مردم به تبلیغات مجازی افراط‌گرایان داعش می‌توانند دسترسی پیدا کنند. دستورالعمل‌های تروریستی در فضای مجازی انگلیس از جمله راهنماهای ساخت بمب همچنان در دسترس هستند و این یک هشدار است.  در فضای مجازی بریتانیا تاکتیک‌های تروریستی بیشتر و فهرست اهداف بالقوه آن‌ها نظیر رخدادهای ورزشی در دسترس قرار دارند. تقریباً سه‌چهارم مردم انگلیس می‌خواهند شرکت‌های اینترنتی بزرگ اقداماتشان را برای پیدا کردن و حذف محتواهای اینترنتی برای به افراط کشاندن مردم را تشدید کنند. طبق یک نظرسنجی ۶۵ درصد مردم انگلیس معتقد بودند که شرکت‌های اینترنتی در انگلیس به حد کافی برای مبارزه با افراط‌گری اینترنتی تلاش نمی‌کنند.در چهار سال گذشته سه‌چهارم جرائم تروریستی افراط‌گرایان در انگلیس از جانب کسانی رخ داده که به محتواها و دستورالعمل‌های اینترنتی افراط‌گران دسترسی داشتند.

نفوذ هکرها به گوشی‌های هوشمند با بلوتوث

انگجت: طبق یک گزارش جدید، چنانچه کاربران، بلوتوث موبایل‌های خود را روشن نگه دارند در برابر حمله ویروس‌هایی به نام Blue borne قرار خواهند گرفت. این ویروس از دستگاهی به دستگاه دیگر منتقل می‌شود. هکرها به وسیله ویروس Blue borne، علاوه بر کنترل دستگاه‌های کاربران، به اطلاعات و شبکه‌های کاربر دسترسی می یابند. آنها حتی می‌توانند طی ۱۰ ثانیه بدافزاری را به دستگاه‌ها منتقل کنند.

سرمایه گذاری ارتش آمریکا برای تولید ربات قاتل

دفنس‌وان: ارتش آمریکا ۹۰۰ میلیون دلار برای تولید ربات‌های جنگنده‌(قاتل) و گسترش فناوری تولید میکروپردازشگرها سرمایه‌گذاری کرده است.

به اشتراک بگذارید:

یک دیدگاه