دکترین اندیشکده بروکینگز: پنج راه حل استفاده از تکنولوژی در فرآیند آموزش

5 ways to use technology in teachers education

توماس ادیسون یک بار گفت: “کتاب به زودی در مدارس دولتی منسوخ خواهد شد وسیستم آموزشی در مدارس در طول ۱۰ سال به طور کامل تغییر خواهد کرد.”

بروکینگز: فناوری در مدارس به دلیل اختلالات تکنولوژی در سازمان های دیگر، و نیز سیستم حاکم بر آموزش، با شکست مواجه شده است. شاید به این دلیل است که دولت در مدارس بیش از هر سازمان دیگری قانون وضع می کند. برای غلبه بر این موانع، ما باید معلمان را متقاعد سازیم که تکنولوژی آنها را توانمند می کند و همچنین کمک به دانش آموزان خود را یاد بگیرند. در ادامه پنج استراتژی برای تربیت معلم موفق در استفاده از تکنولوژی آموزش و پرورش که از روش های ادیسون در ۱۰۰ سال پیش  است و چگونگی استفاده معلمان از تکنولوژِی را بررسی می کنیم.

توماس ادیسون یک بار گفت، “کتاب به زودی در مدارس دولتی منسوخ خواهد شد وسیستم آموزشی در مدارس در طول ۱۰ سال به طور کامل تغییر خواهد کرد.” با این حال پیش بینی یکی از بزرگترین مخترعین اشتباه بود و نظام آموزش و پرورش آمریکا دارای مقاومت قابل توجه به نوآوری می باشد و کلاس های درس با گذشت ۱۰۰ سال از پیش بینی های ادیسون تغییر بسیار کمی داشته است.

پیشرفت در فناوری اطلاعات انقلابی در نحوه ارتباط افراد و یادگیری در هر جنبه ای از زندگی مدرن به جز آموزش و پرورش داشته است. سیستم آموزش و پرورش تحت نیازهای کهنه آمریکا کشاورزی و صنعتی می باشد. روز مدرسه کوتاه و استراحت در فصل تابستان به معنای کار در مزارع خانواده می باشد . مدارس ذهنیت صنعتی دانش آموزان در گروه های دلخواه را بدون در نظر گرفتن شایستگی های دانش آموز و بر اساس سن آنها انجام می دهند.

فناوری در مدارس به دلیل اختلالات تکنولوژی در سازمان های دیگر، و نیز سیستم حاکم بر آموزش، با شکست مواجه شده است. شاید به این دلیل است که دولت در مدارس بیش از هر سازمان دیگری قانون وضع می کند. قوانین حاکم که در آن مشخص می کند که دانش آموزان چگونه آنها را یاد بگیرند و چه کسی به آنها یاد می دهد. کسانی که مقررات آموزش و پرورش را تعیین می کنند تحت تاثیر فناوری های نوین هستند و نیز در این سیستم برای کم و زیاد کردن فناوری حق وتو دارند.

برای غلبه بر این موانع، ما باید معلمان را متقاعد سازیم که تکنولوژی آنها را توانمند می کند و همچنین کمک به دانش آموزان خود را یاد بگیرند. در ادامه پنج استراتژی برای تربیت معلم موفق در استفاده از فن آوری آموزش و پرورش که از روش های ادیسون در ۱۰۰ سال پیش  است و چگونگی استفاده معلمان از تکنولوژِی را بررسی می کنیم.

 

۱-    مدارس بایدازفناوری برای قویتر کردن معلمان استفاده کنند.

بدیهی است که معلمان استفاده از تکنولوژی در آموزش را رد می کنند زیرا بر این باورند که استفاده از تکنولوژی باعث ایجاد زحمت بیشتر برای آنها می شود. اما استفاده از فناوری های نوین نه تنها زحمت بیشتر نداشته بلکه باعث کمتر شدن انرژی صرف شده معلمان می شود. سیستم عامل های ارتباطی مانند توییتر، فیس بوک، یا Tumblr باعث ارتباطات پویا بین دانش آموزان می شود. ابزار قدرتمند معلمان نیز مجموعه برنامه های تلفن همراه است که می تواند تکالیف دانش آموزان را پیگیری کند و ببیند که دانش آموز در حال حاضر چه کاری انجام می دهند و نیز تکالیف جدید را به دانش آموز ارائه دهد.

 

۲-   معلمان باید تکنولوژی جدید را به عنوان بخشی از برنامه ریزی درسی بپذیرند و این دو را با هم تطبیق دهند.

عمده ای از سیاست های رانندگان رهبران مناطق جدید می خواهند بمنظور ایجاد نشان خود سیاست های قدیم را کنار گذاشته و سیاست های جدیدی را تصویب کنند. این ثابت می کند که تغییر اولویت ها، اجرای اصلاحات مفید را با مشکل مواجه می سازد. معلمان می توانند ترکیب کنند تکنولوژی را بطور مستقیم در تمریناتشان و جدا کنند دانش آموزانشان را از اثرات زیان بار  برای مثال معلمان می توانند استفاده کنند از آکادمی خان یا سایر منابع آنلاین برای اصلاح بازسازی. تصویب سیستماتیک تکنولوژی در سطح کلاس درس، خطرات ناشی از جابجایی سیاست سازنده ی اولویت ها را محدود می کند.

 

۳-   معلمان نباید از تکنولوژی های با منبع باز بترسند.

بسیاری به اشتباه معتقدند که فن آوری های آموزش و پرورش، گران و پیچیده برای استفاده می باشد. فن آوری های منبع باز، با ثبات، امن و سازگار با سیستم عامل های دیگر هستند. سازمان های کوچک و بزرگ همه روزه از دستگاه های منبع باز استفاده می کنند. بسیاری از کسب و کارها از سرورهای منبع باز برای صرفه جویی در هزینه ها استفاده می کنند. آنها اغلب جوامعی هستند که وظیفه پشتیبانی از مشتری با کیفیت بالا را بر عهده دارند. فناوری های منبع باز اغلب کم هزینه تر از محصولات انحصاری و خصوصی می باشند.

 

۴-   استفاده از بسته های آموزشی آنلاین در ارزیابی دانش آموزان.

مزایای استفاده از محصولات مبتنی بر کاغذ برای معلمان و دانش آموزان شناخته شده می باشد. میزبانی وب به دانش آموزان اجازه می دهد که با خلاقیت در امتحانات شرکت کنند. معلمان می توانند از انواع ارائه دهندگان نمونه کارها آنلاین متناسب با نیازهای کلاس درس خود را انتخاب کنید. همچنین از این پلت فرم ها برای نشان دادن میزان رشد دانش آموزان استفاده می کنند. محصولات آنلاین مزایای بسیاری نسبت به محصولات مبتنی بر کاغذ به دلیل هزینه کمتر دارد و نیز قدرت توسعه قوی تری دارند. محصولات آنلاین همچنین دارای تنوع وسیع تری از فرمت های از جمله ویدئو، موسیقی یا دیگر ویژگی های تعاملی هستند.

 

۵-   معلمان باید استانداردهای دولتی را هم در نظر داشته باشند.

استانداردهای مشترک باعث ساده شدن تدریس می شود. معلمان باید تدریس را طبق استانداردها و قوانین محلی و بر اساس یک مجموعه واحد از استانداردها انجام دهند و از بکارگیری دستورالعمل های اضافی و متناقض خودداری کنند. علاوه بر تصویب جهانی استانداردهای مشترک نوآوری های تکنولوژی در آینده که به معلمان در پشتیبانی کمک می کند، از دیدگاه فنی استانداردهای تسهیل توسعه فن آوری های جدید است.

بدون شک حمایت مالی ضعیف مانع از تصویب از فن آوری آموزش و پرورش است. با وجود این مشکل، همکاری معلمان با یکدیگر پتانسیل فوق العاده ای برای اصلاح آموزش و پرورش می باشد. هر روز معلمان با مساله  چگونگی پیاده سازی برنامه درسی و دانش آموزان روبرو هستند. آن لحظات فرصت ها برای معلمان به شرکت در اصلاح آموزش و پرورش است که تاثیر واقعی در دانش آموزان دارند. معلمان باید از فن آوری های آموزش و پرورش که هم ارزان هستند، و هم آسان برای استفاده، و نیز باعث بهبود یادگیری دانش اموزان می شود، استفاده کنند.

به اشتراک بگذارید:

یک دیدگاه