گیمیفیکیشن و اینترنت اشیاء

یکی از ویژگی‌های مهم و مطرح فن‌آوری اینترنت اشیاء می‌باشد. در تعریف اینترنت اشیاء می‌توان گفت: دستگاهی که می‌تواند به‌صورت هوشمند نسبت به محیط اطرافش تعامل برقرار کند.
اینترنت اشیاء انقلابی را در صنعت به وجود آورده است و باعث پیشرفت‌های عظیمی در بهره روی و اقتصاد جهانی گشته، اما متأسفانه برخی از مردم با پیشرفت این تکنولوژی مخالف هستند و استدلالشان این است که فن‌آوری‌های جدید برای کودکان ضرر دارد و باعث نقص حریم خصوصی افراد می‌شود. این اعتراض را می‌توان با استفاده از قانون‌گذاری مناسب، دسترسی کودکان به اینترنت اشیاء را محدود ساخت هرچند که این فن‌آوری می‌تواند برای کودکان هم مفید واقع شود.
تقریباً غیرممکن است که بگوییم اینترنت اشیاء فایده‌ای برای کودکان ندارد. این نوع دستگاه‌ها می‌توانند از ابزارهای آموزش نوشتاری و شنیداری برای درک بهتر کودکان بسیار کارآمدتر باشند.
علاوه بر این اینترنت اشیاء این قابلیت را برای کودکان دارد تا با استفاده از بازی فعالیت‌های روزمره شما را بررسی کند و شما را به انجام رفتارهای مثبت ترغیب نماید. این روش بانام گیمیفیکیشن (gamification) مطرح است، این مفهوم به معنی افزودن سیستماتیک المان‌ها و تکنیک‌های بازی برای هدفی غیر از بازی است. به‌عنوان‌مثال گوگل از این روش برای استخدام نیروهای مناسب خود استفاده کرد، به‌راحتی یک الگوریتم برنامه‌نویسی که دارای مشکل بود را طراحی و روی بیلبوردها نوشته‌شده بود اگر می‌خواهید در گوگل استخدام شوید این الگوریتم رو حل نمایید. بسیاری از افراد سعی کرده بودن این الگوریتم رو حل کنند، نه برای هدف استخدام، بلکه برای به رخ کشیدن هوش خودشان به دیگران. درنهایت گوگل توانست نیروهای موردنیازش را جذب کند.
خوب است بدانید شرکت تحقیقات گارتنر پیش‌بینی کرد که سرویس‌های گیمیفیکیشن به‌اندازهٔ فیس‌بوک، ای بی، آمازون و غیره مهم خواهد بود و بیش از ۷۰ درصد از سازمان‌های جهانی روش‌های بازاریابی خود را باهدف تعامل بیشتر با مشتریان تغییر خواهند داد و یکی از این روش‌ها گیمیفیکیشن است و هر سازمانی حداقل یک اپلیکیشن گیمیفیکیشن خواهد داشت.

 

گیمیفیکیشن و اینترنت اشیاء

بیگ دیتا و گیمیفیکیشن:
گیمیفیکیشن یک‌راه بسیار عملی برای بهره‌مندی از بیگ دیتا است. آن‌یک ابزار قدرتمند در ایجاد انگیزه برای عملکرد بهتر، محرک نتایج کسب‌وکار و ایجاد یک مزیت رقابتی است. با دریافت و تحلیل داده‌های بزرگ در رفتار، کسب‌وکار می‌توانید یک تجربهٔ جذاب که انگیزه‌ای برای کارکنان و کاربران باشد ایجاد کنید. داده‌های بزرگ با ارائهٔ بینش گسترده در مورد رفتارهای کاربران، انواع محتوا و فعالیت‌ها باعث بهبود نتایج می‌شوند. همچنین باعث می‌شود شرکت‌ها رفتارهای مختلف کاربران و انگیزه‌ها را تطبیق بدهند. به‌منظور دریافت بیشترین ارزش از گیمیفیکیشن مهم است که فراتر از داده‌ها بروید و سعی کنید علاوه بر این‌که چگونگی رفتار کاربران را پیدا می‌کنید چرای آن را نیز بیابید تا با ایده‌های خلاقانهٔ بیشتر سیستم را بهبود دهید.
با ترکیب اینترنت اشیاء و گیمیفیکیشن می‌تواند کودکان را به داشتن عادت‌ها سالم ترغیب نمود. به‌عنوان‌مثال شرکت‌هایی هستند که درزمینهٔ بهداشت دهان و دندان کودکان فعالیت می‌کنند ازجمله این شرکت‌ها، شرکت Kolibree است این شرکت مسواک هوشمندی را برای آموزش عادت مسواک زدن برای کودکان با استفاده از گیمیفیکیشن طراحی کرده است.
در آخر می‌تواند گفت این نوع طراحی‌ها شاید به مذاق بعضی‌ها خوش نیاید، همان‌طور که تعداد دستگاه متصل به خانه و خودرو در حال افزایش هستند کودکان به‌طور طبیعی مایل به استفاده از این نوع دستگاه می‌باشند.
درعین‌حال سهامداران این‌گونه شرکت‌ها باید شفاف‌سازی کنند که داده‌های مصرف‌کنندگان را چطور استفاده می‌کنند.

 

منبع :

datainnovation

به اشتراک بگذارید:

یک دیدگاه