چرخه فناوری های نوظهور گارتنر در سال ۲۰۱۶

طبق روال گذشته، هر سال سازمان گارتنر نمودار چرخه گارتنر برای فن آوری های نوظهور را منتشر می کند که امروز جدیدترین نسخه این چرخه منتشر شد. سال گذشته چرخه گارتنر انتظارات را از بیگ دیتا بالا برد. امسال، گارتنر در نهایت  فن آوری های نوظهوری مانند blockchain و یادگیری ماشینی را به این چرخه اضافه کرد. بیایید با هم نگاهی بیندازیم به چرخه فناوری های نوظهور سال  ۲۰۱۶ گارتنر و آنچه را که آن معنی می دهد را ببینیم.

شکل زیر چرخه فناوری های نوظهور گارتنر در سال ۲۰۱۶ را نشان می دهد.

hype-cycle-of-emerging-technologies-2016

گارتنر سه روند تکنولوژی کلیدی را که سازمانها به منظور به دست آوردن مزیت رقابتی بدان نیاز دارند را مشخص کرده است که شامل موارد زیر می باشد

۱- هوشمندی ادراکی عصر ماشین

گارتنر هوش ماشینی با اهدف عمومی را به عنوان یک نوآوری به چرخه فناوری های نوظهور خود اضافه کرده است و انتظار اینکه این فناوری به مرحله بهره برداری برسد را ۱۰ سال مشخص کرده است. البته، هوش ماشینی چیزی جدیدی نیست اما این یک هوش ماشینی بسیار خاص است. هوش ماشینی با اهدف عمومی چیزی متفاوت است و نیاز به مقدار بسیار زیاد و مقدار نزدیک به بی پایانی از داده های محاسباتی و رایانه ای دارد و قابل مقایسه با هوش انسانی است. به همین دلیل است که احتمال رسیدن به این فناوری سال ها به طول می انجامد.

۲- انقلاب پلتفرم های نرم افزاری

به لطف فن آوری های نوظهور، اشکال جدیدی از سازمان های مبتنی بر پلت فرم های نرم افزاری تشکیل شده اند که بسیار امیدبخش به نظر می رسند. سازمان های مبتنی بر پلت فرم های نرم افزاری سازمان هایی(نوظهور) هستند که از فن آوری برای فعال کردن اعضای سازمان خود برای بهره گیری از معیارهای اقتصادی، استفاده می کنند؛ در حالی که هنوز مستقل هستند. سازمان هایی مانند Uber ،AirBnB و Alibaba (علی بابا) نمونه هایی از این نوع جدید از سازمانها هستند. با این مدل کسب و کار مبتنی بر پلت فرم، به راحتی می توانید خود را با فن آوری های جدید و نو ظهور هماهنگ کنید و همچنین می توانید از یک محیط با تغییرات سریع بهره مند شوید. گارتنر به فن آوری های نوظهوری مانند Blockchain، سیستم عامل اینترنت اشیا(IoT Platforms)، محاسبات کوانتومی و هر چیزی نرم افزاری که به عنوان درایور در پشت انقلاب پلت فرمی تعریف شده است، اشاره دارد.

۳- تجربه های شفاف همه جانبه

  به لطف فناوری های نوظهور، خطوط بین افراد، اشیاء و کسب و کار شفاف تر شده و به ارتباط همه جانبه بیشتر منجر خواهد شد. فن آوری هایی مانند واقعیت های مجازی(AR / VR)، رابط مغز و کامپیوتر، پرینترهای ۴ بعدی( ۴D) یا نمایشگرهای حجمی، در حال تغییر تعامل بین افراد، سازمان ها و همه چیز هستند و به لطف این تکنولوژی های جدید، مصرف کنندگان محصول یا خدمات شما به طور چشمگیری با چالش رو به رو خواهند شد.
منبع :

دیتا فلگ

به اشتراک بگذارید:

یک دیدگاه