مرور رسانه ها، ۱۵ شهریور ۱۳۹۵

فرانسه به ایران حمله سایبری می‌کرد

برنار باربیه(رئیس فنی سابق اداره کل امنیت خارجی فرانسه): سرویس‌های فرانسوی از سال ۱۹۹۲ حملات سایبری را علیه نهادهای ایرانی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران و چند کشور دیگر از جمله کانادا و اهدافی در فرانسه انجام داده‌اند. سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل از جمله موساد، عامل حمله سایبری ماه می ۲۰۱۲ به کاخ الیزه بوده‌اند و اسرائیل در سال ۲۰۱۲ تلاش کرده با نفوذ به خطوط ارتباطی رئیس‌جمهور سابق فرانسه از وی جاسوسی کند. منبع: دیپلماسی ایرانی

آیا مدیران ارشد شرکت‌ها باید در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشند؟

از میان مدیران ارشد ۵۰۰ شرکت برتر دنیا، کمتر از ۵۰% آنها تنها در یکی از شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند و هیچ مدیری را نمی‌توان یافت که در هر شش شبکه اجتماعی اصلی، حضور فعال داشته باشد. آن دسته از مدیران موفقی هم که گاه در شبکه‌های اجتماعی گشت و گذار می‌کنند، لینکدین و توییتر را به فیس‌بوک یا گوگل پلاس ترجیح می‌دهند چون به نظرشان سایت‌هایی مثل فیس‌بوک بیشتر جنبه سرگرمی دارند. بر اساس تحقیقات موسسه پیو، ۶۵ درصد مردم آمریکا هر روز در حال اشتراک‌گذاری و توییت کردن هستند. اما در این میان، مدیران ارشد اجرایی با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی اصلا میانه‌ای ندارند. منبع: عصربانک

حملات شدید سایبری به شبکه های حیاتی عربستان رخ داده است

مهاجمان سایبری با جمع آوری اطلاعات از منابع هدف، و امکان شکستن رمز های عبور کاربران، توانسته اند فایل های شبکه را کنترل کرده و با استراق سمع و تمام اطلاعات کاربران شبکه آنها را در اختیار بگیرند. منبع: سپاس

جولان بدافزار DressCode در گوگل ‌پلی

کارشناسان امنیتی از شناسایی بدافزار خطرناکی موسوم به DressCode خبر داده‌اند که در بیش از ۴۰ برنامه عرضه شده در فروشگاه گوگل پلی مخفی شده‌است. برخی از این برنامه‌های آلوده بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار مرتبه بارگذاری شده‌اند و لذا می‌توان حدس زد DressCode تنها بین ۵۰۰ هزار تا دو میلیون مرتبه از فروشگاه گوگل پلی بارگذاری شده‌است. این بدافزار به هکرها امکان می‌دهد تا کنترل گوشی کاربران را بدون اطلاع مالکان آنها در دست بگیرند. مجموعه‌ای از گوشی‌های آلوده به DressCode را می‌توان برای حملات بات نت به کار گرفت. منبع: افتانا

گردش ۱۰۰ هزار میلیاردی کارت‌های اعتباری

احسان شمشیری(روزنامه‌نگار): اقبال مردم به خرید از طریق کارت‌های الکترونیکی افزایش یافته و در خرداد ۹۵ از این طریق مبلغ ۱۰۰ ‌هزار میلیارد تومان از فروشگاه‌ها خرید کرده‌اند. این رقم ۴۴‌% در طول سال گذشته افزایش داشته است. ایران در مقایسه با کشورهای عضو کمیته پرداخت و زیرساخت‌های بازار CPMI رتبه۲۱ را به لحاظ متوسط ارزش هر تراکنش الکترونیکی مشتریان داشته است. متوسط مبلغ تراکنش خودپرداز ۲۱۱ ‌هزار تومان، در پایانه شعب ۳‌ میلیون و ۴۷۸‌ هزار تومان، در کیوسک ۳۲۴‌ هزار تومان و در شاپرک ۱۰۸‌هزار تومان بوده است. در سیستم شاپرک، ۹۵۹‌ میلیون تراکنش به مبلغ ۱۰۲‌ هزار میلیارد تومان انجام شده که ۸۱۶‌ میلیون از تعداد آن در پایانه فروش، ۳۹‌ میلیون در اینترنت و ۱۱۴‌ میلیون توسط تلفن همراه انجام شده است. با توجه به رشد زیاد تعداد تراکنش‌های پایانه‌های فروشگاهی، متوسط مبلغ اسمی و واقعی آنها نسبت به سال گذشته کاهش داشته که نشان از استقبال بیشتر مردم از بانکداری الکترونیک حتی برای مبادلات خرد دارد. درخصوص پرداخت‌های پردازش شده در اینترنت و تلفن همراه شاهد رشد مثبت قابل توجهی در متوسط مبلغ هر پرداخت هستیم. متوسط مبلغ اسمی هر تراکنش اینترنتی از ۹۴۰‌هزار ریال در خرداد۹۴، با بیش از دو و نیم برابر رشد در خرداد۹۵ به حدود ۲‌میلیون و ۵۰۰‌هزار افزایش یافته است. منبع: تعادل

تخلف محرز شبکه بانکی در پرداخت‌های اینترنتی

گرکانی‌نژاد(رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی): در انتهای سال ۱۳۹۴ تعداد دارندگان نماد اعتماد الکترویکی به ۱۵ هزار و ۵۶۱ عدد رسیده بود. این میزان نسبت به سال ماقبل آن ۸۵ درصد رشد داشته است. مبلغ خرید اینترنتی در سال ۹۴ در مجموع حدود ۴ درصد از حجم تولید ناخالص داخلی کشور بوده و به آمارهای سطح بالای جهانی بسیار نزدیک است. منبع: ای تی انالیز

گردش ۱۰۰ هزار میلیاردی کارت‌های اعتباری

احسان شمشیری(روزنامه‌نگار): در خرداد ۹۵ تعداد ۹‌ میلیون و ۳۷۸‌ هزار اسناد وصولی به مبلغ ۱۱۶‌ هزار میلیارد تومان در سامانه چکاوک وصول شده که کاهش ۹.۵ درصدی در طول یک‌سال داشته است. منبع: تعادل

آزاد بودن شبکه‌های اجتماعی به معنای رایگان بودن آن نیست

روح الله مومن نسب(کارشناس فضای مجازی): در گذشته ویروس‌ها را به سیستم‌ها وارد می‌کردند، اما اکنون در قالب نرم‌افزارها خودمان اقدام به نصب آن‌ها می‌کنیم. دانستن این نکته مهم است که همه شبکه‌های اجتماعی دنیا را قوی‌ترین برنامه‌نویسان ویروس‌ها و بدافزارها طراحی کرده‌اند. آزاد بودن شبکه‌های اجتماعی به معنای رایگان بودن آن نیست، بلکه شرکت ارائه‌‌دهنده به ‌جای اخذ هزینه از شما به اطلاعات گوشی شما دسترسی پیدا می‌کند و آن‌ها را به شرکت‌های دیگر می‌فروشد. میانگین استفاده از اینترنت در ایران روزی ۹ ساعت است. منبع: فارس

به اشتراک بگذارید:

یک دیدگاه